Sudecki Ygrek – Dolnośląskie chce budowy dróg ekspresowych S8 i S5/S35
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-03-14
Pod koniec 2018 roku Sejmik Województwa Dolnośląskiego przyjął stanowisko dotyczące rozbudowy dróg ekspresowych na południu województwa dolnośląskiego w przebiegu międzynarodowych szybkich korytarzy transportowych w kierunku Wiednia oraz Pragi. Chodzi o budowę drogi ekspresowej S8 wraz z odbiegającym od niej na południowy zachód odcinkiem drogi ekspresowej S5/S35, który zapewni połączenie z ekspresową S3-ką biegnącą do granicy z Czechami w Lubawce. Drogi utworzą w ten sposób sieć dróg szybkiego ruchu – projekt nazwany został Sudeckim Ygrekiem.
- Województwo Dolnośląskie położone jest na skrzyżowaniu ważnych historycznych szlaków komunikacyjnych Europy. Wśród nich doniosłą rolę pełnić powinny międzynarodowe korytarze transportowe Warszawa-Łódź-Wrocław-Praga oraz Poznań-Wrocław-Brno-Wiedeń/Bratysława. Korytarze te łączące północną, zachodnią i centralną Polskę z Czechami, Słowacją, Austrią oraz krajami południa Europy, służą integracji państw Trójmorza i są istotnym narzędziem realizacji polskiej Racji Stanu – uzasadniali w swym apelu skierowanym do Prezesa Rady Ministrów radni wojewódzcy.
Województwo dolnośląskie dostało już obietnicę realizacji przebudowy drogi krajowej nr 8 na odcinku Wrocław-Kłodzko w standardzie drogi ekspresowej. Łącząc ten fakt z budową trasy S3, możliwe jest stworzenie komfortowej siatki połączeń drogowych.
- Nowa droga S8 Wrocław-Kłodzko wpisuje się w przebieg korytarza transportowego Północ-Południe łączącego największe ośrodki miejskie zachodniej Polski - Poznań i Wrocław - z Brnem, Bratysławą oraz Wiedniem. Ten szybki korytarz drogowy, łączący zachodnią Polskę z drugim pod względem znaczenia miastem Czech oraz stolicami Austrii i Słowacji, jest potrzebny dla rozwoju gospodarczego tej części Europy Środkowej. W przypadku przedłużenia drogi S8 do Boboszowa, korytarz wymagać będzie jedynie transgranicznego łącznika od granicy do czeskiej drogi ekspresowej D35, kończącej się dziś w mieście Mohelnice, oddalonym o 38 km od przejścia drogowego granicznego w Boboszowie – zaznaczają przedstawiciele sejmiku.
Samorządowcy uzasadniają, że przez teren Województwa Dolnośląskiego powinien docelowo przechodzić również szybki korytarz drogowy Warszawa-Łódź-Wrocław-Praga, łączący najkrótszą możliwą trasą stolice Polski i Czech, obsługujący jednocześnie trzy z czterech największych polskich miast. Na terenie Dolnego Śląska, najkrótszy geometrycznie przebieg tego korytarza prowadzi przez obszar aglomeracji Wałbrzysko-Świdnickiej, drugiej pod względem wielkości populacji aglomeracji województwa. Jednocześnie korytarz ten stanowi najkrótszą drogę dojazdu z Wrocławia oraz południowej, wschodniej, centralnej i północnej Polski, do Jeleniej Góry i turystycznego regionu Karkonoszy. W okolicy Bolkowa nowa droga ekspresowa włączać się powinna w prowadzącą do Pragi, budowaną obecnie drogę ekspresową S3.
Koncepcje poprowadzenia obydwu korytarzy międzynarodowych, jednym ciągiem drogowym, aż do ich rozwidlenia w okolicy góry Ślęży zrodziły się, po rządowej decyzji o prowadzeniu prac projektowych nad drogą nr 8 jako ekspresową S8.
W opini samorządowców takie rozwiązanie jest możliwe. Konieczne jest przetrasowanie drogi S8 na zachód od obecnego przebiegu DK8. Dzięki takiemu trasowaniu możliwe będzie przełożenie w ciąg nowej drogi ekspresowej ruchu z dwóch najbardziej niebezpiecznych i zatłoczonych odcinków dróg krajowych Województwa Dolnośląskiego, czyli aglomeracyjnych odcinków drogi nr 8 oraz drogi nr 35.
Uważają oni, że dzięki budowie około 50 kilometrowego odcinka drogi ekspresowej w kierunku Pragi, od rozwidlenia z projektowaną drogą S8 do węzła z S3 w okolicy Bolkowa, możliwe będzie stworzenie najkrótszego korytarza Wrocław-Praga obsługującego przy okazji główny wewnątrzregionalny ciąg transportowy. Ten najkrótszy i najtańszy w budowie wariant trasy tego korytarza, będzie możliwy do realizacji jedynie wtedy, gdy zostanie przewidziany już na etapie trasowania obecnie projektowanej drogi S8.