1. Strona główna
  2. Informacje
  3. S52 Północna Obwodnica Krakowa: Tunel pod Zielonkami przekopany

S52 Północna Obwodnica Krakowa: Tunel pod Zielonkami przekopany

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2024-01-17
S52 Północna Obwodnica Krakowa: Tunel pod Zielonkami przekopany
Przekop tunelu pod Zielonkami na budowanej północnej obwodnicy Krakowa S52. Zdjęcia: GDDKIA
Zakończył się ważny etap prac na budowie Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52. Wykonawca zakończył przekop tunelu pod Zielonkami o długości 653 metrów. To drugi, obok gotowego już 496-metrowego tunelu w Dziekanowicach, obiekt tego typu na drodze ekspresowej S52.

Budowany odcinek Północnej Obwodnicy Krakowa ma 12,3 km, a zaawansowanie prac osiągnęło 87 proc. To jeden z najważniejszych odcinków znajdujących się obecnie w budowie w województwie małopolskim. Prace realizuje konsorcjum firm: tureckiej Gulermak (lider) i polskiej Mosty Łódź S.A. (partner). Odcinek prowadzi od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice. W ciągu odcinka powstanie m.in. szeregu obiektów inżynieryjnych, takich jak wiadukty, estakady. Poza obiektami „naziemnymi” obwodnica będzie też miała dwa tunele – w Zielonkach (653 m długości) i Dziekanowicach (496 m). Krótszy tunel jest niemal gotowy, w wakacje została ułożona w nim betonowa nawierzchnia. To pierwszy odcinek drogi szybkiego ruchu w Małopolsce z tego rodzaju nawierzchnią. Drugi tunel będzie miał taką samą nawierzchnię.

Północna obwodnica Krakowa S52 – ponad 12 km z węzłami, tunelami, mostami i estakadami

Węzeł Batowice w ciągu drogi ekspresowej S52

Węzeł Batowice w ciągu drogi ekspresowej S52

Zdjęcia: GDDKIA

Budowa tunelu pod Zielonkami rozpoczęła się latem 2021 roku. Co miesiąc obiekt wydłużał się średnio o ok. 25 m. W połowie stycznia wykonawca przebił tunel na wylot – usuwając ziemię spod ostatniego segmentu stropu połączono wykopy prowadzone od wschodniej i zachodniej strony. To pozwoli skończyć betonowanie dna tunelu. Kolejne etapy prac do zrobienia to budowa jezdni, montaż instalacji i wyposażenia oraz prace wykończeniowe.

Tunel budowany jest metodą podstropową. W tej technologii pierwszy etap prac polega na wykopaniu w ziemi szczelin, w których powstaną ściany (tzw. szczelinowe) przyszłego tunelu. Szczeliny są betonowane i zbrojone odcinkami o długości ok. 7 m. Wysokość ścian waha się od 10 do 27 m, mają grubość od 80 do 100 cm.

Odcinek ścian długości 50 m tworzy jeden sektor. Gdy ściany stężeją i uzyskają odpowiednią wytrzymałość, wybiera się ziemię znad przyszłego tunelu na długości takiego sektora i betonuje strop o grubości ok. 1,5 m. Kiedy jest gotowy, wybiera się spod niego ziemię, stąd też nazwa technologii budowy - metoda podstropowa. Na końcu, po wybraniu ziemi, przystępuje się do betonowania dna tunelu.

Obwodnica Krakowa. W 2023 roku nie będzie otwarcia tunelowego odcinka S52 Węgrzyce – Batowice

W tunelu pod Zielonkami będzie obowiązywać ograniczenie prędkości 80 km/h. Ze względu na ukształtowanie terenu droga w tym miejscu na krótkim miejscu dość szybko opada i równie szybko się wznosi. Wjazd do tunelu od strony Zielonek (zachodni portal) położony jest na wysokości 234 m n.p.m., a od strony Węgrzc (wschodni portal) 221 m n.p.m. Z obu stron droga pod ziemią opada, a jej najniższy punkt jest na poziomie 216 m n.p.m., czyli 18 m niżej niż wjazd od strony Zielonek i 5 m niżej, niż wjazd od strony Węgrzc. Ten najniższy punkt tunelu znajduje się dokładnie 13 m pod ul. Bankową w Zielonkach. Spadek ma nawet 4,6 proc. (4,6 m na każde 100 metrów drogi). Dla porównania, tunele w Świnoujściu pod Świną i w Gdańsku pod Martwą Wisłą mają mniejszy spadek (4 proc.). Dodatkowo droga nie prowadzi pod ziemią prosto. Jadąc od strony Węgrzc kierowcy będą w tunelu jechać łukiem w prawo.

Przebicie tunelu pod Zielonkami

Przebicie tunelu pod Zielonkami

Zdjęcia: GDDKIA

GDDKIA: W 2024 roku oddamy 175 km nowych dróg

Na ponad 12 kilometrowym odcinku Północnej Obwodnicy Krakowa powstaną trzy węzły – Zielonki, Węgrzce i Batowice. Zaawansowanie prac sięga 87 procent. Konstrukcje 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad na trasie są już gotowe. Do wykonania pozostały prace wykończeniowe. Te obiekty będą miały łączną długość 1,861 km. Najdłuższa estakada, biegnąca przez Węgrzce i Bosutów m.in. nad potokiem Sudoł Dominikański i ul. Krakowską, ma od 565 m do 569 m. Różnica wynika z konstrukcji tego obiektu, który składa się w rzeczywistości z dwóch estakad poprowadzonych łukiem. Wewnętrzny, południowy łuk (jezdnia w kierunku Nowej Huty) jest o 4 m krótszy od zewnętrznego łuku, prowadzącego w kierunku Modlnicy. 

Na 10 km obwodnicy wykonawca ułożył już pierwszą warstwę asfaltu, a na 7 km są dwie. - Za nami ponad połowa prac związanych z położeniem nawierzchni na nowej drodze. W tym roku oddaliśmy też już do ruchu wiadukty zbudowane w ramach węzłów Węgrzce i Batowice. Połączyliśmy też część węzła Zielonki ze zbudowaną przez Województwo Małopolskie i Miasto Kraków Trasą Wolbromską, stanowiącą część zachodniej obwodnicy Zielonek – wyliczają drogowcy.

Na trasie powstają 4 km muru oporowego, ten zakres prac został zrealizowany w prawie 98 proc. Kończą się też prace przy nowym Obwodzie Utrzymania Drogi w Modlnicy, gdzie powstał m.in. magazyn soli o pojemności 3600 ton.  

W ramach tej inwestycji powstaje, poza samą obwodnicą, aż 33 km dróg lokalnych. Ta nowa sieć dodatkowych tras poprawi komunikację pomiędzy poszczególnymi miejscowościami i osiedlami leżącymi wzdłuż trasy S52. 

Układanie nawierzchni na drodze S52, Północnej Obwodnicy Krakowa

Układanie nawierzchni na drodze S52, Północnej Obwodnicy Krakowa

ZDjęcia: GDDKIA

 

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S52 Jak dojadę - Kraków Jak dojadę - Zielonki