Duże problemy z budową polskich dróg – po A1 i S3 katastrofa na S5
GDDKiA odstąpiła od umów z włoską firmą Impresa Pizzarotti wykonawcą trzech odcinków drogi S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Wygląda na to że niskie ceny oferowane przez włoskie firmy położyły na łopatki budowę polskich ekspresówek i autostrad. Zdjęcia: GDDKIA

Kolejne złe wiadomości płyną z placów budów polskich dróg ekspresowych i autostrad. GDDKiA odstąpiła od umów z wykonawcą trzech odcinków drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Stoi też odcinek S5-ki Poznań – Wronczyn. Wcześniej zerwano umowy na realizację autostrady A1 – obwodnicy Częstochowy i odcinka S3 Polkowice – Lubin. Za budowę wszystkich tych tras odpowiadały włoskie firmy.

Dzisiaj tj. 11 czerwca zerwano umowy z firmą Impresa Pizzarotti, wykonawcą trzech odcinków drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Zaawansowanie prac od dawna budziło niepokój mieszkańców i kierowców, zwłaszcza, ze nowa drogą mieliśmy pojechać jeszcze w tym roku.

Postęp prac na budowie odcinków drogi S5 realizowanych przez włoską firmę:

  • S5 Nowe Marzy – Dworzysko (23,3 km) - zaawansowanie rzeczowe: 23,16 %. Zakończenie prac na odcinku (zgodne z podpisanymi aneksami): grudzień 2019 r.

  • S5 Dworzysko - Aleksandrowo (22,4 km) - zaawansowanie rzeczowe: 29,87 %. Zakończenie prac na odcinku (zgodne z podpisanymi aneksami): listopad 2019 r.

  • S5 Białe Błota - Szubin (9,7 km) - zaawansowanie rzeczowe: 39,00 %. Zakończenie prac na odcinku (zgodne z podpisanymi aneksami): lipiec 2019 r.

 

Zaawansowanie prac na jednym z odcinków S5 w kujawsko-pomorskim Zaawansowanie prac na jednym z odcinków budowanych przez Impresa Pizzarotti, okolice Dworzyska. Zdjecia: GDDKIA

- Po wielokrotnych wezwaniach wykonawcy, firmy Impresa Pizzarotti, do rzetelnej i zgodnej z podpisanymi umowami realizacji kontraktów na odcinkach S5 w województwie kujawsko-pomorskim (Nowe Marzy - Dworzysko, Dworzysko - Aleksandrowo, Białe Błota - Szubin) GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umów z wykonawcą tych inwestycji. Rozpoczęliśmy już przygotowania do ogłoszenia jeszcze w wakacje przetargu na wyłonienie nowego wykonawcy – zapewni Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKIA.

- Wykonawca nie wywiązał się z wezwań wręczanych przez GDDKiA i prowadził kontrakty niezgodnie z zawartymi umowami. Nie wypełniał zapisów dotyczących ich realizacji, w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulował płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów – wyjaśnia Krynicki.

 Staje budowa drogi S5. Włosi rezygnują z trasy S5 do Poznania, inne odcinki też w opałach

 

Przypomnijmy, we wrześniu 2014 r. ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawców projektu i budowy odcinków drogi ekspresowej S5: Nowe Marzy-Dworzysko oraz Dworzysko-Aleksandrowo. Miesiąc później, w październiku 2014 r. ogłoszono przetarg na pozostałe odcinki S5, w tym m.in. Białe Błota-Szubin.

W pierwszym etapie przetargu złożone zostały wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Do drugiego etapu mieli zostać zaproszeni wykonawcy, których wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa spełniały warunki określone w treści ogłoszenia o zamówieniu. Wykonawcy, którzy pozytywnie przeszli weryfikację wniosków, w tym firma Impressa Pizzarotti, zostali zaproszeni do drugiego etapu przetargu i złożenia ofert. Zaproszenia do drugiego etapu przetargów na budowę drogi S5, w tym dla odcinków Nowe Marzy-Dworzysko, Dworzysko-Aleksandrowo oraz Białe Błota-Szubin zostały przekazane w kwietniu i maju 2015 r.

Firma Impresa Pizzarotti miała wybudować prawie trzy z siedmiu odcinków, tj. prawie połowę trasy S5 w woj. kujawsko-pomorskim. Przetargi wygrała oferując niskie ceny za wyszczególnione w specyfikacji przetargowej zadania. Na etapie procedury przetargowej firma potwierdzała wolę i możliwość realizacji zamówienia zarówno pod względem technicznym, jak i ekonomicznym.

- Wykonawca oświadczył w formularzu złożonej oferty, że zamówienie zrealizuje „samodzielnie, tj. bez udziału podwykonawców” oraz wykazał posiadanie zdolności kredytowej w wymaganej wysokości – przypominają drogowcy.

 S3 Polkowice – Lubin w 2020 r. pod znakiem zapytania. Kiedy pojedziemy trasą S3 nad morze i w góry?

