1. Strona główna
  2. Informacje
  3. S19 Rzeszów – Barwinek z ostateczną decyzją środowiskową

S19 Rzeszów – Barwinek z ostateczną decyzją środowiskową

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2016-11-08
S19 Rzeszów – Barwinek z ostateczną decyzją środowiskową
Budowa drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim. Zdjęcia: GDDKiA, Piotr Gibowicz
Jest już ostateczna decyzja środowiskowa na budowę 85 kilometrów drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica – Barwinek. To najdłuższy i najbardziej kosztowny odcinek S19 przewidziany do realizacji. Koszty jego budowy szacowane są na 10 mld zł. W ramach inwestycji powstanie w sumie 85 km nowej drogi ekspresowej S19 z czterema pasami ruchu, po dwa w każdym kierunku.

- W dniu 4 listopada 2016 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) w Warszawie wydał decyzję utrzymującą w mocy ze zmianami decyzję środowiskową wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Rzeszowie dla przedsięwzięcia „Budowa drogi ekspresowej S19 Kuźnica – Barwinek na odc. Kielanówka – Barwinek (granica państwa) wraz z niezbędną infrastrukturą, budowlami i urządzeniami budowlanymi – od km 11+400 do km 96+535, według wariantu przebiegu trasy WB1 - alternatywa”. Tym samym decyzja środowiskowa stała się ostateczna – poinformował rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Przypomnijmy, z końcem października 2011 r. GDDKiA wystąpiła do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wariantu WB1 alternatywa. 6 listopada 2015 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie wydał decyzję ustalającą środowiskowe uwarunkowania dla wariantu WB1 alternatywa. Od decyzji tej wpłynęło 5 odwołań, które przekazano do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie.

WARIANT B 1 alternatywny przebiega na zachód od drogi krajowej nr 19. Przecina miejscowość Racławówka oraz drogę powiatową nr 1409R i rzekę Lubczę. Omija po stronie zachodniej miejscowość Zagrody. Następnie trasa przebiega przez tereny rolne, omijając od strony wschodniej miejscowość Mogielnica biegnąc dalej w kierunku południowo-zachodnim i omijając od zachodu miejscowość Lutoryż, w okolicy której, zaplanowano MOP-y po obu stronach drogi. Około km ok. 18+500 droga zaplanowana jest w tunelu długości ok. 1,3 km Następnie trasa wariantu przebiega przez teren leśny, omija miejscowości Czudec i Wyżne, następnie przecina drogę wojewódzką nr 988 oraz tory kolejowe. Około km 21+400 znajduje się węzeł drogowy Babica. Za węzłem Babica w km ok.21+700 planowany jest koniec pierwszego odcinka.

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S19 z wariantem zatwierdzonym decyzją środowiskową (WB1 alternatywny)

Odcinek drugi rozpoczyna się w km ok. 21+700 za planowanym węzłem Babica droga przecina rzekę Wisłok i związany z nią obszar Natura 2000, biegnąc dalej w kierunku południowym. Za miejscowością Wielkie Pole dochodzi do planowanego węzła drogowego Strzyżów-Żarnowa. Kolejne MOP-y po obu stronach drogi, zaplanowano w rejonie miejscowości Jawornik. Biegnąc dalej w kierunku południowym, wariant przecina drogę krajową Nr 19, po czym wchodzi w Hyżnieńsko-Gwoźnicki Obszar Chronionego Krajobrazu. Następnie, w rejonie miejscowości Domaradz przecina drogę powiatową, a dalej na południe, krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 886. Tam zaplanowano węzeł Domaradz. Do kolejnego węzła (Iskrzynia), wariant zmienia kierunek przebiegu na południowo-zachodni, przecinając na tym odcinku liczne cieki wodne, Czarnorzecko-Strzyżowski Park Krajobrazowy, Czarnorzecki Obszar Chronionego Krajobrazu i drogę krajową Nr 19. Na tym odcinku, między miejscowościami Budzyń i Zagórze zaplanowano po obu stronach drogi MOP-y. Za węzłem trasa wariantu przebiega w kierunku południowym. Za miejscowością Widacz trasa obiera kierunek zachodni i krzyżuje się w rejonie miejscowości Miejsce Piastowe z drogą krajową nr 28, gdzie zaplanowano węzeł Miejsce Piastowe. Za nim rozpoczyna się II odcinek (południowy). Trasa wariantu w dalszym ciągu biegnie w kierunku zachodnim, po śladzie zbliżonym do wariantu WA, w rejonie miejscowości Rogi zmienia kierunek na południowo-zachodni i południowy, aż do kolejnych MOP-ów w okolicy miejscowości Równe. Następnie trasa przecina rzekę Jasiołka i związany z nią obszar Natura 2000. Rzeka ta zostanie jeszcze kilkakrotnie przecięta przez planowany wariant. Biegnąc dalej w kierunku południowym, trasa wariantu nieznacznie wchodzi na skraj obszaru Rezerwatu Tysiąclecia na Cergowej Górze. Inwestor uzyskał decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, zezwalającą na odstępstwo od zakazów obowiązujących na obszarze rezerwatu z dnia 10 lutego 2015 r., znak: DZP.WP.6205.91.2014.PR3. Do węzła Tylawa wariant przecina szereg wzgórz i kotlin, estakadami biegnąc przez obszary chronione. Za węzłem, trasa tego wariantu przecina drogę krajową Nr 19, biegnąc na zachód od miejscowości Drymak. W rejonie miejscowości Tylawa zaplanowano po prawej stronie drogi MOP typu II. Do kolejnego węzła (Barwinek), trasa wariantu biegnie przez tereny otwarte rolnicze, omijając od strony wschodniej miejscowość Barwinek. Planowany wariant kończy swój przebieg na polsko-słowackiej granicy państwa.

Mapa odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek

Mimo, że decyzja środowiskowa jest ostateczna to i tak dalsze prace projektowe będzie można kontynuować dopiero po uzyskaniu finansowania inwestycji. Jak na razie zapewniona jest realizacja odcinka z Rzeszowa do Babicy, który zostanie sfinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. GDDKiA szuka obecnie wykonawcy, który opracuje Koncepcję Programową.

Zadanie to, wstępnie podzielono na dwa odcinki, w ciągu których powstaną obiekty inżynierskie w tym tunele drogowe:

Cały odcinek, zgodnie z PBDK 2014-2023 został podzielony na pododcinki:

1. w. Rzeszów Południe (Kielanówka, bez węzła) – w. Babica (z węzłem) o długości 10,3 km, w ramach którego planowany jest tunel o dł. 1,35 km;

2. w. Babica (bez węzła) – Barwinek, długości ok 74,9 km

Budowa drogi ekspresowej S19 na odc. od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do Barwinka (granica państwa) obejmie budowę ponad 85 km drogi ekspresowej S19 wraz z węzłami, skrzyżowaniami, budową miejsc obsługi podróżnych i obwodów utrzymania oraz budową dróg dojazdowych wzdłuż drogi głównej, umożliwiających komunikację lokalną. Droga będzie przebiegać przez powiaty: rzeszowski (gmina Boguchwała), strzyżowski (gminy: Czudec, Strzyżów, Niebylec), brzozowski (gminy: Domaradz, Jasienica Rosielna, Haczów) oraz krośnieński (gminy: Korczyna, Krościenko Wyżne, Miejsce Piastowe, Rymanów, Iwonicz Zdrój, Dukla).

Odcinek drogi ekspresowej S19 biegnący przez Podkarpacie będzie liczył 174 km. Do tej pory wybudowano jedynie 12 km odcinek w okolicach Rzeszowa.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19