Rośnie ekspresówka Warszawa – Gdańsk. Raport z budowy S7 Napierki – Płońsk
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-05-14
Kierowcy podróżujący obecną DK7 mogą obserwować postęp prac na odcinku za Napierkami oraz pomiędzy Glinojeckiem i Płońskiem. Zaawansowanie robót związane jest z terminem uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na pierwsze odcinki (Mława – Strzegowo, Strzegowo – Pieńki, Pieńki – Płońsk) ZRID wydano we wrześniu 2019 roku. Najdłużej na rozpoczęcie prac czekał odcinek przy granicy z woj. warmińsko-mazurskim tj. Napierki – Mława. Wojewoda mazowiecki wydał decyzję ZRID w marcu br. Zgodnie z kontraktami budowa wspomnianych odcinków powinna zakończyć się pod koniec 2021 roku.
Budowa S7 Płońsk – Pieńki
Prace na blisko 14-kilometrowym odcinku pomiędzy Płońskiem a Pieńkami zaczęły się jako jedne z pierwszych, we wrześniu 2019 r. Obecnie zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi prawie 16 proc.
Wykonawca prowadzi prace przy nasypach i wykopach, co doskonale widać z obecnej DK7. Na drogach zbiorczych rozpoczął układanie podbudowy zasadniczej w technologii recyklingu na zimno. Na obiektach mostowych trwa zbrojenie, szalowanie i betonowanie poszczególnych elementów konstrukcyjnych obiektów. Trwają rozbiórki budynków, porządkowany jest teren po wycince. Równolegle toczą się prace archeologiczne.
Budowa S7 Pieńki – Strzegowo
Blisko 22-kilometrowy odcinek trasy S7 omija Strzegowo a od Glinojecka biegnie wzdłuż obecnej DK7. Prace budowlane na tym odcinku zaczęły się we wrześniu 2019 roku. Zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi ok. 18 proc.
Wykonywane są nasypy i wykopy oraz wymiany gruntów. Na odcinku trasy głównej wykonywana jest podbudowa pomocnicza z mieszanki związanej cementem. Na obiektach mostowych betonowane są kolejne elementy konstrukcyjne. Usuwane są kolizje energetyczne. Trwają rozbiórki budynków, porządkowany jest teren po wycince. Prowadzone są prace archeologiczne.
Galeria zdjęć z budowy drogi ekspresowej S7 od woj. warmińsko-mazurskiego do Płońska
Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Napierki - Płońsk. Zdjęcia: maj 2020, GDDKIA
Budowa S7 Strzegowo – Mława
Odcinek S7 Strzegowo – Mława w całości prowadzi nowym śladem po wschodniej stronie Mławy. Prace budowlane na odcinku o długości ok. 21,5 km zaczęły się w październiku ubiegłego roku. Zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi ponad 13 proc.
Obecnie wykonywane są nasypy i wykopy. Prowadzone są wzmocnienia terenu w postaci wymiany gruntów. Na obiektach mostowych wykonywane są prace betoniarskie i zbrojarskie oraz palowanie. Wykonywana jest izolacja fundamentów. Równolegle toczą się roboty teletechniczne – budowa kanału technologicznego oraz prace archeologiczne. Porządkowany jest teren po rozbiórkach.
Budowa S7 Napierki – Mława
Dla prawie 14 kilometrowego odcinka S7 przy granicy z woj. warmińsko-mazurskim wojewoda mazowiecki wydał decyzję ZRID w marcu br., więc tu prace budowlane dopiero ruszają. Zaawansowanie jest najmniejsze ze wszystkich odcinków i wynosi około 10 procent. Odcinek Napierki – Mława na krótkiej części biegnie wzdłuż obecnej DK7.
Wykonawca prowadzi teraz odhumusowanie terenu oraz karczowanie pni ściętych drzew. Rozpoczęły się prace przy wykonywaniu wykopów i nasypów. Na obiektach mostowych wykonywane były wykopy pod fundamenty, zbrojenie i betonowanie ław fundamentowych. Wykonawca prowadzi także prace sanitarne przy wykonywaniu kanalizacji deszczowej oraz roboty teletechniczne związane z usunięciem kolizji telekomunikacyjnej. Rozpoczynają się także prace archeologiczne.
Mapa odcinków realizacyjnych drogi ekspresowej S7 Warszawa - Gdańsk. Mapa: GDDKIA
Budowa ponad 70-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 pomiędzy Napierkami i Płońskiem jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość dofinansowania wynosi ponad 1 mld zł. Łączny koszt realizacji tego odcinka, uwzględniając wartość robót, wypłatę odszkodowań za przejęte nieruchomości, opracowanie dokumentacji, prace archeologiczne oraz wynagrodzenie nadzoru inwestycji, to blisko 2 mld zł.
W najbliższych latach ruszy również budowa odcinków trasy S7 od Płońska do Czosnowa. Drogowcom udało się już podpisać pierwszą z trzech umów na projekt i budowę odcinka Modlin – Czosnów. Pisaliśmy więcej o tym tutaj:
Budimex rozpoczyna prace na S7 Modlin - Czosnów. Przejezdność pod koniec 2023 r.
Z kolei odcinki S7-ki stanowiące północny wylot z Warszawy są na etapie opracowywania koncepcji programowej i aby mogły być realizowane muszą mieć zapewnione finasowanie.