Via Carpatia. S19 Lublin - Rzeszów niemal w całości
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-05-18
Budowa drogi ekspresowej S19 pomiędzy Rzeszowem a Lublinem dobiega końca. W woj. podkarpackim, na północ od Rzeszowa trasa S19 jest już w całości gotowa i służy kierowcom. Z końcem kwietnia br. oddano do ruchu ostatni ośmiokilometrowy element szlaku Via Carpatia tj. odcinek Zdziary - Rudnik nad Sanem. Tym samym w woj. podkarpackim kierowcy mają już do dyspozycji prawie 82 kilometry trasy S19.
Tak wygląda gotowa droga ekspresowa S19 Zdziary - Rudnik nad Sanem
S19 - nowa ekspresówka na Podkarpaciu. Zdjecia: GDDKIA
Ostatnie prace na budowie drogi ekspresowej S19 Niedrzwica Duża - Kraśnik
Odcinek S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem o długości 8,2 km połączył brzegi Doliny Dolnego Sanu. Fragment rozpoczyna się za funkcjonującym już w części węzłem drogowym Zdziary. Po przekroczeniu starej DK19, trasa przebiega nowym śladem przez kompleks leśny, po wschodniej stronie dotychczasowej drogi krajowej. W rejonie miejscowości Spokojna, ekspresówka odchyla się na wschód i biegnie w kierunku linii kolejowej Stalowa Wola - Biłgoraj. W sąsiedztwie linii kolejowej planowany jest w przyszłości węzeł Zapacz na przecięciu z przebiegiem przyszłej drogi ekspresowej S74. Następnie trasa biegnie w kierunku południowo-zachodnim, równolegle do szerokotorowej linii kolejowej LK65. Przecina rzekę San, a następnie w okolicy miejscowości Nowa Wieś odsuwa się od pasa kolejowego w kierunku węzła Rudnik nad Sanem.
W ciągu odcinka powstał nowy most na Sanie. To najciekawszy element robót mostowych. Ma 392 metry długości i 30 metrów szerokości. Przęsło nurtowe wybudowane w technologii nawisowej jest pod względem długości trzecim w Polsce (1. most w Grudziądzu w ciągu A1 - przęsło o długości 180 m, 2. most na POW w Warszawie - przęsło o długości 180 m, 3. most przez rzekę San w ciągu S19 - przęsło o długości 142 m). Most składa się z dwóch rozdzielonych nitek. Na każdej z nich zlokalizowana jest jezdnia z trzema pasami ruchu po 3,50 m oraz oddzielonym od jezdni chodnikiem dla obsługi. Przy budowie mostu wykorzystano 2 tys. ton stali zbrojeniowej i ponad 13 tys. m3 betonu. Powierzchnia obu jezdni sięga 9 tys. m2. Most pełni również funkcję ekologiczną jako przejście dla zwierząt na obu brzegach rzeki San.
Przetargi drogowe w toku. Będą umowy na nowe drogi ekspresowe
Most przez San w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Lublin. Zdjęcia: GDDKIA
Most na Sanie w ciągu odc. S19 Zdziary - Rudnik
- Długość obiektu - 392,70 m
- Szerokość całkowita obiektu - 28,80 m
- Wysokość ustroju nośnego:
- w przęsłach - 3,20 m
- nad podporami zalewowymi - 3,20 m
- nad podporami przęsła nurtowego - 7,10 m - Klasa obciążeń - klasa A
- Klasa drogi na obiekcie - S
- Posadowienie - pośrednie
Wykonawcą odcinka S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem była firma Mosty Łódź. Prace wyniosły ponad 233,2 mln zł, umowę zawarto 18 czerwca 2018 r. Zakres robót obejmował wykonanie drogi dwujezdniowej wraz z budową obiektów inżynierskich. Oprócz wspomnianego wcześniej mostu na Sanie wybudowano jeszcze dwa obiekty mostowe w ciągu głównym trasy S19, sześć obiektów mostowych poprzecznych (w tym przejście dla zwierząt dużych górą) oraz siedem przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt).
Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 Zdziary - Rudnik nad Sanem jest częścią projektu dotyczącego budowy drogi ekspresowej S19 Lasy Janowskie - Nisko Południe. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to 971 408 465,64 zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi 468 342 018,53 zł.
Oddanie odcinka zakończyło budowę drogi ekspresowej S19 na północ od Rzeszowa. W realizacji pozostaje jeszcze cała część trasy Rzeszów – Barwinek (południowa granica kraju).
Mapa drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim. Mapa: GDDKIA
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
- 81,8 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Rzeszów Południe),
- 42,2 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe - Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),
- 42,3 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia i Dukla - Barwinek, przed ogłoszeniem przetargu: Jawornik - Lutcza, dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka).
Droga S19. W ciągu Via Carpatii na Podkarpaciu powstaną imponujące tunele drogowe
Mapa drogi ekspresowej S19 Lublin - Rzeszów, otwarcie odc. S19 Zdziary - Rudnik nad Sanem. Mapa: GDDKIA
Przypominamy, że do domknięcia ekspresowego połączenia pomiędzy Lublinem a Rzeszowem brakuje jeszcze ostatniego odcinka na terenie woj. lubelskiego. Udostępnienie drogi S19 na odcinku Niedrzwica Duża - Kraśnik planowane jest w II kwartale br. Obecnie trwają prace wykończeniowe w obrębie trasy głównej: m.in. montowane są ogrodzenia, malowane oznakowanie poziome oraz wykonywane są prace przy odwodnieniu drogi i obiektach inżynierskich.
Droga ekspresowa S19 Niedrzwica - Kraśnik na finiszu. To ostatni brakujący element ekspresowej Via Carpatii pomiędzy Rzeszowem a Lublinem. Zdjęcia: GDDKIA
Via Carpatia w Polsce: W użytkowaniu ponad 200 km, w realizacji 280 km
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.