S61: Wykonawca obwodnicy Szczuczyna rezygnuje z budowy
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2013-06-13
O zamiarze odstąpienia od umowy na budowę 8-kilometrowego odcinka obwodnicy Szczuczyna w województwie podlaskim poinformował Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad koncern FCC (wykonawca tego kontraktu).
Budowa tej obwodnicy rozpoczęła się we wrześniu 2012 roku i miała potrwać 15 miesięcy.
Budowa tej obwodnicy rozpoczęła się we wrześniu 2012 roku i miała potrwać 15 miesięcy.
- Obecnie – pomimo upływu ponad połowy czasu na realizacje kontraktu – wykonawca wykonał 16 procent prac. Zaistniała sytuacja zdaje się zatem potwierdzać ostatnie doniesienia austriackiej prasy o bardzo złej kondycji finansowej koncernu Alpine, którego macierzystą spółką jest właśnie firma FCC. Austriacka prasa informowała o bardzo złej kondycji finansowej firmy Alpine grożącej nawet upadłością firmy. Tym bardziej też działanie koncernu FCC należy traktować jako odpowiedź na pismo GDDKiA, jakie wcześniej wystosowaliśmy do FCC w sprawie dofinansowania jej spółki córki Alpine, która wcześniej - również z powodów finansowych - zeszła z placu budowy autostrady A 1 w województwie śląskim. GDDKiA, która jeszcze w maju wezwała koncern FCC do nadrobienia zaległości cały czas oczekuje od wykonawcy wywiązania się z tego obowiązku. Jeśli dotychczasowy wykonawca nie zrealizuje jednak koniecznych prac, budowę dokończy inny wykonawca, wybrany w przetargu - zaznaczają drogowcy.
Tymczasem na toczącej się równolegle budowie obwodnicy Stawisk (w tym samym województwie, w tym samym czasie, na tej samej drodze, w oparciu o projekt tego samego biura projektowego) wykonawca, firma Budimex osiągnęła zaawansowanie na poziomie 60 procent, rozpoczęła budowę tylko miesiąc wcześniej niż FCC i planuje zakończenie na listopad 2013 roku..
Alpine realizuje dla GDDKiA jeszcze dwa kontrakty: DK 16 odcinek Biskupiec - Borki Wielkie gdzie zaawansowanie robót wynosi ponad 90 procent, zaś na budowie drogi ekspresowej S 5 Poznań-Wrocław: odc. Kaczkowo-Korzeńsko zaawansowanie wynosi ponad 50 procent.
Obwodnica Szczuczyna w ciągu drogi ekspresowej S61
Początek projektowanej obwodnicy Szczuczyna w ciągu drogi ekspresowej S61 zlokalizowany jest przed miejscowością Szczuczyn. Przyszła droga ekspresowa omija miejscowość Szczuczyn po stronie zachodniej. Koniec projektowanej trasy przewidziano za miejscowością Szczuczyn na włączeniu w istniejącą drogę krajową Nr 61. Obwodnica przebiega w geograficznym układzie północ-południe przez teren województwa podlaskiego (powiat Grajewo).
Budowa nowej drogi ekspresowej S61 wiąże się z koniecznością dostosowania jej do istniejącego układu komunikacyjnego – drogi bezpośrednio krzyżujące się z obwodnicą zostaną odpowiednio przebudowane z uwzględnieniem odległości pomiędzy skrzyżowaniami właściwych dla drogi klasy GP. Z tego względu przewidziano budowę dróg dojazdowych umożliwiających obsługę terenów przyległych do obwodnicy.
W celu bezkolizyjnego przeprowadzenia ruchu pojazdów nad drogami, ciekami wodnymi i przejściami dla zwierząt zaprojektowano obiekty inżynierskie, dla których wybrano optymalne rozwiązania techniczne. Wybudowane zostaną też odpowiednie urządzenia ochrony środowiska.
Obwodnica Szczuczyna realizowana na parametrach drogi ekspresowej S61 będzie budowana w dwóch etapach:
• I etap – budowa obwodnicy o przekroju jednojezdniowym (jedynie w rejonie węzła „Szczuczyn” przekrój dwujezdniowy) oraz skrzyżowań jednopoziomowych na włączeniach do istniejącej drogi krajowej nr 61; obwodnica będzie funkcjonowała jako droga klasy GP:
1 jezdnia po 1 pasie ruchu w każdym kierunku na odcinku od km 197+550,00 do km 199+804,47 (przed węzłem „Szczuczyn”) i od km 202+475,95 do km 205+557,00 (za węzłem „Szczuczyn”),
2 jezdnie po 2 pasy ruchu od km 200+426,62 do km 201+902,65 (węzeł „Szczuczyn”)
2 odcinki przejściowe z przekroju jednojezdniowego na dwujezdniowy od km 199+804,47 do km 200+426,62 i od km 201+902,65 do km 202+475,95.
• II etap – dobudowa drugiej jezdni na odcinkach „przed” i „za” węzłem „Szczuczyn” o przekroju 2 x 2 oraz zlikwidowanie skrzyżowań jednopoziomowych; obwodnica będzie wtedy pełnić funkcję drogi klasy S. W sytuacji wzrostu natężenia ruchu istnieje możliwość dobudowy trzeciego pasa ruchu dla każdej jezdni (do wewnątrz jezdni). Już w etapie I korpus drogowy na odcinku dwujezdniowym zostanie wykonany z uwzględnieniem szerokości pod trzy pasy ruchu i nie będzie wymagał poszerzenia.
Tymczasem na toczącej się równolegle budowie obwodnicy Stawisk (w tym samym województwie, w tym samym czasie, na tej samej drodze, w oparciu o projekt tego samego biura projektowego) wykonawca, firma Budimex osiągnęła zaawansowanie na poziomie 60 procent, rozpoczęła budowę tylko miesiąc wcześniej niż FCC i planuje zakończenie na listopad 2013 roku..
Alpine realizuje dla GDDKiA jeszcze dwa kontrakty: DK 16 odcinek Biskupiec - Borki Wielkie gdzie zaawansowanie robót wynosi ponad 90 procent, zaś na budowie drogi ekspresowej S 5 Poznań-Wrocław: odc. Kaczkowo-Korzeńsko zaawansowanie wynosi ponad 50 procent.
Obwodnica Szczuczyna w ciągu drogi ekspresowej S61
Początek projektowanej obwodnicy Szczuczyna w ciągu drogi ekspresowej S61 zlokalizowany jest przed miejscowością Szczuczyn. Przyszła droga ekspresowa omija miejscowość Szczuczyn po stronie zachodniej. Koniec projektowanej trasy przewidziano za miejscowością Szczuczyn na włączeniu w istniejącą drogę krajową Nr 61. Obwodnica przebiega w geograficznym układzie północ-południe przez teren województwa podlaskiego (powiat Grajewo).
Budowa nowej drogi ekspresowej S61 wiąże się z koniecznością dostosowania jej do istniejącego układu komunikacyjnego – drogi bezpośrednio krzyżujące się z obwodnicą zostaną odpowiednio przebudowane z uwzględnieniem odległości pomiędzy skrzyżowaniami właściwych dla drogi klasy GP. Z tego względu przewidziano budowę dróg dojazdowych umożliwiających obsługę terenów przyległych do obwodnicy.
W celu bezkolizyjnego przeprowadzenia ruchu pojazdów nad drogami, ciekami wodnymi i przejściami dla zwierząt zaprojektowano obiekty inżynierskie, dla których wybrano optymalne rozwiązania techniczne. Wybudowane zostaną też odpowiednie urządzenia ochrony środowiska.
Obwodnica Szczuczyna realizowana na parametrach drogi ekspresowej S61 będzie budowana w dwóch etapach:
• I etap – budowa obwodnicy o przekroju jednojezdniowym (jedynie w rejonie węzła „Szczuczyn” przekrój dwujezdniowy) oraz skrzyżowań jednopoziomowych na włączeniach do istniejącej drogi krajowej nr 61; obwodnica będzie funkcjonowała jako droga klasy GP:
1 jezdnia po 1 pasie ruchu w każdym kierunku na odcinku od km 197+550,00 do km 199+804,47 (przed węzłem „Szczuczyn”) i od km 202+475,95 do km 205+557,00 (za węzłem „Szczuczyn”),
2 jezdnie po 2 pasy ruchu od km 200+426,62 do km 201+902,65 (węzeł „Szczuczyn”)
2 odcinki przejściowe z przekroju jednojezdniowego na dwujezdniowy od km 199+804,47 do km 200+426,62 i od km 201+902,65 do km 202+475,95.
• II etap – dobudowa drugiej jezdni na odcinkach „przed” i „za” węzłem „Szczuczyn” o przekroju 2 x 2 oraz zlikwidowanie skrzyżowań jednopoziomowych; obwodnica będzie wtedy pełnić funkcję drogi klasy S. W sytuacji wzrostu natężenia ruchu istnieje możliwość dobudowy trzeciego pasa ruchu dla każdej jezdni (do wewnątrz jezdni). Już w etapie I korpus drogowy na odcinku dwujezdniowym zostanie wykonany z uwzględnieniem szerokości pod trzy pasy ruchu i nie będzie wymagał poszerzenia.