S7 na północ i południe od Warszawy. Odcinki oddane, w budowie i przygotowaniu
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-07-26
Dobiegają końca prace związane z budową drogi ekspresowej S7 po północnej stronie Warszawy, czyli ok. 70 km odcinka Napierki - Płońsk jak i 6,6 km S7 na południe od stolicy pomiędzy węzłami Warszawa Lotnisko a Lesznowolą. Od niedawna kierowcy korzystają z nowych kilometrów trasy.
Jaka będzie nowa wylotówka z Warszawy? W projektowaniu DK79 Piaseczno – Góra Kalwaria
S7 Warszawa - Grójec
Realizację ponad 29 km trasy pomiędzy Warszawą a Grójcem podzielono na trzy zadania. Na jednym z nich, od Tarczyna do początku obwodnicy Grójca, roboty dobiegły końca i kierowcy korzystają z nowych jezdni S7-ki.
Droga ekspresowa S7 na odc. Tarczyn - Grójec. Zdjęcia: GDDKIA
Na pierwszym 6,6 km odcinku S7 od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola zaawansowanie robót przekroczyło 95 proc. Zakończone zostały wszystkie roboty nawierzchniowe. Na trasie głównej trwają prace wykończeniowe m.in. montaż barier, oznakowanie pionowe i poziome oraz oświetlenie. Prowadzone są również prace brukarskie, humusowanie oraz nasadzenia zieleni. Trwają prace związane z budową Obwodu Drogowego. Oddanie do ruchu ciągu głównego przewidziane jest z końcem sierpnia 2022 r., natomiast zakończenie wszystkich pozostałych robót (poza ciągiem głównym) nastąpi w październiku 2022 r.
Do czasu oddania do użytku kolejnego odcinka, Lesznowola – Tarczyn Północ, ruch pojazdów z drogi ekspresowej S7 w kierunku Nadarzyna będzie odbywał się poprzez węzeł Lesznowola i drogę serwisową po zachodniej stronie drogi ekspresowej do ulicy Słonecznej. Ruch pojazdów w kierunku Piaseczna zostanie skierowany przez węzeł Lesznowola, nowym przebiegiem DW721 do wybudowanego ronda Postępu oraz dalej ulicą Postępu do ulicy Słonecznej. Jednocześnie wjazd na drogę ekspresową z lokalnej sieci dróg będzie możliwy wyłącznie ulicą Postępu.
Od węzła Warszawa Lotnisko ruch pojazdów ciężarowych możliwy będzie tylko do węzła Zamienie.
Droga ekspresowa S7 Warszawa - Lesznowola. Zdjęcia: GDDKIA
Na prawie 15-kilometrowm odcinku S7 Lesznowola - Tarczyn Północ na trasie głównej realizowane są roboty ziemne, m.in nasypy, skarpowanie, wzmacnianie podłoża oraz roboty bitumiczne. Prowadzone są roboty związane z budową obiektów (skrzydła, pale, przyczółki). W ramach prowadzenia robót branżowych budowana jest kanalizacja deszczowa i sanitarna, przebudowywane są sieci gazowe, elektroenergetyczne i telekomunikacyjne. Zaawansowanie prac przekroczyło 35 proc. Zapewnienie przejezdności ciągu głównego przewidziane jest jesienią br.
Budowa odcinka drogi S7 Tarczyn - Lesznowola. Zdjęcia: GDDKIA
S7 Napierki – Płońsk
Realizację 70 kilometrowej trasy pomiędzy granicą z woj. warmińsko-mazurskim koło Napierek a Płońskiem podzielono na cztery zadania. Prace są już na finiszu, a kierowcy korzystają z większości trasy.
