Rośnie Most Brdowski w Szczecinie
- conadrogach.pl
- info. pras
- 2015-02-20
Powstaje Most Brdowski w Szczecinie. Mat. Mars Most Brdowski
W 2015 roku tereny Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia" zostaną połączone z lewym brzegiem Odry Mostem Brdowskim. W ostatnich dniach Skanska, wykonawca mostu, rozpoczął montaż drugiego przęsła Mostu Brdowskiego.
Dzięki nowej przeprawie położona w centralnej części Szczecina wyspa Ostrów Brdowski zyska połączenie drogowe z częścią lądową miasta.
Obecnie łączność utrzymywana jest wyłącznie poprzez promy, co generuje wysokie koszty oraz stwarza problemy komunikacyjne (m.in. niska przepustowość, długi czas oczekiwania na przeprawę, mała elastyczność przepraw, utrudnienia w okresie zimowym).
Planowany trzyprzęsłowy most połączy część lądową Szczecina położoną na południowej stronie Basenu Warsztatowego z centralną częścią wyspy. Most będzie miał ponad 197 m. długości, znajdą się na nim dwa pasy drogowe oraz chodnik dla ruchu pieszego. Będzie to przemysłowa konstrukcja w kolorze ciemnym niebieskim.
Oprócz budowy mostu projekt zakłada również rozbudowę infrastruktury drogowej zarówno w części lądowej, jak i wyspiarskiej oraz pomostów umożliwiających prowadzenie mediów.
W lutym br. rozstrzygnięto przetarg na budowę drogi dojazdowej do Mostu Brdowskiego. Najkorzystniejsza w przetargu okazała sie oferta firmy PRD NOWOGARD. Z kolei przy budowie przprawy mostowej prace idą pełną pracą. Realizuje je firma Skanska. 18 lutego br. w godzinach porannych na szczecińskiej budowie Mostu Brdowskiego rozpoczął się montaż drugiego przęsła.
- Aktualnie, przy użyciu suwnicy przęsło jest transportowane z placu montażowego - komentuje Łukasz Nowak, Kierownik Budowy, Skanska. Następnie element zostanie osadzony na konstrukcji wsporczej znajdującej się na dwóch pontonach o wyporności 680 t każdy. Analogicznie do montażu pierwszego przęsła, za pomocą pontonów w asekuracji 3 holowników odbędzie się dalszy transport wodny elementu mostu w kierunku podpór nurtowych. W dalszym etapie przęsło zostanie ustawione sytuacyjnie, po czym poprzez balastowanie pontonów ważąca ok. 420 t konstrukcja zostanie oparta na łożyskach. Po poprawnie przeprowadzonym montażu pontony powrócą do bazy, do momentu montażu, ostatniego, trzeciego elementu mostu.
Konstrukcja stalowa Mostu Brdowskiego składa się z trzech przęseł podpartych na poszczególnych podporach. Każde przęsło ma około 65 metrów długości, a łącznie długość mostu wyniesie 197 metrów. Pojedyncze przęsło składa się z dwóch dźwigarów kratowych oraz rusztu pomostu. W skład rusztu pomostu wchodzą poprzecznice oraz elementy pasa dolnego dźwigarów kratowych. W skład dźwigarów kratowych wchodzą elementy pasa dolnego, elementy pasa górnego, krzyżulce oraz stężenia.
Inwestorem projektu jest Mars Most Brdowski - spółka celowa zawiązana do realizacji projektu połączenia wyspy Ostrów Brdowski z lewym brzegiem Odry („Połączenie mostowo-drogowe w celu skomunikowania terenów inwestycyjnych Gryfia Biznes Park”). Budżet projektu jest wsparty środkami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 (w skrócie RPO WZ). RPO WZ to jedna z dróg realizacji Strategii Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego do roku 2020.
Obecnie łączność utrzymywana jest wyłącznie poprzez promy, co generuje wysokie koszty oraz stwarza problemy komunikacyjne (m.in. niska przepustowość, długi czas oczekiwania na przeprawę, mała elastyczność przepraw, utrudnienia w okresie zimowym).
Planowany trzyprzęsłowy most połączy część lądową Szczecina położoną na południowej stronie Basenu Warsztatowego z centralną częścią wyspy. Most będzie miał ponad 197 m. długości, znajdą się na nim dwa pasy drogowe oraz chodnik dla ruchu pieszego. Będzie to przemysłowa konstrukcja w kolorze ciemnym niebieskim.
Oprócz budowy mostu projekt zakłada również rozbudowę infrastruktury drogowej zarówno w części lądowej, jak i wyspiarskiej oraz pomostów umożliwiających prowadzenie mediów.
W lutym br. rozstrzygnięto przetarg na budowę drogi dojazdowej do Mostu Brdowskiego. Najkorzystniejsza w przetargu okazała sie oferta firmy PRD NOWOGARD. Z kolei przy budowie przprawy mostowej prace idą pełną pracą. Realizuje je firma Skanska. 18 lutego br. w godzinach porannych na szczecińskiej budowie Mostu Brdowskiego rozpoczął się montaż drugiego przęsła.
- Aktualnie, przy użyciu suwnicy przęsło jest transportowane z placu montażowego - komentuje Łukasz Nowak, Kierownik Budowy, Skanska. Następnie element zostanie osadzony na konstrukcji wsporczej znajdującej się na dwóch pontonach o wyporności 680 t każdy. Analogicznie do montażu pierwszego przęsła, za pomocą pontonów w asekuracji 3 holowników odbędzie się dalszy transport wodny elementu mostu w kierunku podpór nurtowych. W dalszym etapie przęsło zostanie ustawione sytuacyjnie, po czym poprzez balastowanie pontonów ważąca ok. 420 t konstrukcja zostanie oparta na łożyskach. Po poprawnie przeprowadzonym montażu pontony powrócą do bazy, do momentu montażu, ostatniego, trzeciego elementu mostu.
Konstrukcja stalowa Mostu Brdowskiego składa się z trzech przęseł podpartych na poszczególnych podporach. Każde przęsło ma około 65 metrów długości, a łącznie długość mostu wyniesie 197 metrów. Pojedyncze przęsło składa się z dwóch dźwigarów kratowych oraz rusztu pomostu. W skład rusztu pomostu wchodzą poprzecznice oraz elementy pasa dolnego dźwigarów kratowych. W skład dźwigarów kratowych wchodzą elementy pasa dolnego, elementy pasa górnego, krzyżulce oraz stężenia.
Inwestorem projektu jest Mars Most Brdowski - spółka celowa zawiązana do realizacji projektu połączenia wyspy Ostrów Brdowski z lewym brzegiem Odry („Połączenie mostowo-drogowe w celu skomunikowania terenów inwestycyjnych Gryfia Biznes Park”). Budżet projektu jest wsparty środkami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 (w skrócie RPO WZ). RPO WZ to jedna z dróg realizacji Strategii Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego do roku 2020.