S61 Suwałki – Budzisko później niż planowano. GDDKIA zrywa umowę z Impresa Pizzarotti
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-06-18
Odcinek drogi ekspresowej S61 pomiędzy Suwałkami i granicą państwa z Litwą w Budzisku to 24,2 kilometrowy fragment trasy Via Baltica Warszawa – Suwałki - Budzisko.
Podpisanie umowy (6 czerwca 2017 r.) na projekt i budowę odcinka S61 Suwałki – Budzisko dawało nadzieję, że cały niemal 37-kilometrowy odcinek przygraniczny od istniejącej obwodnicy Augustowa do Budziska jest już w fazie realizacji i pojedziemy nim w 2020 roku. Niestety, budowa części trasy bardzo się opóźni.
Zgodnie z kontraktem, na kwotę 605,5 mln zł, wykonawca, firma Impresa Pizzarotti, miała mieć 31 miesięcy (od daty podpisania umowy) na realizację zadania, z czego prace projektowe i uzyskiwanie pozwoleń powinny się zakończyć w ciągu 15 miesięcy. Nowym, betonowym odcinkiem S61 od oddanej już obwodnicy Suwałk do granicy państwa mieliśmy pojechać latem 2020 r.
Od kilku miesięcy słyszeliśmy o żółwim tempie prac na kontraktach realizowanych przez włoskiego wykonawcę Impresa Pizzarotti. Przypomnijmy, 11 czerwca zerwano umowy z tą firmą na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim, które miały być oddane w tym roku.
Duże problemy z budową polskich dróg – po A1 i S3 katastrofa na S5
Okazuje się, że w przypadku kontraktu na S61 Suwałki - Budzisko sytuacja wygląda jeszcze gorzej bo nawet nie ruszyły roboty w terenie. - Wykonawca nie przystąpił jeszcze do „widocznej dla kierowców” realizacji kontraktu, tj. do prowadzenia robót budowlanych, a jego zaniechania w kwestii realizacji zapisów umowy miały miejsce jeszcze na etapie projektu i uzyskania niezbędnych zezwoleń do właściwej realizacji inwestycji – informuje GDDKIA. Po wielokrotnych wezwaniach firmy Impresa Pizzarotti, do rzetelnej i zgodnej z podpisaną umową realizacji kontraktu na odcinku S61 Suwałki - Budzisko (gr. państwa) w województwie podlaskim, GDDKiA straciła cierpliwość i odstąpiła od umowy.
Upływ czasu przewidziany w umowie na realizację całego kontraktu czyli wykonanie projektu i budowy S61 Suwałki - Budzisko: ok. 70 %. Z kolei zaawansowanie finansowe na koniec maja br. wynosiło 2,42%.
Droga ekspresowa S61 Suwałki - Budzisko. Mapa: GDDKIA
Przypomnijmy, realizacja S61 Suwałki – Budzisko prowadzona była w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawca opracował dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej i taką decyzję wojewoda podlaski wydał 20 maja br. Jednak mimo upływu czasu nie było właściwej mobilizacji w zakresie przygotowania do prowadzenia robót budowlanych - m.in. nie zostały zgłoszone listy podwykonawców na usługi i roboty. - Nie skończone zostały też projekty wykonawcze, a przedłożona czasowa organizacja ruchu umożliwiająca bezpieczne prowadzenie budowy - nie miała wszystkich wymaganych prawem opinii, m.in. Policji – wyliczają drogowcy.
W najbliższych miesiącach ma być ogłoszony nowy przetarg, w którym wyłoniony wykonawca rozpocznie budowę odcinka do granicy w Budzisku.
Jaka będzie S61 Suwałki – Budzisko:
- Długość odcinka: ok. 24 km,
- Wartość kontraktu z Impresa Pizzarotti - 605,5 mln złotych brutto,
- Parametry techniczne - dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (nawierzchnia z betonu cementowego),
- Węzły drogowe - Suwałki Północ i Szypliszki,
- Obiekty inżynierskie: 1 most, 24 wiadukty i 9 przejść dla zwierząt.
Droga ekspresowa S61 jako część trasy Via Baltica docelowo będzie liczyć około 235 km. Odbijając od drogi ekspresowej S8 w miejscowości Ostrów Mazowiecka poprowadzi do granicy z Litwą w Budzisku przez Łomżę, Ełk i Suwałki, biegnąc przez województwo mazowieckie, podlaskie i częściowo warmińsko-mazurskie. Jest częścią międzynarodowej europejskiej drogi E67 łączącej Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę przez Polskę z Europą Centralną i Zachodnią.