 

Oto zestawienie kosztorysów GDDKiA i kwot, za które wykonawca zadeklarował realizację poszczególnych odcinków drogi ekspresowej S5:

odcinek nr 1: Nowe Marzy - Dworzysko (23,3 km)

kosztorys GDDKiA: 590 458 667,65 zł brutto

wartość kontraktu: 374 722 113,70 zł brutto

 

odcinek nr 2: Dworzysko - Aleksandrowo (22,4 km)

kosztorys GDDKiA: 683 725 199,48 zł brutto

wartość kontraktu: 409 760 779,95 zł brutto

odcinek nr 5: Białe Błota - Szubin (9,7 km)

kosztorys GDDKiA: 428 388 789,44 zł brutto

kwota kontraktu: 259 926 113,82 zł brutto

 

Umowy na zaprojektowanie i budowę wszystkich odcinków S5 podpisano w październiku 2015 r. Prace w terenie ruszyły w 2017 roku. Kompletną trasa mieliśmy pojechać pod koniec tego roku...

Obecnie naliczane są kary umowne z tytułu m.in. braku zapłaty lub nieterminowej płatności wynagrodzenia należnego podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom w łącznej wysokości ponad 14 200 000 zł. Ponadto z tytułu odstąpienia od Umowy z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy, Zamawiający jest uprawniony do naliczenia kar umownych w wysokości 15% wartości Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej dla każdego z trzech odcinków drogi S5 (nr 1, 2 i 5), czyli łącznie kwoty 156 661 351,12 zł.

Salini nie pokrzyżuje planów dla A1 obwodnicy Częstochowy. GDDKIA wybiera wykonawcę

Przed GDDKiA stoi teraz konieczność wyboru nowych wykonawców prac. Nie łatwe to zadanie, bo podobne przetargi ogłaszane są i na inne odcinki, których budowa zakończyła się klapą. GDDKIA po zakończeniu przerwy zimowej przeprowadziła inwentaryzację S5-ki w kujawsko-pomorskim. - Teraz zostanie ona zaktualizowana na dzień odstąpienia od umów, a wykonane dotąd prace zostaną zabezpieczone. Naszym celem jest jak najszybsze wznowienie robót na ww. odcinkach drogi ekspresowej S5. W związku z tym niezwłocznie rozpoczniemy procedurę wyboru wykonawców, tak aby jak najszybciej dokończyć inwestycje i udostępnić przedmiotowe odcinki kierowcom. Jeszcze na przełomie lipca i sierpnia planujemy ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców, którzy dokończą budowę odcinków drogi ekspresowej S5 – informuje Krynicki.

 

 

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Nn
2019-06-12 22:33
Obwodnica Wałcza S-10 też stoi. A miało być tak pięknie bez korków jeszcze w tamtym roku.
Jty
2019-06-12 20:28
Jak rydzyk zażądał 170 mln, na jakieś dziwne, muzeum to dostał naty natychmiast. Niech GDDKiA powie ile włoskim firmom wypłacił i ile dopłacić za wykończenie
majster
2019-06-12 19:16
NO I STAŁO. GDDKIA CISZYŁA SIĘ ŻE TANIO SIĘ WYBUDUJE. RADOŚĆ TRWAŁA KRÓTKO. ZAPŁACIMY TERAZ WSZYSCY ZA DOKOŃCZENIE TYCH BUDÓW. TO CO BYŁO W KOSZTORYSACH W 2015 NIE WYSTARCZY NA DOKOŃCZENIE. ALE ZA TO MAMY WSZYSTKO ZGODNIE Z USTAWĄ ZAMÓWIEŃ KARY ITP. A MOŻNA BY BYŁO DOGADAĆ SIĘ Z WŁOCHAMI. TO JUŻ HISTORIA CZEKAMY NA KOLEJNY PRZETARG.
jaromlody
2019-06-12 18:28
Co tu się dziwić jak kwoty podane przez Impresa Pizzarotti za zrealizowanie poszczególnych odcinków są rażąco zaniżone i w niektórych przypadkach o 250 milionów niższe od wyliczeń GDDKiA. GDDKiA się ucieszyła, że znalazła frajera który za śmieszne pieniądze zrobi drogę, a teraz wszyscy przez to cierpimy bo koszty realizacji tych odcinków niestety będą teraz droższe.
Zen
2019-06-12 16:08
To było oczywiste. Szkoda ,że na S5 nie zrobiono tego jesienią zeszłego roku. By wiosną tego rozpocząć prace przez dobrą i solidną polską firmę. Lepiej teraz niż wcale. Wyliczyłem tej miernej włoskiej firmie ,że w tempie postępu obecnego wybuduje swoje odcinki ok.2025 roku. Wiec lepiej zrobić nowy przetarg i zakończyć w 2021 r.
warszawiak
2019-06-12 15:00
Jak zwykle GDDKiA czekało nie wiadomo na co, tymczasem kolejne włoskie dziadostwo powinno stamtąd być już dawno wyrzucone. Wiedział o tym nawet każdy drogowy laik, wystarczyło obserwować plac budowy. Każdy laik, ale nie "fachowcy" z GDDKiA.
Drogomaniak
2019-06-12 12:42
do MM oczywiście, że będzie tez i moja wina, bo przecież nikt mi nie kazał wejść do tej bramy
Thill
2019-06-12 10:05
Niestety trzeba teraz wykazac się cochones i nie dopuscić tych firm do dalszych przetargów przez 10 lat - wątpię czy to zrobią
1 2 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: