W 2019 r. droga ekspresowa S5 w kujawsko-pomorskim
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2014-10-22
Droga ekspresowa S5 jest dla kujawsko-pomorskiego jedną z najważniejszych inwestycji drogowych. S5 skomunikuje zachodnią część województwa z autostradami A1 oraz A2. Według harmonogramu droga ma być gotowa w 2019 roku.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy jako posiada już ostateczną decyzję środowiskową dla budowy drogi ekspresowej S5 oraz koncepcję programową, czyli ustalony przebieg drogi ekspresowej wraz z określeniem węzłów. W koncepcji zaznaczony został również przebieg dróg serwisowych, ustalona została lokalizacja przejazdów gospodarczych, obiektów inżynierskich i Miejsc Obsługi Podróżnych. Jak zaznaczają drogowcy plany powstały z uwzględnieniem konsultacji społecznych z mieszkańcami i władzami samorządowymi oraz na podstawie analiz inwestycji pod względem ekonomicznym, technicznym i środowiskowym.
Dalsze uszczegółowienie rozwiązań technicznych zawartych w koncepcji, nastąpi na etapie prac nad projektem budowlanym. Zajmą się tym wykonawcy wyłonieni w prowadzonym obecnie postępowaniu przetargowym. Trasa powstanie bowiem w rozwiązaniu "projektuj i buduj". 23 września 2014 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy ogłosiła postępowanie przetargowe na wyłonienie Wykonawców na budowę i projektowanie odcinków drogi ekspresowej S5: Nowe Marzy – Dworzysko ( 23,3 km ); Dworzysko – Aleksandrowo ( 22,4 ) oraz Jaroszewo – gr. województwa ( 25,1 km ). 1 października 2014 roku zostało ogłoszone postępowanie przetargowe na pozostałe odcinki: Aleksandrowo – Tryszczyn ( 14,7 km ); Tryszczyn – Białe Błota ( 13,5 km ); Białe Błota – Szubin ( 9,7 km ); Szubin – Jaroszewo ( 19,3 km ). Tym samym prowadzone są postępowania przetargowe na wyłonienie wykonawcy projektu i budowy całej prawie 130 km drogi ekspresowej S5 na terenie województwa kujawsko- pomorskiego.
Postępowanie w trybie przetargu ograniczonego oznacza, że w pierwszym etapie będą składane wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Do drugiego etapu zaproszeni zostaną wykonawcy, których wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa będzie spełniała warunki określone w treści ogłoszenia o zamówieniu.
Po zakończeniu procedury przetargowej, wyłonieni wykonawcy opracują projekt budowalny, który uszczegółowi dotychczasowe rozwiązania techniczne i pozwoli dokładnie wyznaczyć działki i tereny przewidziane do wykupu. Prace nad projektem zakończą się wydaniem przez Wojewodę Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej.
Gdy decyzja stanie się prawomocna, rzeczoznawcy Urzędu Wojewódzkiego przeprowadzą wycenę poszczególnych nieruchomości wywłaszczonych pod przyszłą drogę ekspresową S5. Po otrzymaniu decyzji odszkodowawczej wydaje przez Wojewodę, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeleje środki na konta bankowe poszczególnych Właścicieli działek i nieruchomości, zgodnie z decyzją. Rozpoczęcie wykupy nieruchomości planowane jest w roku 2017.
Ostatnim etapem będą prace budowlane na przyszłej drodze ekspresowej S5 prowadzone w latach 2017 – 2019 roku.
Harmonogram prac dla drogi ekspresowej S5:
Inwestycja - budowa drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim obejmować będzie m.in.: -
- budowę dwóch jezdni drogi ekspresowej ( każda po 2 pasy ruchu )
- budowę węzłów drogowych,
- przebudowę istniejących węzłów (włączenie w nowobudowany układ drogowy),
- budowę obiektów inżynierskich
- przebudowę istniejącej sieci dróg publicznych oraz budowę chodników, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych,
- budowę wzdłuż drogi ekspresowej dróg dojazdowych/serwisowych wraz ze zjazdami na przyległe działki,
- budowę urządzeń ochrony środowiska ( ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt )
- budowę i przebudowę oświetlenia drogowego,
- wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu m.in. barier ochronnych, osłon przeciwolśnieniowych, balustrad,
- budowę Miejsc Obsługi Podróżnych,
- budowę wjazdów, zjazdów i przejazdów awaryjnych,
- budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury oraz wykonanie wszelkich robót wynikających z konieczności podłączenia projektowanego odcinka do istniejącego układu komunikacyjnego wraz z jego ewentualną przebudową i zmianą organizacji ruchu wynikającą z przyjętych rozwiązań.
Droga ekspresowa S5 biegnąca z południa w kierunku północnym spinać będzie cztery wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk, stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym charakterze dla gospodarki kraju i dużym znaczeniu dla rozwoju portu w Gdańsku. Budowa drogi ekspresowej S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, o długości prawie 130 km, przebiegać będzie od zjazdu z autostrady A1 w Nowych Marzach koło Grudziądza do Mielna na granicy z Wielkopolską.
