S6 - Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta: decyzja środowiskowa przypieczętowana
- Anka Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-01-27
- Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otrzymał pisemne uzasadnienie wyroku NSA w sprawie decyzji środowiskowej dla Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej OMT w ciągu drogi ekspresowej S6. Wyrok jest ostateczny, nie ma możliwości odwołań – poinformował Piotr Michalski z GDDKIA oddział Gdańsk. To ważny krok, otwierający drogę do realizacji trasy, której budowa szacowana jest na ok. 2,1 mld zł.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej realizowana będzie z podziałem na dwa zadania:
- Zadanie 1 węzeł Chwaszczyno (bez węzła) – węzeł Żukowo (bez węzła)
- Zadanie 2 węzeł Żukowo (z węzłem) – węzeł Gdańsk Południe (z węzłem).
Realizacja odcinków zaplanowana jest w systemie PPP partnerstwa publiczno-prywatnego. Dzięki prawomocnej decyzji środowiskowej możliwe jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy. Jeżeli wszystko dobrze się ułoży to droga mogłaby być gotowa w 2022 - 2023 roku.
Obwodnica Metropoli Trójmiejskiej w ciągu S6 rozpocznie się na węźle Chwaszczyno (węzeł powstanie w ramach budowy S6- Trasy Kaszubskiej), wspólnym z drogą S6 (Lębork – Obwodnica Trójmiasta, prowadząc na wschód od drogi krajowej nr 20, w pobliżu Żukowa i dalej na południe od drogi krajowej nr 7 w kierunku węzła Gdańsk Południe (skrzyżowania S7 Południowej Obwodnicy Gdańska i S6 Obwodnicy Trójmiasta). Na trasie drogi ekspresowej zaplanowano cztery węzły: Miszewo, Żukowo, Lublewo, Gdańsk Południe (węzeł z S6 Obwodnicą Trójmiasta i S7 Południową Obwodnicą Gdańska).
OMT zaplanowano jako drogę dwujezdniową, czteropasową. W ramach przedsięwzięcia powstanie równiez obwodnica Zukowa jako droga o parametrach GP.
Droga ekspresowa S6 – jezdnia główna OMT, parametry:
- klasa techniczna drogi - S
- prędkość projektowa - 120 km/h
- szerokość pasa ruchu - 3,5m
- przekrój poprzeczny - 2x2 z rezerwą terenu w pasie dzielącym pod budowę trzeciego pasa ruchu
- szerokość pasa awaryjnego - 2x2,50m
- szerokość pasa dzielącego - 12,0 m (w tym opaski 2x0,50 m) docelowo 5 m (w tym opaski 2x0,50 m)
- szerokość pobocza gruntowego - 2x0,75 m
- skrajnia pionowa - min. 5,0 m
- szerokość w liniach rozgraniczających - min. 40 m.
Droga klasy GP – jezdnia główna Obwodnicy Żukowa
- klasa techniczna drogi - GP
- prędkość projektowa - 100 km/h
- szerokość pasa ruchu - 3,5m
- przekrój poprzeczny - 1x2 na odcinku Lniska – węzeł Żukowo 2x2 na odcinku węzeł Żukowo - Glincz
- szerokość pasa dzielącego - 5,0 m (w tym opaski 2x0,50 m)
- szerokość pobocza gruntowego - 2x0,75 m
- skrajnia pionowa - min. 4,7 m
- szerokość w liniach rozgraniczających - min.30 m na odcinku Lniska – węzeł Żukowo.
Przypominamy, że w 2018 roku ruszyło projektowanie odcinków drogi ekspresowej S6 pomiędzy Bożympolem Wielkim za Lęborkiem a Gdynią na odcinkach o łącznej długości blisko 41 km. Ponadto w tym roku powinna zakończyć się budowa drogi ekspresowej S6 w woj. zachodniopomorskim od Goleniowa koło Szczecina do Koszalina o łącznej długości ponad 140 km. Parce przeciągną się jedynie na obwodnicy Koszalina, dla której GDDKIA musi znaleźć nowego wykonawcę.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, podobnie jak odcinki drogi ekspresowej S6: Koszalin - Bożepole Wielkie oraz Zachodnia Obwodnica Szczecina będą realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów. Jeżeli uda się znaleźć partnerów do budowy trasy to cała ekspresówka ze Szczecina do Trójmiasta ma szansę powstać do 2023-2024 r.
Zlecono opracowanie dokumentacji dla S6 – Zachodniej Obwodnicy Szczecina
Droga ekspresowa S6 docelowo ma mieć około 330 km długości. Połączy Szczecin, Police, Goleniów, Kołobrzeg, Koszalin, Słupsk i Trójmiasto z autostradą A1.