Ponad 60 km nowej drogi ekspresowej między Gdańskiem a Warszawą
S7 Napierki - Mława - Płońsk - odcinki ddane w lipcu 2022 r. Mapa: GDDKIA
S7 Napierki - Mława
Umowę na realizację tego zadania w systemie projektuj i buduj zawarto w grudniu 2017 roku. Na odcinku, o długości prawie 14 km, decyzja ZRID została wydana w marcu 2020 r. Pierwsze samochody pojawiły się na trasie w grudniu 2021 r., na zasadzie czasowej organizacji ruchu. Kierowcy mieli do dyspozycji w obu kierunkach jezdnię w stronę Warszawy, a przed węzłem Mława Wschód obie jezdnie.
Od 14 lipca br. dostępne są już obie jezdnie na całym odcinku Napierki - Mława. Udostępnienie obu jezdni nie oznacza zakończenia prac. Obowiązuje czasowa organizacja ruchu z ograniczeniem prędkości do 80 km/h. Wykonawcy pozostały do realizacji przede wszystkim roboty wykończeniowe na trasie głównej, a ich zakres będzie wymagał wprowadzania miejscowych zawężeń do jednego pasa ruchu. Sukcesywnie realizowane są prace w obrębie przyszłych miejsc obsługi podróżnych (MOP) Pepłowo I i Pepłowo II dla obu kierunków ruchu. Zaawansowanie rzeczowe całej inwestycji wynosi 87 proc. Przewidywany termin zakończenia wszystkich prac to IV kwartał 2022 r.
Koszt robót budowlanych to prawie 295 mln zł, a wartość całego projektu to niemal 366 mln zł.
S7 Mława - Strzegowo
Umowę na realizację tego zadania w systemie projektuj i buduj GDDKIA zawarła w grudniu 2017 roku. Prace budowlane na odcinku o długości ok. 21,5 km zaczęły się w październiku 2019 r. W grudniu 2021 r. udostępniono do ruchu trasę główną w docelowym układzie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
- W związku z trwającymi jeszcze pracami, na całym odcinku obowiązuje czasowa organizacja ruchu z ograniczeniem prędkości do 80 km/h. Wykonawcy pozostały do realizacji roboty wykończeniowe, w tym na trasie głównej, gdzie ich zakres będzie wymagał wprowadzania miejscowych zawężeń do jednego pasa ruchu – informują drogowcy.
Zaawansowanie rzeczowe całej inwestycji wynosi około 99 proc. Przewidywany termin zakończenia wszystkich prac to IV kwartał 2022 r.
Koszt robót budowlanych to 446 mln zł, a wartość całego projektu to niemal 543 mln zł.
Nowe jezdnie drogi ekspresowej S7 Mława - Strzegowo. ZDjecia: GDDKIA
S7 Strzegowo - Pieńki
Umowę na realizację odcinka Strzegowo - Pieńki w systemie projektuj i buduj podpisano w styczniu 2018 roku. Prace budowlane zaczęły się we wrześniu 2019 roku. Zasadnicze roboty na trasie głównej S7 są zakończone, trwają prace wykończeniowe, uzupełnienie oznakowania poziomego, przebudowa starodroża.
Zaawansowanie rzeczowe wynosi około 96 proc. W grudniu 2021 r. udostępniono do ruchu trasę główną w docelowym układzie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Obowiązuje jeszcze ograniczenie prędkości do 80 km/h. Przewidywany termin zakończenia wszystkich prac to IV kwartał 2022 r.
Koszt robót budowlanych to 516 mln zł, a wartość całego projektu to ponad 620 mln zł.
Nowy odcinek S7 Strzegowo - Pieńki. Zdjęcia: GDDKIA
S7 Pieńki - Płońsk
Prace na tym blisko 14-kilometrowym odcinku zaczęły się również, tak jak na sąsiednim, we wrześniu 2019 r. Umowę na realizację tego zadania w systemie projektuj i buduj zawarto w styczniu 2018 roku. Aktualnie trwa montaż ekranów akustycznych na trasie głównej, wykonywane jest oznakowanie poziome na jezdni prawej (w kierunku Warszawy). Toczą się prace wykończeniowe, roboty na starodrożu, roboty budowlane na MOP-ach. Zaawansowanie rzeczowe to ok. 97 proc.
