Via Carpatia. GDDKIA podpisała umowy na dwa ostatnie odcinki S19 na północ od Lublina
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-09-16
Via Carpatia na północ od Lublina cała w realizacji
- Dziś (15 września 2022 r.) podpisaliśmy umowy na realizację dwóch ostatnich fragmentów drogi: Radzyń Podlaski - Kock oraz Kock - Lubartów. Wartość pierwszej z nich to ok. 626,5 mln. Umowa na budowę drugiego opiewa na ok. 390 mln zł. Łącznie wartość sześciu kontraktów, o długości w sumie ok. 100 km, to ok. 2,9 mld zł – poinformował lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
S19 Radzyń Podlaski - Kock
Odcinek o długości ponad 18 km zrealizuje firma Polaqua. Dwujezdniowa trasa ekspresowa powstanie w istniejącym korytarzu drogi krajowej nr 19. W ramach zadania wybudowane zostanie m.in. dwujezdniowe obejście Radzynia Podlaskiego. Zaplanowano także dwa węzły drogowe: Radzyń Podlaski Południe na skrzyżowaniu z DK63 oraz Borki na skrzyżowaniu z droga powiatową. Planowane są też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Sitno oraz MOP Paszki), dwa mosty oraz siedem wiaduktów, przejścia dla dużych i małych zwierząt oraz drogi dojazdowe i lokalne.
Obecna DK19 w okolicach jeziora i miejscowości Firlej. Zdjęcia: GDDKIA
S19 Kock - Lubartów
Odcinek o długości ok. 15,8 km, między końcem obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej a węzłem Lubartów Północ, zrealizuje konsorcjum firm Rubau Polska (lider) i Poltores (partner). Przebiegać on będzie w ok. 70 proc. nowym śladem, głównie terenami rolnymi. Na początkowym fragmencie (ok. 3 km) pobiegnie istniejącym korytarzem DK19. Na wysokości jeziora Kunów powstanie węzeł Firlej. Następnie trasa od wschodniej strony ominie miasto i jezioro Firlej, a także okoliczne lasy. Na pozostałym obszarze droga pobiegnie równolegle do istniejącej DK19. Przed Lubartowem zaplanowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - MOP Mieczysławka oraz MOP Wola Lisowska.
W ramach zadania powstaną także m.in. drogi obsługujące przyległe tereny, wiadukty, kładki, przejścia dla małych, średnich oraz dużych zwierząt, ekrany akustyczne oraz ogrodzenie drogi.
Zadaniem wykonawców jest zaprojektowanie każdego z odcinków, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie wybudowanie trasy i uzyskanie pozwoleń na użytkowanie. Planujemy, że kierowcy będą mogli skorzystać z całej drogi w 2026 roku.
Trasa Via Carpatia, mapa Lublin - granica z mazowieckim. Umowy na S19 Radzyń - Kock - Lubartów. Mapa: GDDKIA
Budowa szlaku Via Carpatia na fragmencie S19 Lublin – granica z woj. mazowieckim została podzielona na sześć odcinków.
Sześć odcinków S19 Lublin – granica z woj. mazowieckim:
- S19 gr. woj. lubelskiego i mazowieckiego - Międzyrzec Podlaski (ok. 13,7 km), podpisana umowa na realizację,
- S19 Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski (ok. 22,3 km), podpisana umowa na realizację,
- S19 Radzyń Podlaski - Kock (ok. 18,1 km), podpisana umowa na realizację,
- S19 obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej (dobudowa drugiej jezdni - ok. 7,8 km), podpisana umowę na realizację,
- S19 Kock - Lubartów (ok. 15,8 km), podpisana umowa na realizację,
- S19 Lubartów - Lublin (ok. 23 km), podpisana umowa na realizację, trwa opracowywanie projektu budowlanego i materiałów do ZRID.
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa S19, która będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Projekt zakłada budowę m.in. mostów, wiaduktów, dróg do obsługi ruchu lokalnego, trzech par Miejsc Obsługi Podróżnych oraz urządzeń chroniących środowisko.