W budowie obwodnica Grodziska Mazowieckiego węzeł na A2 - Kałęczyn
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-10-07
We wrześniu wystartowała budowa zachodniej obwodnicy Grodziska Mazowieckiego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 579. Jej budowa ma duże znaczenie komunikacyjne. Pozwoli na odciążenie centrum miasta poprzez przejęcie ruchu generowanego przez zjazd z autostrady A2.
Obwodnica Grodziska Mazowieckiego powstanie w nowym śladzie drogi wojewódzkiej nr 579 i połączy węzeł Grodzisk Mazowiecki na autostradzie A2 z miejscowością Kałęczyn, gdzie skrzyżuje się ze starym śladem drogi 579. Nowa, 7,5 kilometrowa trasa została zaprojektowana jako jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu o nawierzchni bitumicznej i obustronnym poboczem. W jej ciągu powstaną 3 obiekty mostowe o konstrukcjach monolitycznych, w tym most na rzece Mrowna i wiadukt drogowy nad linią kolejową 447, łączącą stacje Warszawa Zachodnia i Grodzisk Mazowiecki. Inwestycja obejmuje ponadto budowę dróg serwisowych i ścieżek rowerowych oraz 5 skrzyżowań, w tym 3 typu rondo. Na odcinkach o łącznej długości 1,6 kilometra zostaną zamontowane ekrany akustyczne, które zapewnią mieszkańcom okolicznych posesji zabezpieczenie przed hałasem komunikacyjnym.
- Zakres prac wymagający szczególnej uwagi obejmuje branżę sanitarną, w tym przebudowę gazociągu wysokoprężnego na długości 378 m, która polega na usunięciu kolizji z wiaduktem drogowym zaprojektowanym nad linią kolejową. W tym celu gazociąg zostanie przełożony pod czynną linią kolejową metodą przecisku, która umożliwia bezwykopowe pokonywanie przeszkód – podkreśla Strabag, wykonawca obwodnicy.
Całkowity koszt inwestycji to 145,5 mln zł, z czego 116 mln zł to środki unijne w ramach RPO WM, przyznane przez samorząd województwa mazowieckiego.
Na wykonanie zadania Strbag ma 27 miesięcy, w tym 6 miesięcy na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Nowa obwodnica zostanie przekazana kierowcom pod koniec 2022 r.