Dalsze uszczegółowienie rozwiązań technicznych zawartych w koncepcji, nastąpi na etapie prac nad projektem budowlanym. Zajmą się tym wykonawcy wyłonieni w prowadzonym obecnie postępowaniu przetargowym. Trasa powstanie bowiem w rozwiązaniu "projektuj i buduj". 23 września 2014 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy ogłosiła postępowanie przetargowe na wyłonienie Wykonawców na budowę i projektowanie odcinków drogi ekspresowej S5: Nowe Marzy – Dworzysko ( 23,3 km ); Dworzysko – Aleksandrowo ( 22,4 ) oraz Jaroszewo – gr. województwa ( 25,1 km ). 1 października 2014 roku zostało ogłoszone postępowanie przetargowe na pozostałe odcinki: Aleksandrowo – Tryszczyn ( 14,7 km ); Tryszczyn – Białe Błota ( 13,5 km ); Białe Błota – Szubin ( 9,7 km ); Szubin – Jaroszewo ( 19,3 km ). Tym samym prowadzone są postępowania przetargowe na wyłonienie wykonawcy projektu i budowy całej prawie 130 km drogi ekspresowej S5 na terenie województwa kujawsko- pomorskiego.
Postępowanie w trybie przetargu ograniczonego oznacza, że w pierwszym etapie będą składane wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Do drugiego etapu zaproszeni zostaną wykonawcy, których wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa będzie spełniała warunki określone w treści ogłoszenia o zamówieniu.
Po zakończeniu procedury przetargowej, wyłonieni wykonawcy opracują projekt budowalny, który uszczegółowi dotychczasowe rozwiązania techniczne i pozwoli dokładnie wyznaczyć działki i tereny przewidziane do wykupu. Prace nad projektem zakończą się wydaniem przez Wojewodę Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej.
Gdy decyzja stanie się prawomocna, rzeczoznawcy Urzędu Wojewódzkiego przeprowadzą wycenę poszczególnych nieruchomości wywłaszczonych pod przyszłą drogę ekspresową S5. Po otrzymaniu decyzji odszkodowawczej wydaje przez Wojewodę, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeleje środki na konta bankowe poszczególnych Właścicieli działek i nieruchomości, zgodnie z decyzją. Rozpoczęcie wykupy nieruchomości planowane jest w roku 2017.
Ostatnim etapem będą prace budowlane na przyszłej drodze ekspresowej S5 prowadzone w latach 2017 – 2019 roku.
Harmonogram prac dla drogi ekspresowej S5:
- Wybór Wykonawcy projektu budowalnego i robót - (obecnie, przetragi ogłoszono – 23 września i 01 październik 2014 r.
- Planowane podpisanie umów z Wykonawcami - połowa 2015 roku
- Opracowanie Projektu budowalnego czyli uszczegółowionego planu przebiegu drogi i rozwiązań technicznych zawartych w koncepcji. Przeprowadzenie również ponownej analizy w zakresie ochrony środowiska ( w tym ekranów akustycznych) - połowa 2016 roku.
- Zakończenie prac nad projektem zakończone wydaniem przez Wojewodę, Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej - II połowa 2016 roku
- Procedura wykupu i wywłaszczenia gruntów prowadzona przez Urząd Wojewódzki - I połowa 2017 roku
- Budowa drogi ekspresowej S5 - lata 2017 - 2019
- Oddanie drogi ekspresowej S5 do ruchu - 2019 rok
Inwestycja - budowa drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim obejmować będzie m.in.: -
- budowę dwóch jezdni drogi ekspresowej ( każda po 2 pasy ruchu )
- budowę węzłów drogowych,
- przebudowę istniejących węzłów (włączenie w nowobudowany układ drogowy),
- budowę obiektów inżynierskich
- przebudowę istniejącej sieci dróg publicznych oraz budowę chodników, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych,
- budowę wzdłuż drogi ekspresowej dróg dojazdowych/serwisowych wraz ze zjazdami na przyległe działki,
- budowę urządzeń ochrony środowiska ( ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt )
- budowę i przebudowę oświetlenia drogowego,
- wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu m.in. barier ochronnych, osłon przeciwolśnieniowych, balustrad,
- budowę Miejsc Obsługi Podróżnych,
- budowę wjazdów, zjazdów i przejazdów awaryjnych,
- budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury oraz wykonanie wszelkich robót wynikających z konieczności podłączenia projektowanego odcinka do istniejącego układu komunikacyjnego wraz z jego ewentualną przebudową i zmianą organizacji ruchu wynikającą z przyjętych rozwiązań.
Droga ekspresowa S5 biegnąca z południa w kierunku północnym spinać będzie cztery wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk, stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym charakterze dla gospodarki kraju i dużym znaczeniu dla rozwoju portu w Gdańsku. Budowa drogi ekspresowej S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, o długości prawie 130 km, przebiegać będzie od zjazdu z autostrady A1 w Nowych Marzach koło Grudziądza do Mielna na granicy z Wielkopolską.