1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Tak wygląda obwodnica Węgierskiej Górki w Beskidach – malownicza S1 z tunelami, mostami i estakadami

Tak wygląda obwodnica Węgierskiej Górki w Beskidach – malownicza S1 z tunelami, mostami i estakadami

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl, GDDKIA
  3. 2024-06-27
Tak wygląda obwodnica Węgierskiej Górki w Beskidach – malownicza S1 z tunelami, mostami i estakadami
S1 Przybędza – Milówka będzie obejściem Węgierskiej Górki w woj. śląskim. Zdjęcia: GDDKIA
Powstający na południu kraju 8,5 kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1 pomiędzy Przybędzą i Milówką będzie stanowił obejście Węgierskiej Górki. Realizacja inwestycji wyniesie ponad 1,5 mld zł, W ciągu odcinka powstają dwa tunele, każdy składający się z dwóch naw, do tego kilka imponujących mostów i estakad. Trasa przechodząca przez Beskidy, będzie jedną z najbardziej malowniczych w Polsce.

Obwodnica Węgierskiej Górki to 8,5-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S1 pomiędzy węzłami Przybędza i Milówka. Odcinek jest częścią brakującego ekspresowego połączenia w ciągu S1 Pyrzowice – Zwardoń (południowa granica).

S1 na odcinku Przybędza – Milówka będzie posiadała dwa typy przekroju:

  • jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,

  • dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Tunel w ciągu drogi S1 Przybędza - Milówka

Tunel w ciągu drogi S1 Przybędza - Milówka. Zdjecia: czerwiec, GDDKIA

Budowa obejścia Węgierskiej Górki przebiega powoli. Termin jej otwarcia był już wielokrotnie zmieniany, a obecnie GDDKIA podaje 2025 r.

- Dopuszczenie do ruchu całego odcinka S1 Przybędza - Milówka przewidywane jest w 2025 roku - informuje katowicki oddział GDDKIA, bez podawania konkretnego miiesiąca. Zaawansowanie prac osiągnęło ponad 75 procent. 

Budowa drogi S1 - obejścia Węgierskiej Górki, węzeł Milówka

Budowa drogi S1 - obejścia Węgierskiej Górki, węzeł Milówka. Zdjęcia: GDDKIA

Z ostatniego raportu wynika, że blisko najwięcej prac zrealizowano w zakresie branży mostowej, ponad 95 proc. Na większości obiektów mostowych pozostały już tylko prace wykończeniowe i zamontowanie wyposażenia. Ponad 70-procentowe jest zaawansowanie przy pracach drogowych. 

Budowa drogi S1 obejścia węgierskiej Górki

Zdjęcia: GDDKIA

Najwięcej pracy wymagaja jeszcze oba tunele. Niebawem rozpocznie się betonowanie ostatniej obudowy zasadniczej tunelu w masywie Białożyński Groń w nawie prowadzącej jezdnię w kierunku Żywca. Stało się to możliwe dzięki przetransportowaniu ruchomego szalunku z tunelu w masywie Barania. Ważąca prawie 150 ton stalowa konstrukcja w trzy godziny przebyła ponad 3-kilometrowy odcinek, pokonując po drodze trzy estakady. W pierwszej nawie tunelu, prowadzącej jezdnię w kierunku Zwardonia, zostało już wykonane prawie 230 m obudowy zasadniczej.

Tunel w ciągu S1 Przybędza - Milówka w masywie Baraniej Góry

Tunel w ciągu S1 Przybędza - Milówka w masywie Baraniej Góry

Zdjęcia: GDDKIA

W pierwszym tunelu w masywie Barania o długości ok. 830 m, w obu nawach, wykonawca zakończył betonowanie obudowy wewnątrz tunelu. Trwają roboty związane z wykonywaniem kap chodnikowych. Tu do zakończenia prac budowalnych pozostanie wykonanie konstrukcji jezdni z betonu nawierzchniowego oraz montaż wyposażenia tunelu. Zaawansowanie prac w obu tunelach drogowcy szacują na ponad 65 procent. 

Tunele w ciągu S1 Przybędza - Milówka

Zdjęcia: GDDKIA

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S1 Jak dojadę - Milówka