S6 - Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta: decyzja środowiskowa przypieczętowana
Decyzja środowiskowa dla Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w ciągu drogi ekspresowej S6 ostateczna. Nie ma możliwości odwołań. Może ruszać jej realizacja w systemie PPP. Zdjęcia: GDDKIA

Można rozpoczynać projektowanie i budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi kasacyjne skarżących i utrzymał w mocy decyzję środowiskową. To zielone światło do rozpoczęcia prac dla 40-kilometrowego odcinka, który poprzez obwodnicę Żukowa połączy Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską S6 w Chwaszczynie.

- Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otrzymał pisemne uzasadnienie wyroku NSA w sprawie decyzji środowiskowej dla Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej OMT w ciągu drogi ekspresowej S6. Wyrok jest ostateczny, nie ma możliwości odwołań – poinformował Piotr Michalski z GDDKIA oddział Gdańsk. To ważny krok, otwierający drogę do realizacji trasy, której budowa szacowana jest na ok. 2,1 mld zł.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej realizowana będzie z podziałem na dwa zadania:

  • Zadanie 1 węzeł Chwaszczyno (bez węzła) – węzeł Żukowo (bez węzła)
  • Zadanie 2 węzeł Żukowo (z węzłem) – węzeł Gdańsk Południe (z węzłem).

Realizacja odcinków zaplanowana jest w systemie PPP partnerstwa publiczno-prywatnego. Dzięki prawomocnej decyzji środowiskowej możliwe jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy. Jeżeli wszystko dobrze się ułoży to droga mogłaby być gotowa w 2022 - 2023 roku.

Obwodnica Metropoli Trójmiejskiej w ciągu S6 rozpocznie się na węźle Chwaszczyno (węzeł powstanie w ramach budowy S6- Trasy Kaszubskiej), wspólnym z drogą S6 (Lębork – Obwodnica Trójmiasta, prowadząc na wschód od drogi krajowej nr 20, w pobliżu Żukowa i dalej na południe od drogi krajowej nr 7 w kierunku węzła Gdańsk Południe (skrzyżowania S7 Południowej Obwodnicy Gdańska i S6 Obwodnicy Trójmiasta). Na trasie drogi ekspresowej zaplanowano cztery węzły: Miszewo, Żukowo, Lublewo, Gdańsk Południe (węzeł z S6 Obwodnicą Trójmiasta i S7 Południową Obwodnicą Gdańska).

OMT zaplanowano jako drogę dwujezdniową, czteropasową. W ramach przedsięwzięcia powstanie równiez obwodnica Zukowa jako droga o parametrach GP.  

Droga ekspresowa S6 – jezdnia główna OMT, parametry:

- klasa techniczna drogi - S

- prędkość projektowa - 120 km/h

- szerokość pasa ruchu - 3,5m

- przekrój poprzeczny - 2x2 z rezerwą terenu w pasie dzielącym pod budowę trzeciego pasa ruchu

- szerokość pasa awaryjnego - 2x2,50m

- szerokość pasa dzielącego - 12,0 m (w tym opaski 2x0,50 m) docelowo 5 m (w tym opaski 2x0,50 m)

- szerokość pobocza gruntowego - 2x0,75 m

- skrajnia pionowa - min. 5,0 m

- szerokość w liniach rozgraniczających - min. 40 m.

 

Droga klasy GP – jezdnia główna Obwodnicy Żukowa

- klasa techniczna drogi - GP

- prędkość projektowa - 100 km/h

- szerokość pasa ruchu - 3,5m

- przekrój poprzeczny - 1x2 na odcinku Lniska – węzeł Żukowo 2x2 na odcinku węzeł Żukowo - Glincz

- szerokość pasa dzielącego - 5,0 m (w tym opaski 2x0,50 m)

- szerokość pobocza gruntowego - 2x0,75 m

- skrajnia pionowa - min. 4,7 m

- szerokość w liniach rozgraniczających - min.30 m na odcinku Lniska – węzeł Żukowo.

