Stara nitka A18 będzie przebudowana. Przetarg w tym roku
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-08-09
W 2007 r. dobudowano jezdnię północną o parametrach autostrady i ruch poprowadzono oddzielnie dla każdego kierunku. W tym czasie miała ruszyć też przebudowa nitki południowej. Niestety do dzisiaj nic się nie wydarzyło. Obecnie podróż starą, południową nitką autostrady A18 to jak jazda po schodach. Stara nawierzchnia na jezdni złożona jest z płyt betonowych połączonych wystającymi asfaltowymi połączeniami.
- To inwestycja, na którą kierowcy czekali od lat. Stan techniczny nawierzchni jezdni południowej na trasie Olszyna – Golnice jest zły. Na całym odcinku występują spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych, co jest odczuwalne podczas podróży. Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną. Wykonywane na bieżąco zabiegi utrzymaniowe nie poprawiają długofalowo komfortu i bezpieczeństwa jazdy użytkowników drogi, dlatego konieczna jest gruntowna przebudowa tej trasy – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Dobra wiadomość jest taka, że najpóźniej za pięć lat trasa wstydu ma zmienić się diametralnie. - Po ocenie potrzeb inwestycyjnych w skali całego kraju, mając też na uwadze dostępne środki finansowe w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), Minister Infrastruktury podjął decyzję o skierowaniu do realizacji inwestycji polegającej na budowie południowej jezdni autostrady A18 węzeł Olszyna – węzeł Golnice – informuje resort infrastruktury.
Mapa odcinka autostrady A18 Olszyna - Golnice prezwidzianego do przebudowy. Mapa: GDDKIA
Przebudowę autostrady A18 podzielono na odcinki-etapy:
- węzeł Olszyna – do km 11+860 (11,2 km);
- od km 11+860 – węzeł Żary (12,04 km);
- węzeł Żary – do km 33+760 (9,9 km);
- od km 33+760 – gr. województwa (16,24 km);
- gr. województwa – węzeł Golnice (21,5 km).
Ogłoszenie postepowania przetargowego dla pierwszych odcinków autostrady A18 jest planowane jeszcze w 2018 r. Oddanie do ruchu poszczególnych odcinków południowej jezdni A18, z uwagi na różny stopień zaawanasowana prac przygotowawczych, jest planowane w latach 2021-2023.
Przebudowa obejmie 70 km nowej jezdni autostrady Olszyna – Golnice. Powstaną nowe Miejsca Obsługi Podróżnych i Obwód Utrzymania Autostrady. Węzły autostradowe będą zmodernizowane.