Tą drogę wybierają kierowcy zamiast A4 Katowice - Kraków. Są pieniądze na rozbudowę DK94 w Olkuszu
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-08-10
DK94 stanowi alternatywę dla pojazdów poruszających się między aglomeracją śląską a Krakowem i jego okolicami. Zgodnie z pomiarami wykonanymi w 2020 r. średnioroczny ruch dobowy wynosi tu od 26 014 do 32 641 pojazdów. Tak duże natężenie ruchu na DK94 w Olkuszu powoduje degradację nawierzchni, w szczególności występowanie kolein podłużnych oraz licznych spękań (podłużnych, poprzecznych) i ubytków.
Droga wymaga też dostosowania do przenoszenia obciążeń do 11,5 t/oś. Ze względu na miejski charakter tej dwujezdniowej drogi konieczna jest przebudowa istniejących skrzyżowań, likwidacja bezpośrednich zjazdów i budowa dróg dojazdowych. Wyniki pomiarów hałasu wskazują na konieczność budowy ekranów akustycznych.
Rozbudowa dwujezdniowej DK94, na odcinku o długości 4,35 km, przebiegającej przez Olkusz obejmuje wzmocnienie warstw konstrukcyjnych nawierzchni jezdni i podniesienie jej parametrów do nośności 11,5 t/oś. Przebudowanych zostanie sześć skrzyżowań:
- z ul. Gwarków i ul. Wspólną,
- z ul. Kruszcową, ul. Długą i ul. Spółdzielczą (rondo turbinowe),
- z ul. Mickiewicza i ul. 20 Straconych,
- z ul. Rabsztyńską i ul. Kościuszki (skrzyżowanie dwupoziomowe),
- z ul. Wiejską i ul. Słowackiego,
- z ul. Wyszyńskiego i ul. Rataja.
DK94 przez Olkusz doczeka się przebudowy. Zdjęcie poglądowe
Wybudowana zostanie kładka dla pieszych nad DK94, mur oporowy (o dł. 120,6 m), ciągi pieszo-rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe i ekrany akustyczne (powierzchnia 21,774 tys. m kw). Wykonane będzie oświetlenie uliczne w rejonach skrzyżowań, zatok autobusowych, przejść dla pieszych oraz na dojściach pomiędzy przejściami a zatokami autobusowymi.
Przypomnijmy, pierwsze prace nad dokumentacją dla odcinka DK94 w Olkuszu prowadzono w latach 2008-2012. Ich zwieńczeniem było uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (wydana w czerwcu 2012 r.), jednak z uwagi na brak funduszy dalszych prac zaniechano. Temat powrócił pięć lat później, dzięki podpisaniu Programu Inwestycji w sierpniu 2017 r. i przyznaniu finansowania. Teraz resort infrastruktury zwiększył środki na to zadania. Obecnie inwestycja jest na etapie prac nad dokumentacją i uzyskiwaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Droga krajowa nr 94 jest alternatywną trasą względem autostrady A4. Kierowcy chcąc uniknąć opłat lub korków na A4 Katowice - Kraków często wybierają DK94 przez Olkusz.