 

Przypominamy, że w 2018 roku ruszyło projektowanie odcinków drogi ekspresowej S6 pomiędzy Bożympolem Wielkim za Lęborkiem a Gdynią na odcinkach o łącznej długości blisko 41 km. Ponadto w tym roku powinna zakończyć się budowa drogi ekspresowej S6 w woj. zachodniopomorskim od Goleniowa koło Szczecina do Koszalina o łącznej długości ponad 140 km. Parce przeciągną się jedynie na obwodnicy Koszalina, dla której GDDKIA musi znaleźć nowego wykonawcę.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, podobnie jak odcinki drogi ekspresowej S6: Koszalin - Bożepole Wielkie oraz Zachodnia Obwodnica Szczecina będą realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów. Jeżeli uda się znaleźć partnerów do budowy trasy to cała ekspresówka ze Szczecina do Trójmiasta ma szansę powstać do 2023-2024 r.

Zlecono opracowanie dokumentacji dla S6 – Zachodniej Obwodnicy Szczecina

 

Droga ekspresowa S6 docelowo ma mieć około 330 km długości. Połączy Szczecin, Police, Goleniów, Kołobrzeg, Koszalin, Słupsk i Trójmiasto z autostradą A1.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

elPolako
2019-03-20 10:46
Budowa S6 od Chwaszczyna przez Żukowo do Gdańska Południe to znakomity pomysł, wszystkie miasta portowe mają na świecie właśnie takie rozwiązania, Pan ,,MM'' być może nie ma interesu żeby jeździć w te rejony, ale ruch na DK20 jest ogromny, będzie jeszcze większy, drogi z zachodu województwa jak też i tranzyt jest już duży a co dopiero za parę lat. PS: Nie wszyscy kierują się mapą google.maps, a druga sprawa że mapa sama będzie widzieć szybszy czas przejazdu przez Żukowo niż zapchaną przez mieszkańców starą obwodową. 21 km a 30 km biorąc pod uwagę tą śmieszną nadrabianą odległość to nic, to jest 3 min - 4 min dłuższa droga. Na zachodzie jedzie się 50 - 70 km dłuższą drogą i nikt nie płacze.
MM
2019-01-31 09:47
No właśnie twierdzę że nie będzie i napisałem dlaczego. Ale cóż, mogę tylko siedzieć i marudzić i mieć nadzieję że się mylę. A co do Szczecina: aby odciążyć i wyprowadzić ruch chemiczny ze Szczecina (który i tak w dużej części odbywa się koleją oraz wodą) wystarczyłaby jednojezdniowa droga do Polic, bez kosmicznego tunelu pod Odrą. Budowana będzie ekspresówka z tunelem. Podobnie jak przy Gdańsku - nie wiem komu to ma służyć.
GDA
2019-01-31 01:34
"Madre glowy" i planisci nad tym mysla - wiec pewnie bedzie dobrze jesli chodzi o przebieg "nowej" S6 !? ;-) A co do Szczecina, to glownym zalozeniem Zachodniej Obwodny Szczecina, jest wyprowadzenie i odciazenie centrum tego miasta od ruchu ciezarowego jadacego do/z Zakladow Chemicznych "Police".
MM
2019-01-30 10:08
Nie, nie będzie zbliżona kilometrowo, wystarczy spojrzeć na mapę. Droga od Bożepola do Gdyni Chwaszczyńska ma być gotowa za 2-3 lata. Dalej mamy dwie opcje: rozbudować istniejącą S6 od tego miejsca do Gdańsk Południe albo zbudować nową S6 przez Żukowo. Od węzła Chwaszczyno do Gdańsk Południe przez starą S6 będzie około 21km, przez Żukowo - grubo ponad 30km. Większość kierowców tranzytowych korzysta z nawigacji satelitarnej, a ta na pewno nie skieruje ich na drogę wyraźnie dłuższą. Lokalni też nią nie pojadą, bo nie bardzo mają dokąd. Budowanie nowej drogi S6 w takim oddaleniu od Gdańska jest tylko uspokojeniem sumienia za grubą kasę, bo ogromna większość kierowców będzie dalej jeździć po staremu. Dokładnie to samo jest z planowaną S6 w okolicach Szczecina: ma być w tak absurdalnie dużej odległości od Szczecina, że nie ma szansy aby się do czegoś przydała. Czy rozbudowa istniejącej S6 jest niemożliwa? Pewnie trudna, ale nie przesadzajmy - wyszarpanie kilkunastu dodatkowych metrów ziemi po obu stronach istniejącej drogi nie jest chyba niemożliwe.
