1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Północna obwodnica Krakowa S52 – ponad 12 km z węzłami, tunelami, mostami i estakadami

Północna obwodnica Krakowa S52 – ponad 12 km z węzłami, tunelami, mostami i estakadami

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2023-12-19
Północna obwodnica Krakowa S52 – ponad 12 km z węzłami, tunelami, mostami i estakadami
Zima na budowie S52, Północnej Obwodnicy Krakowa. Otwarcie ponad 12 km odcinka w 2024 r. Zdjęcia: GDDKIA
Budowany odcinek Północnej Obwodnicy Krakowa ma 12,3 km. W ciągu drogi S52 powstają trzy węzły – Zielonki, Węgrzce i Batowice, tunele drogowe, mosty, wiadukty i estakady. Na jezdniach układana jest nawierzchnia asfaltowa. Zaawansowanie prac osiągnęło 87 procent, a gotową trasą mamy pojechać w 2024 roku.

Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa zaawansowana jest w 87 procentach – poinformował krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Tej zimy na budowie będą prowadzone prace ziemne, instalacyjne i wykończeniowe (m.in. montaż barier ochronnych i balustrad).

W ciągu ponad 12 kilometrowego odcinka zaplanowano dwa tunele – w Zielonkach (653 m długości) i Dziekanowicach (496 m). Krótszy tunel jest niemal gotowy, w wakacje wykonawca ułożył w nim betonową nawierzchnię. To pierwszy odcinek drogi szybkiego ruchu w Małopolsce z tego rodzaju nawierzchnią. Drugi tunel będzie miał taką samą nawierzchnię. Trwają w nim cały czas prace związane z przekopaniem tunelu i równocześnie z budową konstrukcji stropu i dna. - Planujemy przebicie „na wylot” w I kwartale przyszłego roku – informują drogowcy.

Ostatnie prace na północnej wylotówce z Krakowa. Otwarcie DK7 przed świętami

Tunel drogowy na S52 w Krakowie

Tunel drogowy na S52 w Krakowie

Zdjęcia: GDDKIA

Konstrukcje 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad na trasie są już gotowe. Do wykonania pozostały jeszcze prace wykończeniowe. Obiekty będą miały łączną długość 1,861 km. Najdłuższa estakada, biegnąca przez Węgrzce i Bosutów m.in. nad potokiem Sudoł Dominikański i ul. Krakowską, ma od 565 m do 569 m. Różnica wynika z konstrukcji tego obiektu, który składa się w rzeczywistości z dwóch estakad poprowadzonych łukiem. Wewnętrzny, południowy łuk (jezdnia w kierunku Nowej Huty) jest o 4 m krótszy od zewnętrznego łuku, prowadzącego w kierunku Modlnicy.

Węzeł Batowice w ciągu S52 Północnej Obwodnicy Krakowa

Węzeł Batowice w ciągu S52 Północnej Obwodnicy Krakowa

Zdjęcia: GDDKIA

Na 10 km obwodnicy jest już pierwsza warstwa asfaltu, a na 7 km są dwie.

- Za nami ponad połowa prac związanych z położeniem nawierzchni na nowej drodze. W tym roku oddaliśmy też już do ruchu wiadukty zbudowane w ramach węzłów Węgrzce i Batowice. Połączyliśmy też część węzła Zielonki ze zbudowaną przez Województwo Małopolskie i Miasto Kraków Trasą Wolbromską, stanowiącą część zachodniej obwodnicy Zielonek – podsumowują drogowcy.

Na trasie powstają 4 km muru oporowego, ten zakres prac został zrealizowany w prawie 98%. Kończą się też prace przy nowym Obwodzie Utrzymania Drogi w Modlnicy, gdzie zbudowaliśmy m.in. magazyn soli o pojemności 3600 ton.

W ramach tej inwestycji powstaje, poza samą obwodnicą, aż 33 km dróg lokalnych. Ta nowa sieć dodatkowych tras poprawi komunikację pomiędzy poszczególnymi miejscowościami i osiedlami leżącymi wzdłuż S52.

Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 680 milionów zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wielka budowa w Małopolsce. Ponad 85 procent prac na S52 – Północnej Obwodnicy Krakowa

Budowa trasy S52 zakończy się w 2024 roku

Budowa trasy S52 zakończy się w 2024 roku. Zdjęcia: GDDKIA

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S52 Jak dojadę - Kraków