Via Carpatia: Strabag może budować S19 Kraśnik – Janów Lubelski
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-05-24
Wojewoda lubelski wydał decyzję zezwalającą na budowę pierwszego z sześciu odcinków trasy S19 pomiędzy Lublinem i granicą z woj. podkarpackim. Otrzymana decyzja dot. fragmentu od końca obwodnicy Kraśnika do początku obwodnicy Janowa Lubelskiego i umożliwia rozpoczęcie prac po przekazaniu placu budowy wykonawcy oraz rozpoczęcie procedury szacowania wartości nieruchomości przez biegłych pracujących na zlecenie wojewody.
- Odcinek jest niezwykle ważny– zaznaczył wojewoda lubelski, Przemysław Czarnek. – Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dotyczy jednego z sześciu odcinków na dystansie Lublin-Lasy Janowskie. Pozostałe zrid-y będą wydawane w najbliższych tygodniach. Realizacja inwestycji via Carpatia odbywa się zgodnie z harmonogramem i terminy realizacji tej inwestycji nie są zagrożone.
Trasa drogi S19 Kraśnik (węzeł Kraśnik Południe – bez węzła) – Janów Lubelski (węzeł Janów Lub. Północ – bez węzła) w większej części przebiegać będzie nowym śladem, przecinając po drodze istniejący układ komunikacyjny. Z uwagi na parametry techniczne projektowanej drogi, odpowiadające klasie S (ekspresowej), jej dostępność do terenów przyległych będzie ograniczona. W ciągu trasy powstaną dwa węzły: Szastarka (dawniej Polichna) i Modliborzyce.
Mapa drogi ekspresowej S19 Via Carpatia w woj. lubelskim. Mapa: GDDKIA
Wykonawcą odcinka S18 Kraśnik – Janów Lubelski jest Strabag. Roboty budowalne pochłoną blisko 390 mln zł.
Parametry techniczne drogi S19 Kraśnik - Janów Lubelski:
- Przekrój dwujezdniowy 2×2 (docelowo 2×3 – rezerwa pod trzeci pas ruchu na zewnątrz)
- Klasa techniczna drogi ekspresowej S
- Prędkość projektowa 100 km/h
- Obciążenie nawierzchni 115 kN/0ś
- Kategoria ruchu KR6
- Ilość pasów ruchu 2x2x3,5m (rozwiązanie etapowe, docelowo 2 x 3 x 3,5 m) m
- Szerokość pasa awaryjnego 2,5 m
- Szerokość pasa dzielącego ( z opaskami) 5,0 m
- Szerokość poboczy min. 2×0,75 m
Odcinek jest częścią większej inwestycji jaką jest budowa ekspresowej S19 od Lublina do Kraśnika – długości 42 km. Inwestycje podzielono na trzy zadania: Kraśnik – Janów Lubelski, obwodnica Janowa Lubelskiego i Janów Lubelski – Lasy Janowskie. Łączna wartości tej inwestycji to ponad 1,1 mld zł.
Droga ekspresowa w woj. lubelskim będzie miała około 200 km a jej budowa pochłonie 6,4 mld zł. Obecnie w użytkowaniu jest 35 km (niespełna połowa to m.in. jednojezdniowe obwodnice o dł. 15 km – planowana ich rozbudowa).
Trasa Via Carpatia będzie główną trasą komunikacyjną na kierunku północ-południe we wschodniej części Polski. Via Carpatia będzie przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.
Via Carpatia została dołączona do sieci dróg w rozporządzeniu europejskim w ubiegłym roku. 17 kwietnia kilka państw: Polska, Litwa. Bułgaria, Rumunia, Węgry i Słowacja zgłosiły formalny wniosek włączenia. Zostanie on uwzględniony w następnym rozporządzeniu europejskim. - To daje gwarancje, że w budżecie europejskim na przyszłą perspektywę ta droga będzie miała finansowanie – zapewnił wiceminister inwestycji i rozwoju Artur Soboń.