Via Carpatia S19 Lublin – Rzeszów: Wbita łopata pod S19 Janów Lubelski – Lasy Janowskie
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-09-16
Wykonawca odcinka S19 od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie porządkuje teren po wycince drzew, wytycza przebieg przyszłej trasy w terenie oraz wykonuje pierwsze roboty ziemne. Dziś symbolicznym wbiciem pierwszej łopaty w miejscu budowanego węzła Lasy Janowskie przypieczętowano rozpoczęcie prac w terenie.
Zadanie zakłada budowę drogi ekspresowej S19 o przekroju dwujezdniowym - 2 jezdnie po 2 pasy ruchu o szerokości 3,5 m (docelowo 2x3 - rezerwa pod trzeci pas ruchu zostanie pozostawiona na zewnątrz korpusu drogowego trasy głównej) wraz z niezbędną infrastrukturą, pasami technologicznym oraz dodatkowymi jezdniami zapewniającymi obsługę ruchu z terenów przyległych do pasa drogowego, węzła Lasy Janowskie, gdzie zostanie zapewnione połączenie drogi ekspresowej z istniejącą drogą krajową nr 19 oraz z istniejącą drogą gminną nr 108889L relacji Łążek Garncarski - Łążek Ordynacki. Droga ekspresowa S19 będzie przebiegać dołem. Węzeł Lasy Janowskie będzie węzłem bezkolizyjnym typu „trąbka” z obsługą wszystkich relacji. Ponadto powstanie 12 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt). W ramach kontraktu droga krajowa nr 19 zostanie wyremontowana i przebudowana. Przebudowy doczekają się też drogi gminne nr 108734L i 108889L.
Trasa drogi ekspresowej przebiega przez tereny użytkowe, leśne i polno-leśne, w tym obszar Natura 2000 - Lasy Janowskie i GDDKiA Uroczyska Lasów Janowskich, dlatego też w ciągu budowanej S19 oraz istniejącej DK19 przewidziano wykonanie obiektów inżynierskich o funkcji ekologicznej. W celu minimalizacji wpływu budowanej drogi na środowisko, w tym na obszary Natura 2000 (Lasy Janowskie, Uroczyska Lasów Janowskich) i korytarze ekologiczne przewidziano m.in. budowę przejść dla zwierząt i ogrodzeń ochronnych.
Droga ekspresowa S19 Lublin - Rzeszów - odcinki w realizacji, zaawansowanie prac. Mapa: GDDKIA
Przypominamy, że prace trwają także na pozostałych dwóch odcinkach drogi ekspresowej S19 - od końca obwodnicy Kraśnika do węzła Janów Lubelski Północ i od węzła Janów Lubelski Północ do węzła Janów Lubelski Południe.
Lad dzień rozpoczną się prace w terenie na czwartym odcinku drogi S19 – fragment pod Lublinem tj. od węzła Lublin Węglin do węzła Niedrzwica Duża. W kolejce kolejne odcinki…
- Wkrótce otrzymamy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch kolejnych odcinków w województwie lubelskim. W październiku spodziewamy się ZRID na pierwszy z sześciu odcinków przyszłej trasy S19 w województwie podkarpackim pomiędzy węzłem Lasy Janowskie a Sokołowem Małopolskim – zapowiadają drogowcy.
Decyzję ZRID wydano już dla odcinków drogi ekspresowej S19 w woj. lubelskim:
- Lublin Węglin - Niedrzwica Duża, długość ok. 12 km, wartość umowy na realizację ok. 312,2 mln zł,
- Kraśnik - Janów Lubelski, długość ok. 18 km, wartość umowy na realizację ok. 390 mln zł,
- Obwodnica Janowa Lubelskiego, długość ok. 7 km, wartość umowy na realizację ok. 148,5 mln zł,
- Janów Lubelski - Lasy Janowskie, długość ok. 8 km, wartość umowy na realizację ok. 183,6 mln zł.
Wojewoda Lubelski prowadzi procedurę dla odcinków:
- Niedrzwica Duża - Kraśnik Północ, długość ok. 20 km, wartość umowy na realizację ok. 498 mln zł,
- Obwodnica Kraśnika, długość ok. 10 km, wartość umowy na realizację ok. 319,5 mln zł.
Wojewoda Podkarpacki prowadzi procedurę dla odcinków:
- Lasy Janowskie - Zdziary, długość ok. 9,3 km, wartość umowy na realizację ok. 236,3 mln zł,
- Zdziary - Rudnik nad Sanem, długość ok. 9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,9 mln zł,
- Rudnik nad Sanem - Nisko Południe, długość ok. 6 km, wartość umowy na realizację ok. 196,3 mln zł,
- Podgórze - Kamień, długość ok. 10,5 km, wartość umowy na realizację ok. 333,5 mln zł,
- Nisko Południe - Podgórze, długość ok. 11,5 km, wartość umowy na realizację ok. 272,5 mln zł.
W przygotowaniu jest dokumentacja do złożenia wniosków o ZRID dla odcinka Kamień - Sokołów Małopolski Północ o długości około 7,9 km.Wartość podpisanej umowy na realizację to około 286,4 mln zł.
Podsumowując, w realizacji, w systemie projektuj i buduj, jest blisko 130 km odcinek drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim, w podziale na 12 odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. Z pierwszych odcinków via Carpatii kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r., a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 r. Po ukończeniu realizowanych obecnie odcinków S19-ki blisko 160 km trasy pomiędzy węzłami Rzeszów Wschód i Lublin Sławinek będzie można przejechać zgodnie z przepisami w około 90 minut.