Duże problemy z budową polskich dróg – po A1 i S3 katastrofa na S5
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-06-11
Dzisiaj tj. 11 czerwca zerwano umowy z firmą Impresa Pizzarotti, wykonawcą trzech odcinków drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Zaawansowanie prac od dawna budziło niepokój mieszkańców i kierowców, zwłaszcza, ze nowa drogą mieliśmy pojechać jeszcze w tym roku.
Postęp prac na budowie odcinków drogi S5 realizowanych przez włoską firmę:
- S5 Nowe Marzy – Dworzysko (23,3 km) - zaawansowanie rzeczowe: 23,16 %. Zakończenie prac na odcinku (zgodne z podpisanymi aneksami): grudzień 2019 r.
- S5 Dworzysko - Aleksandrowo (22,4 km) - zaawansowanie rzeczowe: 29,87 %. Zakończenie prac na odcinku (zgodne z podpisanymi aneksami): listopad 2019 r.
- S5 Białe Błota - Szubin (9,7 km) - zaawansowanie rzeczowe: 39,00 %. Zakończenie prac na odcinku (zgodne z podpisanymi aneksami): lipiec 2019 r.
Zaawansowanie prac na jednym z odcinków budowanych przez Impresa Pizzarotti, okolice Dworzyska. Zdjecia: GDDKIA
- Po wielokrotnych wezwaniach wykonawcy, firmy Impresa Pizzarotti, do rzetelnej i zgodnej z podpisanymi umowami realizacji kontraktów na odcinkach S5 w województwie kujawsko-pomorskim (Nowe Marzy - Dworzysko, Dworzysko - Aleksandrowo, Białe Błota - Szubin) GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umów z wykonawcą tych inwestycji. Rozpoczęliśmy już przygotowania do ogłoszenia jeszcze w wakacje przetargu na wyłonienie nowego wykonawcy – zapewni Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKIA.
- Wykonawca nie wywiązał się z wezwań wręczanych przez GDDKiA i prowadził kontrakty niezgodnie z zawartymi umowami. Nie wypełniał zapisów dotyczących ich realizacji, w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulował płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów – wyjaśnia Krynicki.
Staje budowa drogi S5. Włosi rezygnują z trasy S5 do Poznania, inne odcinki też w opałach
Przypomnijmy, we wrześniu 2014 r. ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawców projektu i budowy odcinków drogi ekspresowej S5: Nowe Marzy-Dworzysko oraz Dworzysko-Aleksandrowo. Miesiąc później, w październiku 2014 r. ogłoszono przetarg na pozostałe odcinki S5, w tym m.in. Białe Błota-Szubin.
W pierwszym etapie przetargu złożone zostały wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Do drugiego etapu mieli zostać zaproszeni wykonawcy, których wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa spełniały warunki określone w treści ogłoszenia o zamówieniu. Wykonawcy, którzy pozytywnie przeszli weryfikację wniosków, w tym firma Impressa Pizzarotti, zostali zaproszeni do drugiego etapu przetargu i złożenia ofert. Zaproszenia do drugiego etapu przetargów na budowę drogi S5, w tym dla odcinków Nowe Marzy-Dworzysko, Dworzysko-Aleksandrowo oraz Białe Błota-Szubin zostały przekazane w kwietniu i maju 2015 r.
Firma Impresa Pizzarotti miała wybudować prawie trzy z siedmiu odcinków, tj. prawie połowę trasy S5 w woj. kujawsko-pomorskim. Przetargi wygrała oferując niskie ceny za wyszczególnione w specyfikacji przetargowej zadania. Na etapie procedury przetargowej firma potwierdzała wolę i możliwość realizacji zamówienia zarówno pod względem technicznym, jak i ekonomicznym.
- Wykonawca oświadczył w formularzu złożonej oferty, że zamówienie zrealizuje „samodzielnie, tj. bez udziału podwykonawców” oraz wykazał posiadanie zdolności kredytowej w wymaganej wysokości – przypominają drogowcy.
S3 Polkowice – Lubin w 2020 r. pod znakiem zapytania. Kiedy pojedziemy trasą S3 nad morze i w góry?
Oto zestawienie kosztorysów GDDKiA i kwot, za które wykonawca zadeklarował realizację poszczególnych odcinków drogi ekspresowej S5:
odcinek nr 1: Nowe Marzy - Dworzysko (23,3 km)
kosztorys GDDKiA: 590 458 667,65 zł brutto
wartość kontraktu: 374 722 113,70 zł brutto
odcinek nr 2: Dworzysko - Aleksandrowo (22,4 km)
kosztorys GDDKiA: 683 725 199,48 zł brutto
wartość kontraktu: 409 760 779,95 zł brutto
odcinek nr 5: Białe Błota - Szubin (9,7 km)
kosztorys GDDKiA: 428 388 789,44 zł brutto
kwota kontraktu: 259 926 113,82 zł brutto
Umowy na zaprojektowanie i budowę wszystkich odcinków S5 podpisano w październiku 2015 r. Prace w terenie ruszyły w 2017 roku. Kompletną trasa mieliśmy pojechać pod koniec tego roku...
Obecnie naliczane są kary umowne z tytułu m.in. braku zapłaty lub nieterminowej płatności wynagrodzenia należnego podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom w łącznej wysokości ponad 14 200 000 zł. Ponadto z tytułu odstąpienia od Umowy z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy, Zamawiający jest uprawniony do naliczenia kar umownych w wysokości 15% wartości Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej dla każdego z trzech odcinków drogi S5 (nr 1, 2 i 5), czyli łącznie kwoty 156 661 351,12 zł.
Salini nie pokrzyżuje planów dla A1 obwodnicy Częstochowy. GDDKIA wybiera wykonawcę
Przed GDDKiA stoi teraz konieczność wyboru nowych wykonawców prac. Nie łatwe to zadanie, bo podobne przetargi ogłaszane są i na inne odcinki, których budowa zakończyła się klapą. GDDKIA po zakończeniu przerwy zimowej przeprowadziła inwentaryzację S5-ki w kujawsko-pomorskim. - Teraz zostanie ona zaktualizowana na dzień odstąpienia od umów, a wykonane dotąd prace zostaną zabezpieczone. Naszym celem jest jak najszybsze wznowienie robót na ww. odcinkach drogi ekspresowej S5. W związku z tym niezwłocznie rozpoczniemy procedurę wyboru wykonawców, tak aby jak najszybciej dokończyć inwestycje i udostępnić przedmiotowe odcinki kierowcom. Jeszcze na przełomie lipca i sierpnia planujemy ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców, którzy dokończą budowę odcinków drogi ekspresowej S5 – informuje Krynicki.