1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Rośnie Most Brdowski w Szczecinie

Rośnie Most Brdowski w Szczecinie

  1. conadrogach.pl
  2. info. pras
  3. 2015-02-20
Rośnie Most Brdowski w Szczecinie
Powstaje Most Brdowski w Szczecinie. Mat. Mars Most Brdowski
W 2015 roku tereny Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia" zostaną połączone z lewym brzegiem Odry Mostem Brdowskim. W ostatnich dniach Skanska, wykonawca mostu, rozpoczął montaż drugiego przęsła Mostu Brdowskiego.
Dzięki nowej przeprawie położona w centralnej części Szczecina wyspa Ostrów Brdowski zyska połączenie drogowe z częścią lądową miasta.

Obecnie łączność utrzymywana jest wyłącznie poprzez promy, co generuje wysokie koszty oraz stwarza problemy komunikacyjne (m.in. niska przepustowość, długi czas oczekiwania na przeprawę, mała elastyczność przepraw, utrudnienia w okresie zimowym).

Planowany trzyprzęsłowy  most połączy część lądową Szczecina położoną na południowej stronie Basenu Warsztatowego z centralną częścią wyspy. Most będzie miał ponad 197 m. długości, znajdą się na nim dwa pasy drogowe oraz chodnik dla ruchu pieszego. Będzie to przemysłowa konstrukcja w kolorze ciemnym niebieskim.

Oprócz budowy mostu projekt zakłada również rozbudowę infrastruktury drogowej zarówno w części lądowej, jak i wyspiarskiej oraz pomostów umożliwiających prowadzenie mediów.

W lutym br. rozstrzygnięto przetarg na budowę drogi dojazdowej do Mostu Brdowskiego. Najkorzystniejsza w przetargu okazała sie oferta firmy PRD NOWOGARD. Z kolei przy budowie przprawy mostowej prace idą pełną pracą. Realizuje je firma Skanska. 18 lutego br. w godzinach porannych na szczecińskiej budowie Mostu Brdowskiego rozpoczął się montaż drugiego przęsła.

- Aktualnie, przy użyciu suwnicy przęsło jest transportowane z placu montażowego - komentuje Łukasz Nowak, Kierownik Budowy, Skanska. Następnie element zostanie osadzony na konstrukcji wsporczej znajdującej się na dwóch pontonach o wyporności 680 t każdy. Analogicznie do montażu pierwszego przęsła, za pomocą pontonów w asekuracji 3 holowników odbędzie się dalszy transport wodny elementu mostu w kierunku podpór nurtowych. W dalszym etapie przęsło zostanie ustawione sytuacyjnie, po czym poprzez balastowanie pontonów ważąca ok. 420 t konstrukcja zostanie oparta na łożyskach. Po poprawnie przeprowadzonym montażu pontony powrócą do bazy, do momentu montażu, ostatniego, trzeciego elementu mostu.

Konstrukcja stalowa Mostu Brdowskiego składa się z trzech przęseł podpartych na poszczególnych podporach. Każde przęsło ma około 65 metrów długości, a łącznie długość mostu wyniesie 197 metrów. Pojedyncze przęsło składa się z dwóch dźwigarów kratowych oraz rusztu pomostu. W skład rusztu pomostu wchodzą poprzecznice oraz elementy pasa dolnego dźwigarów kratowych. W skład dźwigarów kratowych wchodzą elementy pasa dolnego, elementy pasa górnego, krzyżulce oraz stężenia.


Inwestorem projektu jest Mars Most Brdowski - spółka celowa zawiązana do realizacji projektu połączenia wyspy Ostrów Brdowski z lewym brzegiem Odry („Połączenie mostowo-drogowe w celu skomunikowania terenów inwestycyjnych Gryfia Biznes Park”). Budżet projektu jest wsparty środkami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 (w skrócie RPO WZ). RPO WZ to jedna z dróg realizacji Strategii Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego do roku 2020.
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Jak dojadę - Szczecin