Strabag i Budimex będą projektować i budować S17 Warszawa-Garwolin
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2016-01-27
Podpisanie umów z wykonawcami jest równoznaczne z rozpoczęciem prac w trybie projektuj i buduj na ponad 37-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S17 od węzła Lubelska pod Warszawą do początku obwodnicy Garwolina. Ale to nie wszystko bo trwają już prace projektowe na pozostałym, blisko 59-kilometrowym odcinku od końca obwodnicy Garwolina do węzła Kurów Zachód.
Szczegółowe mapy przebiegu odcinków drogi ekspresowej S17
Konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe zajmie się realizacją dwóch odcinków: od węzła Lubelska do początku obwodnicy Kołbieli (ok. 15,2 km, wartość ok. 370,5 mln zł) oraz obwodnicą Kołbieli (8,7 km, ok. 225,5 mln zł). Kolejny odcinek, od obwodnicy Kołbieli do początku obwodnicy Garwolina (ok. 13 km, blisko 290 mln zł), zaprojektuje i zbuduje firma Budimex.
Realizacja inwestycji w trybie projektuj i buduj oznacza iż wykonawca opracuje dokumentację projektową, uzyska decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej, a następnie wybuduje trasę. Przed oddaniem do ruchu opracuje dokumentację powykonawczą oraz uzyska decyzję dopuszczenia do użytkowania drogi.
Zgodnie z umową wykonawcy mają 34 miesiące na oddanie inwestycji do użytkowania (nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca przypadających na prace w terenie). Kierowcy nowymi odcinkami S17 pojadą w połowie 2019 roku.
S17 węzeł Lubelska- Kołbiel
Pierwsza część obejmuje 15,2 km odcinek drogi ekspresowej S17 od węzła Lubelska do początku obwodnicy Kołbieli. W ramach inwestycji powstaną cztery węzły drogowe: Wiązowna I, Wiązowna II, Wólka Mlądzka, Ostrów. W ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy powstanie projekt dwujezdniowej drogi o nawierzchni wykonanej w technologii betonu cementowego, po trzy pasy ruchu do węzła Wiązowna II, a dalej po dwa pasy w każdą stronę aż do końca odcinka.
W ciągu drogi ekspresowej S17 powstaną nowe obiekty inżynieryjne, miejsca obsługi podróżnych, urządzenia ochrony środowiska oraz drogi dojazdowe do obsługi ruchu lokalnego. Przebudowane zostaną istniejące drogi pozostające w kolizji z planowaną drogą ekspresową. Wybudowane będą także chodniki dla pieszych oraz ścieżki rowerowe. Prace budowlane rozpoczną się pięć miesięcy po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i zakończą się w drugiej połowie 2019 roku.
S17 obwodnica Kołbieli
Druga cześć projektowana i budowana przez konsorcjum STRABAG Sp. z o.o. i STRABAG Infrastruktura Południe to 8,7 km dwujezdniowa droga ekspresowa z nawierzchnią betonową, po dwa pasy w obie strony. Inwestycja będzie obejmowała budowę obwodnicy wraz z węzłem drogowym Kołbiel, na przecięciu projektowanej obwodnicy drogi S17 z projektowaną obwodnicą w ciągu drogi nr 50.
Przebudowane zostaną także istniejące drogi w zakresie kolizji z planowaną ekspresówką, powstaną nowe obiekty inżynieryjne, miejsca obsługi podróżnych, urządzenia służące ochronie środowiska oraz zdrowia mieszkańców (powstaną urządzenia podczyszczające ścieki przed odprowadzeniem do odbiornika, przejścia dla dużych i małych zwierząt oraz przepusty dla płazów), chodniki i ścieżki rowerowe. Obwodnica Kołbieli zgodnie z warunkami umowy ma być przejezdna w drugiej połowie 2019 roku.
- Budowa trasy S17 z Warszawy do Garwolina w ciągu trasy europejskiej E372 przybliża nas do poprawy komunikacji między Lubelszczyzną a stolicą kraju i jej przyspieszenia. Nasze działania skupią się na terenie województwa mazowieckiego, powiatu otwockiego, gminy Wiązowna, Otwock, Celestynów aż do Kołbieli. Nowa trasa przejmie część ruchu z istniejących dróg i w znacznym stopniu odsunie go od obszarów zabudowanych. Dla kierowców poruszających się od strony Lublina znacząco skróci czas podróży, zwiększy płynność komunikacji, przyczyniając się do podniesienia jej bezpieczeństwa. To co jednak dla okolicznych gmin będzie najważniejsze to potencjalne przyśpieszenie rozwoju terenów przyległych do drogi ekspresowej. Przekonały się o tym już gminy sąsiadujące w budowanymi w kraju drogami szybkiego ruchu. Postaramy się być jak najmniej kłopotliwi dla gmin przez które będzie przebiegała budowana przez nas trasa – mówi Alfred Watzl, członek zarządu STRABAG Sp. o.o.
S17 obwodnica Kołbieli – obwodnica Garwolina
Realizacją odcinka od końca obwodnicy Kołbieli do początku obwodnicy Garwolina o długości 13 km zajmie się firma Budimex. Odcinek przebiega w śladzie obecnej drogi krajowej nr17. Na przecięciu z drogą wojewódzką 805 powstanie węzeł Lipówki. W ramach inwestycji wybudowanych zostanie czternaście obiektów inżynierskich w ciągu drogi ekspresowej i nad nią, Miejsca Obsługi Podróżnych, urządzenia ochrony środowiska oraz drogi dojazdowe do obsługi ruchu lokalnego.
- To już kolejna umowa Budimeksu na budowę S17. 22 września ubiegłego roku Budimex podpisał dwie umowy na projekt i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S17 Garwolin – Kurów: z Garwolina do Gończyc (234,6 mln zł netto) i z Gończyc do granicy województw lubelskiego i mazowieckiego (255 mln zł netto). Odcinki mają łączną długość 25,2 km - informuje Budimex.
Przypomnijmy, wcześniej podpisano umowy na cztery pozostałe odcinki S17 na trasie Warszawa - Lublin o łącznej długości ok. 58,6 km:
- od końca obwodnicy Garwolina do końca obwodnicy Gończyc (ok. 12,2 km, wykonawcą jest Budimex)
- od obwodnicy Gończyc do granicy województw (ok. 13 km, Budimex)
- od granicy województw do węzła Skrudki (ok. 20,2 km, PORR Polska Infrastructure)
- od węzła Skrudki do węzła Kurów Zachód (ok. 13,2 km, Mota Engil Central Europe)