Przymiarki do nowych obwodnic na Warmii i Mazurach
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2013-11-26
Drogi o przekroju 2+1 sprawdzają się na Warmii i Mazurach. Tak zbudowane zostały obwodnice Gołdapi, Mrągowa i Olecka. Prowadzone są prace studialne dla kolejnych obwodnic: Bartoszyc, Dobrego Miasta, Szczytna. W trakcie przygotowania jest projekt budowlany dla obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego.
Naprzemiennie dwa pasy w jedną i jeden w przeciwną stronę - to standard na przykład w Skandynawii. Drogi o przekroju 2+1 buduje się tam od 1990 roku, a stare, jednojezdniowe, przebudowuje - do tej pory ponad 2200 km. Szwedzi po wprowadzeniu takiego rozwiązania odnotowali zdecydowany spadek wypadków. Jak podkreślają drogowcy przekrój 2+1 sprawdza się na wybranych odcinkach dróg także w polskich warunkach. - Takie rozwiązanie ma sens poza terenem zabudowanym i przede wszystkim tam, gdzie przewidywane natężenie ruchu nie przekracza 25 tysięcy pojazdów na dobę i w perspektywie 20 lat nie jest planowana dobudowa drugiej jezdni - informuje Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Czyli na przykład na obwodnicach miast. Pierwsza taka obwodnica o długości 5,6 km została oddana w 2010 roku pod Gołdapią. Druga, dłuższa o kilometr, w 2011 pod Mrągowem. Kolejna, licząca 7,6 km obwodnica Olecka - na początku bieżącego rok