W połowie lipca br. zlikwidowano objazdy i całość ruchu odbywa się po trasie głównej. Za węzłem Dłużniewo, do obwodnicy Płońska, kierowcy mają do dyspozycji w obu kierunkach jezdnię w kierunku Gdańska. W drugiej połowie sierpnia 2022 r. planowane jest udostępnienie do ruchu obu jezdni trasy głównej. Przewidywany termin zakończenia wszystkich prac to IV kwartał 2022 r.
Koszt robót budowlanych to prawie 312 mln zł, a wartość całego projektu to niemal 400 mln zł.
Budowa S7 Napierki - Płońsk zakończy się w 2022 r. Zdjęcia: GDDKIA
S7 Płońsk - Czosnów
Coraz bliżej startu budowy kolejnych fragmentów drogi S7 pomiędzy Płońskiem i Czosnowem. Budowa 35 kilometrów drogi ekspresowej została podzielona na trzy zadania, a umowy na realizację GDDKIA podpisała w 2020 r. Dla odcinka pomiędzy Modlinem a Czosnowem - 12 maja, dla zadania Załuski - Modlin - 9 lipca, a dla trzeciego odcinka Siedlin - Załuski - 30 września. Dla wszystkich odcinków Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowania administracyjne zmierzające do wydania decyzji ZRID. - Spodziewamy się otrzymania decyzji na przełomie III i IV kwartału 2022 r., co umożliwi rozpoczęcie prac w terenie – zapowiadają drogowcy. Zakończenie robót dla odcinka najbliżej Warszawy przewidziane zostało na początku 2024 r., a dwa kolejne zakończą się wiosną/latem 2025 r.
Dla jednego z odcinków Załuski – Siedlin, ruszyły ostatnio prace przygotowawcze w terenie. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Budowa drogi S7 z Warszawy. Ruszają prace na S7 Siedlin - Załuski
Powoli ruszają pierwsze prace dla S7 Płońsk - Czosnów. Zdjęcia: GDDKIA
S7 Czosnów - Warszawa
Najdalej jest do realizacji odcinków pomiędzy Czosnowem a Warszawą. Jej strategiczną częścią będzie trasa na odcinku wylotówki z Warszawy – od Trasy AK (na połączeniu z S8) w kierunku Czosnowa. Droga S7 będzie spełniać ważną funkcję nowej arterii wylotowej na Gdańsk o parametrach ekspresowych i stanowić jednocześnie naturalne przedłużenie warszawskiej Trasy NS prowadzącej ruch z południowych dzielnic stolicy.
Mapa drogi ekspresowej S7 Czosnów - Kiełpin. Mapa: GDDKIA
Niestety, około 22 kilometrowa droga ekspresowa S7 z Warszawy do Czosnowa mimo, że bardzo potrzebna jest najmniej zaawansowana w realizacji. Prace nad nią podzielono na dwa zadania:
- S7 Czosnów - Kiełpin - 9 km
- S7 Kiełpin - Warszawa - 13 km
Dla odcinka drogi S7 Czosnów - Kiełpin przygotowywane są dokumenty do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę trasy. Po przyznaniu środków finansowych drogowcy zamierzają ruszyć z postępowaniem przetargowym na realizację zadania.
Dla odcinka Kiełpin - Warszawa sytuacja przedstawia się podobnie. W listopadzie 2021 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska rozpatrzył odwołania od decyzji środowiskowej dla budowy tego odcinka według wariantu II. Oznacza to, że ostateczna decyzja środowiskowa daje zielone światło do realizacji. Warunkiem jest jednak pozyskanie finansowania dla inwestycji. - Harmonogram prac będziemy mogli podać po uzyskaniu środków finansowych – dodają drogowcy.
Jak widać oba odcinki S7 z Warszawy są na etapie planowania i nie są znane konkretne terminy ich realizacji. Pewne jest, że droga nie powstanie do 2025 roku i będą to ostatnie odcinki drogi ekspresowej S7 oddawane do ruchu pomiędzy Krakowem – Warszawą i Gdańskiem.