GDA
2019-01-30 02:24
Dlugosc nowej S6 (OMT) bedzie zapewne zblizona kilometrowo (60-70 km) do dzisiejszego odcinka DK6 / S6 Bozepole Wielkie - wezel Gdansk Poludnie, tylko bedzie bezkolizyjna i bedzie omijac co najmniej 4 centra miast (Wejherowo, Reda, Rumia, Gdynia Chylonia). Rozbudowa obecnej S6 (obwodnica Trojmiasta) bylaby SUPER, ale raczej chyba nie wchodzi w gre z uwagi na uwarunkowania srodowiskowe - obwodnica przebiega przez teren Trojmieskiego Parku Krajobrazowego (ciekawe czy tez nie przez obszary Natura 2000 ???) Ciekawe co na to RDOS ???! Poza tym jako S-ka konczy sie / zaczyna w Gdyni Chylonii i dalej w kierunku zachodnim przebiega jako DK6, a chcac rozbudowywac - a wlasciwie budowac na nowo droge z Chylonii do Bozegopola Wielkiego, znow trzeba sie "przebijac" przez Trojmiejski Park Krajobrazowy, bo w Rumii, Redzie i Wejherowie, nie ma fizycznej mozliwosci rozbudowy (poszerzenia) drogi z uwagi na bliska zabudowe mieszkalna.
MM
2019-01-29 10:28
Przecież nie kwestionuję tego, że coś trzeba zrobić z S6 w rejonie Trójmiasta! Zauważam jednak że proponowany przebieg nowej S6 jest pozbawiony większego sensu. Proponowana nowa S6 w relacji tranzytowej SzczecinWarszawa/Toruń wcale nie skraca drogi, ale ją wydłuża, więc żadna nawigacja jej nie wybierze. W ruchu lokalnym natomiast nie ma większego znaczenia bo omija Gdańsk szerokim łukiem. A zapchanie istniejącej S6 w wielu miejscach można rozwiązać rozbudowując ją choćby nawet do 4 czy 5 pasów.
GDA
2019-01-28 17:50
do MM. Najwazniejsze powody budowy OMT: 1. Odciazenie i tak juz zapchanej obwodnicy Trojmiasta S6 [dochodzace do 100.000 poj./dobe] (Gdynia Chylonia DK6 - wezel Gdansk Poludnie S7 - Rusocin S6/A1). 2. Skrocenie drogi na odcinku Trasa Kaszubska S6 (w kierunku Leborka, Slupska, Koszalina, Szczecina) z S7 (w kierunku Elblaga, Olsztyna, Warszawy) i ominiecie czesto zakorkowanego "malego Trojmiasta" (Rumia, Reda, Wejherowo). 3. Zmniejszenie wielkich korkow w Redzie (szczegolnie w sezonie letnim) na skrzyzowaniu DK6 z DW 216 w kierunku Wladyslawowa i Helu. 4. Odciazenie i zmniejszenie korkow w Zukowie na DK7, DK20 i DW 211 (ruch z 4 kierunkow: Gdansk, Gdynia, Kartuzy, Koscierzyna) wraz z budowa obwodnicy tego miasta. Pozdrowienia z Trojmiasta !!! ...... ps. MM, chyba nie jechales nigdy (zapchana) obwodnica Trojmiasta S6 ........ !? ;-)
MM
2019-01-28 12:38
Zaczyna się w Chwaszczynie, trochę ponad 1km od starej S6. Biegnie daleko od Trójmiasta, kończy się na węźle Gdańsk Południe. Droga dłuższa niż stara S6, dokładnie tej samej kategorii, przez mało atrakcyjne tereny więc i tak każda nawigacja będzie kierować na starą. Kto miałby ją wybrać i po co? Nie lepiej rozbudować istniejącą S6?
1 2 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: