S1 - nowa ekspresowa trasa na Śląsku
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-07-26
Docelowo droga ekspresowa S1 będzie miała długość około 135 km i zapewni połączenie autostrady A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. W realizacji obecnie są jej nowe odcinki: 40 km odcinek Bielsko Biała - Mysłowice i ponad 8 km obwodnica Węgierskiej Górki.
Budowa 40 km S1 Mysłowice - Bielsko-Biała
Obecnie wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km, są już na etapie realizacji. Łączna wartość umów na wszystkie cztery odcinki to niespełna 2,3 mld zł.
Zlecenie do realizacji wszystkich odcinków w ciągu trasy S! Mysłowice – Bielsko Biała zajęło drogowcom dużo czasu. Ostatecznie GDDKIA musiała rozbić realizacje odcinka Mysłowice – Oświęcim na dwa odrębne zadania. Z początkiem lipca 2022 r. GDDKIA zawarła umowę z firmą Budimex na realizację ostatniego, 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bieruń. Wartość tej umowy to prawie 490 mln zł. Kierowcy pojadą nim w IV kwartale 2025 r.
Cała trasa S1 od Mysłowic do Bielska-Białej w realizacji - terminy
Umowne terminy zakończenia budowy trasy S1 na pozostałych odcinkach:
- węzeł Bieruń (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia przypada w grudniu 2024 r.
- węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice w sierpniu 2023 r.,
- Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem) w listopadzie 2023 r.
Już teraz wiadomo jednak, że terminy nie będą dotrzymane. - Z uwagi na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji ZRID dla dwóch odcinków S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej, wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID i rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców – dodają drogowcy.
Budowa drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Oświęcim ruszy z dużym opóźnieniem. Zdjęcia: GDDKIA
Budowa S1 Przybędza - Milówka czyli obejście Węgierskiej Górki
Kolejnym realizowanym odcinkiem trasy ekspresowej S1 jest tzw. obejście Węgierskiej Górki. Umowę na zaprojektowanie i wybudowanie nowego 8,5-kilometrowego odcinka S1-ki podpisano 10 października 2019 r. Wykonawca deklaruje zakończenie tej inwestycji w III kwartale 2024 roku.
Droga S1 na odcinku Przybędza - Milówka, o łącznej długości 8,5 km, będzie posiadała dwa typy przekroju:
- jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,
- dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Rośnie wyczekiwana obwodnica Węgierskiej Górki na trasie S1 Żywiec – Zwardoń
Budowa obwodnicy Węgierskiej Górki nabiera kształtów, rosną estakady, prowadzone są prace w tunelach. Zdjecia: GDDKIA
Do najważniejszych i najtrudniejszych prac na tym odcinku należy wybudowanie dwunawowych tuneli drogowych w masywie Barania o dł. ok. 830 m i w masywie Białożyński Groń o dł. ok. 1000 m oraz estakady nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o dł. ok. 940 m. Przy drążeniu tunelu w masywie Barania na jezdni w kierunku Zwardonia doszliśmy w górotworze do głębokości około 600 m a na jezdni w kierunku Żywca do prawie 500 m. Zaś przy drążeniu tunelu w masywie Białożyński Groń na jezdni w kierunku Zwardonia wydrążono prawie 130 m od strony portalu północnego i prawie 230 m od strony portalu południowego. Z kolei na jezdni w kierunku Żywca do ponad 100 m od strony północnej i prawie 90 m od strony portalu południowego. Teraz wykonawca tunelu będzie wybierał urobek do osiągnięcia pełnego przekroju tunelu i kontynuował drążenie tunelów do osiągnięcia całości ich długości. W międzyczasie wykonano już prawie 1,2 mln m3 wykopów i 166 tys. m3 nasypów przy budowie korony drogi. Trwają również intensywne prace przy wznoszeniu obiektów mostowych.
Przebudowa S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza
We wrześniu 2020 roku drogowcy zlecili wykonawcy przebudowę do parametrów drogi ekspresowej prawie 7-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 1 na odcinku Podwarpie - Dąbrowa Górnicza.
Prace budowlane na obiektach nad przyszłą drogą ekspresową oraz prace drogowe i instalacyjne rozpoczęły się w lipcu 2021 r. na podstawie uzyskanej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W 2022 r. wykonawca prowadził roboty budowlane (drogowe, mostowe, przebudowa infrastruktury) w ciągu wyłączonej z ruchu jezdni relacji Podwarpie - Dąbrowa Górnicza, a także w obszarze nowo budowanego węzła drogowego Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz przebudowywanego węzła drogowego Dąbrowa Górnicza Pogoria. Dla części robót wykonawca przygotował Budowlany Projekt Zamienny i na jego podstawie wystąpił 27 października 2021 r. o wydanie zamiennej decyzji ZRID. Zaawansowanie wykonanych prac osiągnęło już prawie 30 proc. Jak podkreślają drogowcy, priorytetem jest obecnie budowa dwóch kładek dla pieszych w Dąbrowie Górniczej. Ich udostępnienie pozwoli pieszym na bezpieczne i komfortowe przemieszczanie się nad terenem budowy. Inwestycja ma zostać zrealizowana do grudnia 2023 r.
Przebudowa drogi ekspresowej S1 na trasie Dąbrowa Górnicza - Podwarpie. Zdjęcia: GDDKIA
Z końcem listopada 2020 r. nastąpiło podpisanie umowy o dofinansowaniu inwestycji z Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu to ok. 302,5 mln zł, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie ok. 168,4 mln zł.
Droga ekspresowa S1 biegnąc w kierunku północ - południe jest jedną z kluczowych dróg regionu śląskiego. Na długim odcinku pełni funkcję Wschodniej Obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Łączy się z autostradami A1 i A4, drogami ekspresowymi S69, S52 i drogami krajowymi 1, 78, 79, 81, 86 i 94.