Via Carpatia. GDDKIA szuka wykonawców tunelowych odcinków trasy S19 Rzeszów - Barwinek
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-07-02
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych poinformowała o przetargach na zaprojektowanie i budowę dwóch fragmentów drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim o łącznej długości 12 kilometrów. Przetargi dotyczą odcinków:
S19 Jawornik - Lutcza
Odcinek szlaku Via Carpatia pomiędzy Jawornikiem i Lutczą, o długości ok. 5,2 km, poprowadzony będzie m.in. estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. Rozpiętość tego obiektu to 780 m, a filary będą miały nawet do 36 m wysokości. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3000 m pod górą Kamieniec.
Powstanie odcinek drogi ekspresowej o długości ok. 5,2 km, o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ciągu trasy głównej wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie, w tym wspomniana wcześniej estakada i tunel, a także most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt.
W ramach zadania powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik kat. I w kierunku Barwinka, które zostanie przystosowane do rozbudowy do kat. II. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (BRD), infrastrukturę systemu zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska. Zostaną także wybudowane dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy, przebudowane zostaną drogi kolidujące z inwestycją a także infrastruktura techniczna.
- Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 59 miesięcy od daty podpisania umowy – zakładają drogowcy.
Mapa szlaku Via Carpatia, drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek, przetargi na odcinki z tunelami Lutcza - Domaradz i Lutcza - Jawornik
Mapa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek, Via Carpatia podkarpackie. Mapa: GDDKIA
S19 Lutcza – Domaradz
Ten fragment szlaku Via Carpatia będzie miał długość 6,4 km. Ogłoszony przetarg dla odcinka Lutcza – Domaradz jest ponownym. W pierwszym, unieważnionym 15 czerwca, wszystkie oferty przekroczyły kosztorys GDDKIA.
Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 6,4 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ramach zadania wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Lutcza. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik - Lutcza i Lutcza - Domaradz (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19). Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik - Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Lutczy.
W ramach zadania wybudowane zostaną również obiekty inżynierskie. Największym wyzwaniem będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb o długości około 990 m. W ciągu trasy głównej powstaną także: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Powstanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące tunele wybudowane w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
Drogowcy planują, że prace projektowe i roboty budowlane dla odcinka Lutcza – Domaradz zostaną ukończone w ciągu 51 miesięcy od daty podpisania umowy.
Tunele w ciągu trasy S19, Via Carpatia w woj. podkarpackim. Zdjecia: GDDKIA
Wspomniane odcinki to łącznie około 12 kilometrów, z których prawie cztery pobiegnie w tunelach. Odcinki drogi ekspresowej S19 będą przebiegać przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, składającej się ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych, charakterystycznej dla fliszu karpackiego - Karpaty Zewnętrzne (zwane też Karpatami fliszowymi).
Droga S19 będzie budowana w trudnych górskich warunkach (Karpaty fliszowe). Powstaną tunele i estakady. Zdjęcia: GDDKIA
- Inwestycję z perspektywy realizacyjnej należy traktować jako skomplikowaną i wymagającą, lecz w efekcie finalnym kierowcy zyskają jedną z ciekawszych tras widokowych w województwie podkarpackim – zaznaczają drogowcy.
Jak zaznaczają drogowcy, wykonane w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża wykazało bardzo zmienne warunki geologiczne wzdłuż projektowanych odcinków. Teren przyszłej inwestycji charakteryzuje się również różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. Tak różnorodna budowa geologiczna oraz ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. oraz obszary predysponowane osuwiskowo. Ponieważ trasa S19 przebiegać będzie po terenie, zarówno zróżnicowanym wysokościowo jak i charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną, na etapie budowy konieczne zatem będzie zabezpieczenie stwierdzonych osuwisk oraz terenów predysponowanych osuwiskowo.
Tunel w ciągu drogi ekspresowej S19 Lutcza - Domaradz. Zdjecia: GDDKIA
Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
- 81,8 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Rzeszów Południe),
- 42,2 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe - Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),
- 42,3 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia, Dukla - Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka).