Ruszyła wielka inwestycja na Lubelszczyźnie. Pierwszy odcinek S19 Lublin - Rzeszów w budowie
W realizacji (projektuj i buduj) jest ok. 130 km S19 Lublin - Rzeszów. Budowę podzielono na 12 odc., po sześć w woj. lubelskim i podkarpackim. Budowa pierwszego z nich właśnie ruszyła. Zdjęcia: droga S19, GDDKIA

Wystartowały prace na pierwszym z sześciu odcinków drogi ekspresowej S19 na terenie województwa lubelskiego. To odcinek S19-ki z Kraśnika do Janowa Lubelskiego budowany przez firmę Strabag. W 2022 roku dzięki 130 kilometrom nowej trasy Via Carpatia pojedziemy ekspresowo z Lublina do Rzeszowa.

Symbolicznym wbiciem pierwszej łopaty przypieczętowano rozpoczęcie prac w terenie na budowie drogi ekspresowej S19 w woj. lubelskim. Jest to pierwszy z dwunastu odcinków przyszłej S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim koło Rzeszowa.

Wykonawca odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Kraśnik Południe do węzła Janów Lubelski Północ, firma Strabag, prowadzi wycinkę drzew, pierwsze roboty ziemne i wytycza przebieg przyszłej trasy w terenie. Prowadzone jest rozpoznanie saperskie i gromadzenie kruszywa.

Pierwsze roboty przy budowie drogi ekspresowej S19  Lublin - Rzeszów

Pierwsze roboty przy budowie drogi ekspresowej S19 Lublin - Rzeszów, odc. Kraśnik - Janów Lubelski. Zdjęcia: GDDKIA

W sumie na trasie Lublin - Rzeszów w realizacji jest 130 kilometrów ekspresówki po sześć odcinków w każdym z województw. Umowę na realizację trzech pierwszych odcinków podpisano 30 października 2017 r, a na ostatni 21 grudnia 2018 r. Dla czterech odcinków w woj. lubelskim wydano już decyzje zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), kolejne dwie spodziewane są wkrótce. Na terenie województwa podkarpackiego w procedowaniu są cztery wnioski o wydanie ZRID, a dla dwóch odcinków przygotowywana jest dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku.

Dla tych odcinków wydano już decyzję ZRID, co oznacza możliwość rozpoczęcia prac w terenie:

  • S19 Lublin Węglin - Niedrzwica Duża, długość ok. 12 km, wartość umowy na realizację ok. 312,2 mln zł,
  • S19 Kraśnik - Janów Lubelski, długość ok. 18 km, wartość umowy na realizację ok. 390 mln zł,
  • S19 Obwodnica Janowa Lubelskiego, długość ok. 7 km, wartość umowy na realizację ok. 148,5 mln zł,
  • S19 Janów Lubelski - Lasy Janowskie, długość ok. 8 km, wartość umowy na realizację ok. 183,6 mln zł.

 

Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin - Rzeszów - mapa z odcinkami realizacyjnymi

Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin - Rzeszów - mapa z odcinkami realizacyjnymi. Mapa: GDDKIA

 

Wojewoda Lubelski prowadzi procedurę dla odcinków:

  • S19 Niedrzwica Duża - Kraśnik Północ, długość ok. 20 km, wartość umowy na realizację ok. 498 mln zł,
  • S19 Obwodnica Kraśnika, długość ok. 10 km, wartość umowy na realizację ok. 319,5 mln zł

 

Wojewoda Podkarpacki prowadzi procedurę dla odcinków:

  • S19 Lasy Janowskie - Zdziary, długość ok. 9,3 km, wartość umowy na realizację ok. 236,3 mln zł,
  • S19 Zdziary - Rudnik nad Sanem, długość ok. 9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,9 mln zł,
  • S19 Rudnik nad Sanem - Nisko Południe, długość ok. 6 km, wartość umowy na realizację ok. 196,3 mln zł,
  • S19 Podgórze - Kamień, długość ok. 10,5 km, wartość umowy na realizację ok. 333,5 mln zł.


W przygotowaniu jest jeszcze dokumentacja do złożenia wniosków o ZRID dla odcinków:

  • S19 Nisko Południe - Podgórze, długość ok. 11,5 km, wartość umowy na realizację ok. 272,5 mln zł,
  • S19 Kamień - Sokołów Małopolski Północ, długość ok. 7,9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,4 mln zł.

 

Jak wynika z podpisanych kontraktów, z pierwszych odcinków ekspresowej trasy S19 kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r. a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 r. Tym samym Rzeszów poprzez Lublin połączy się drogą ekspresową z Warszawą.

Obecnie kierowcy jadący z Lublina do Rzeszowa korzystają z odcinków S19 na obwodnicy Lublina (ok. 10 km pomiędzy węzłami Lublin Sławinek i Lublin Rudnik) oraz ok. 19 km pomiędzy Sokołowem Małopolskim a węzłem Rzeszów Wschód na skrzyżowaniu z autostradą A4.

Po ukończeniu realizowanych obecnie odcinków blisko 160 km trasy pomiędzy węzłami Rzeszów Wschód i Lublin Sławinek będzie można przejechać zgodnie z przepisami w około 90 minut. Kolejne 70 minut potrwa przejazd ok. 140 km S17 do węzła Zakręt pod Warszawą. W efekcie na trasie z Rzeszowa do Warszawy kierowcy zaoszczędzą co najmniej godzinę.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

mogur
2019-09-19 08:11
Jeżeli ma oznaczenie drogi S to prawidłowo jest ją nazywać drogą ekspresową. A4 na długim odcinku nie spełnia nawet warunków S, a co dopiero A (W sumie, aż takiej dużej różnicy nie ma między S i A), jest do przebudowy, ale ma oznaczenia A więc jest autostradą. Planowana jest dobudowa drugiej jezdni, zachodniej z tego co pamiętam.
greg
2019-09-01 21:05
Ale mają przebudowywać tą część z 2+1 na 2x2. Szerokości
kon
2019-08-21 10:41
z tego co sie orientuje ma byc 2x2 ale jak bedzie inaczej to wyrzucanie tylko pieniedzy. czesi robia drogi krajowe 1x1 omijajace wszystkie miejscowosci i nie nazywaja ich s-kami.
ipse
2019-08-21 07:07
Droga ma status "S". Redakcja jest merytoryczna, a nie roszczeniowa. pzdr
el_borbah
2019-08-20 20:48
Zgadzam się całkowicie Click.
Click
2019-08-20 17:48
Serdeczna prośba do redaktorów portalu - proszę nie nazywać tego w większości jednopasowego ustrojstwa na północ od Rzeszowa "drogą ekspresową". Jak powstaną przynajmniej po dwa pasy w jednym kierunku to wtedy się nie krępujcie.

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: