Sudecki Ygrek – Dolnośląskie chce budowy dróg ekspresowych S8 i S5/S35
Sudecki Ygrek - koncepcja budowy dróg ekspresowych S8, S5/S35, połączonych z S35. Mapa: UM Woj. Dolnośląskiego

Samorząd województwa dolnośląskiego domaga się budowy drogi ekspresowej S8 wraz z odgałęzieniem w postaci drogi S5 lub S35, która na południu województwa połączy się z drogą ekspresową S3.

Pod koniec 2018 roku Sejmik Województwa Dolnośląskiego przyjął stanowisko dotyczące rozbudowy dróg ekspresowych na południu województwa dolnośląskiego w przebiegu międzynarodowych szybkich korytarzy transportowych w kierunku Wiednia oraz Pragi. Chodzi o budowę drogi ekspresowej S8 wraz z odbiegającym od niej na południowy zachód odcinkiem drogi ekspresowej S5/S35, który zapewni połączenie z ekspresową S3-ką biegnącą do granicy z Czechami w Lubawce. Drogi utworzą w ten sposób sieć dróg szybkiego ruchu – projekt nazwany został Sudeckim Ygrekiem.

- Województwo Dolnośląskie położone jest na skrzyżowaniu ważnych historycznych szlaków komunikacyjnych Europy. Wśród nich doniosłą rolę pełnić powinny międzynarodowe korytarze transportowe Warszawa-Łódź-Wrocław-Praga oraz Poznań-Wrocław-Brno-Wiedeń/Bratysława. Korytarze te łączące północną, zachodnią i centralną Polskę z Czechami, Słowacją, Austrią oraz krajami południa Europy, służą integracji państw Trójmorza i są istotnym narzędziem realizacji polskiej Racji Stanu – uzasadniali w swym apelu skierowanym do Prezesa Rady Ministrów radni wojewódzcy.

Województwo dolnośląskie dostało już obietnicę realizacji przebudowy drogi krajowej nr 8 na odcinku Wrocław-Kłodzko w standardzie drogi ekspresowej. Łącząc ten fakt z budową trasy S3, możliwe jest stworzenie komfortowej siatki połączeń drogowych.

- Nowa droga S8 Wrocław-Kłodzko wpisuje się w przebieg korytarza transportowego Północ-Południe łączącego największe ośrodki miejskie zachodniej Polski - Poznań i Wrocław - z Brnem, Bratysławą oraz Wiedniem. Ten szybki korytarz drogowy, łączący zachodnią Polskę z drugim pod względem znaczenia miastem Czech oraz stolicami Austrii i Słowacji, jest potrzebny dla rozwoju gospodarczego tej części Europy Środkowej. W przypadku przedłużenia drogi S8 do Boboszowa, korytarz wymagać będzie jedynie transgranicznego łącznika od granicy do czeskiej drogi ekspresowej D35, kończącej się dziś w mieście Mohelnice, oddalonym o 38 km od przejścia drogowego granicznego w Boboszowie – zaznaczają przedstawiciele sejmiku.

Samorządowcy uzasadniają, że przez teren Województwa Dolnośląskiego powinien docelowo przechodzić również szybki korytarz drogowy Warszawa-Łódź-Wrocław-Praga, łączący najkrótszą możliwą trasą stolice Polski i Czech, obsługujący jednocześnie trzy z czterech największych polskich miast. Na terenie Dolnego Śląska, najkrótszy geometrycznie przebieg tego korytarza prowadzi przez obszar aglomeracji Wałbrzysko-Świdnickiej, drugiej pod względem wielkości populacji aglomeracji województwa. Jednocześnie korytarz ten stanowi najkrótszą drogę dojazdu z Wrocławia oraz południowej, wschodniej, centralnej i północnej Polski, do Jeleniej Góry i turystycznego regionu Karkonoszy. W okolicy Bolkowa nowa droga ekspresowa włączać się powinna w prowadzącą do Pragi, budowaną obecnie drogę ekspresową S3.

Koncepcje poprowadzenia obydwu korytarzy międzynarodowych, jednym ciągiem drogowym, aż do ich rozwidlenia w okolicy góry Ślęży zrodziły się, po rządowej decyzji o prowadzeniu prac projektowych nad drogą nr 8 jako ekspresową S8.

W opini samorządowców takie rozwiązanie jest możliwe. Konieczne jest przetrasowanie drogi S8 na zachód od obecnego przebiegu DK8. Dzięki takiemu trasowaniu możliwe będzie przełożenie w ciąg nowej drogi ekspresowej ruchu z dwóch najbardziej niebezpiecznych i zatłoczonych odcinków dróg krajowych Województwa Dolnośląskiego, czyli aglomeracyjnych odcinków drogi nr 8 oraz drogi nr 35.

Uważają oni, że dzięki budowie około 50 kilometrowego odcinka drogi ekspresowej w kierunku Pragi, od rozwidlenia z projektowaną drogą S8 do węzła z S3 w okolicy Bolkowa, możliwe będzie stworzenie najkrótszego korytarza Wrocław-Praga obsługującego przy okazji główny wewnątrzregionalny ciąg transportowy. Ten najkrótszy i najtańszy w budowie wariant trasy tego korytarza, będzie możliwy do realizacji jedynie wtedy, gdy zostanie przewidziany już na etapie trasowania obecnie projektowanej drogi S8.

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

S12 do Belchatowa
2019-04-17 20:29
Przekaż, podaj dalej (gdzie się da, wyślij mail do znajomego, do ministerstwa) ten wpis: hasło "S12 do Bełchatowa" Walczmy o przedłużenie S12 do obwodnicy Bełchatowa nawet w formie jak wygląda teraz obwodnica Bełchatowa. W powiązaniu z wschodnią obwodnicą skomunikuje to dobrze region. Pozwoli pozyskać w okolicach Woli Rokszyckiej nowe tereny pod inwestycje http://oi67.tinypic.com/f5bl1k.jpg Walczmy żeby nie było tak jak teraz jest z S8 gdzie urywa się w szczerym polu a powinna zostać przedłużona do Tomaszowa Mazowieckiego.
Samolub
2019-04-17 18:03
Bret, masz rację z tym trzecim pasem na A4, a nawet czwartym na najbardziej zatłoczonych odcinkach, na początek trzeba zająć się odcinkami gdzie występują zatory ;)
Samolub
2019-04-17 17:44
W świętokrzyskim produkuje się 1/3 cementu w Polsce, a w pomorskim, podkarpackim jest duża produkcja przemysłowa tak jak na Dolnym Śląsku, po prostu na południu produkuje się znacznie więcej, a gęstość zaludnienia jest 2-3 razy wyższa niż na północy kraju, już nie mówiąc o Górnym Śląsku czy Małopolsce. Masz rację A4 jest drogą ważniejszą niż A2. Po prostu w pewnych miejscach na A4 jest potrzebny trzeci pas, sytuacji nie sprzyja też to że na A2 są opłaty i wielu kierowców z Mazowsza, Łódzkiego, Lubelskiego, Podlaskiego wybiera A4 ... poza tym na południu jak już mówiłem mieszka więcej ludzi oraz jest dużo większą produkcja przemysłowa. Budowa dodatkowego pasa to nie jest rozwiązanie do wprowadzenia z dnia na dzień... trzeba się zająć przygotowaniem pod modernizację odcinków gdzie występują zatory, a w przyszłości oczywiście A4 jako główny szlak tranzytowy w Polsce powinien być rozbudowany.
Samolub
2019-04-17 17:41
W świętokrzyskim produkuje się 1/3 cementu w Polsce, a w pomorskim, podkarpackim jest duża produkcja przemysłowa tak jak na Dolnym Śląsku, po prostu na południu produkuje się znacznie więcej, a gęstość zaludnienia jest 2-3 razy wyższa niż na północy kraju, już nie mówiąc o Górnym Śląsku czy Małopolsce. Masz rację A4 jest drogą ważniejszą niż A2. Po prostu w pewnych miejscach na A4 jest potrzebny trzeci pas, sytuacji nie sprzyja też to że na A2 są opłaty i wielu kierowców z Mazowsza, Łódzkiego, Lubelskiego, Podlaskiego wybiera A4 ... poza tym na południu jak już mówiłem mieszka więcej ludzi oraz jest dużo większą produkcja przemysłowa. Budowa dodatkowego pasa to nie jest rozwiązanie do wprowadzenia z dnia na dzień... trzeba się zająć przygotowaniem pod modernizację odcinków gdzie występują zatory, a w przyszłości oczywiście A4 jako główny szlak tranzytowy w Polsce powinien być rozbudowany.
Bret z Wrocka
2019-03-25 13:14
Mimi, goowno się znasz. Pomorze Gdanskie, Zachodnie, Kujawsko-Pomorskie, Swietokrzyskie, Lubelskie, Podkarpackie, Podlaskie, Warmińsko Mazurskie za wyjątkiem Trójmiasta to kompletne zadoopia, gdzie niczego się nie produkuje. Jedyne do czego ludzie stamtąd potrzebują dróg to po to żeby szybciej dojechać do pracy w Niemczech czy Holandii. Większość przemysłu jest w południowej części Polski i tą część od Starachowic do granicy z Niemcami trzeba w pierwszej kolejności skomunikować za granicą i to nie bieda A2-ką tylko normalną autostradą z 3 pasami ruchu bo tak jak jest to już się nie da jeździć.
Dodi
2019-03-18 23:19
Pólnocna częśc tego Y-greka bedze miała planowany ruch prawie 40 000 pojazdów na dobe, wiec bardzo bardzo duzo. A4 Koło krakowa ma 60 000 na dobe. a na południe od Wrocławia mała kręta droga.
Jak
2019-03-18 12:14
Do Jaksa: no to jeszcze raz: odcinki południkowe są nam potrzebne na już, ale z Niemcami mamy 28 proc naszego handlu. Ten jest wyrabiany głównie na polidniu: aglomeracje krakowska, slasko-zaglebiiwska i wrocławska. Dlatego korytarz A4 od wrocławskiej a8 szczególnie do Krzyżowej to najważniejsza os transportu w PL. A8 zbiera północny, środkowy wschód z Warszawą włącznie, dalej łączy się z A4 od południa i to wszystko leci na praktycznie cały rozwinięty gospodarczo zachód i południe europy. A18 na Berlin Hannover i północ potrzebna, ale to ułamek całości. Odcinek Wrocław - Krzyżowa jest potrzebny na WCZORAJ. Szczególnie po wpieciu s3 od płn i płd. Poza tym miło, że się interesujesz tematem
bbbb
2019-03-18 09:48
Mimi co za pierdoły piszesz. zamilcz człowieku. Na szczescie masz gó***no do gadania.
1 2 3 ... 6 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: