W marcu 2020 r. obwodnica Szczuczyna będzie ekspresową S61
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-10-16
Wojewoda podlaski 10 października wydał zezwolenie na realizację II jezdni obwodnicy Szczuczyna. To pierwszy z ośmiu ZRID-ów na odcinki drogi ekspresowej S61 w woj. podlaskim na które zostały podpisane umowy na projekt i budowę.
Mapa obwodnicy Szczuczyna w ciągu drogi S61. Mapa: GDDKIA
Dzisiaj odbyło się symboliczne wbicie łopaty i przekazanie placu budowy wykonawcy.
- Rozpoczynamy budowę drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna czyli przekształcamy istniejącą obwodnicę we fragment drogi ekspresowej S61 stanowiącej odcinek szlaku komunikacyjnego Via Baltica – poinformował białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Obwodnica Szczuczyna w ciągu drogi ekspresowej S61. Zdjęcia: GDDKIA
Druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna w ciągu S61, o długości ok. 6,6 km, zostanie dobudowana od strony północno-zachodniej i połączy się istniejącym dwujezdniowym węzłem Szczuczyn. W przeciwieństwie do pierwszej nitki, asfaltowej, wykonana będzie z betonu cementowego. Całość ma być gotowa w marcu 2020 roku i wówczas obwodnica Szczuczyna będzie miała standard dwujezdniowej drogi ekspresowej S61.
Wartość kontraktu to ok. 75 mln. zł. Realizacja współfinansowana jest z Funduszy Europejskich w ramach instrumentu CEF Łącząc Europę.
Obwodnica Szczuczyna o długości około 8 km została udostępniona kierowcom w listopadzie 2015 r. Biegnie ona w ciągu drogi ekspresowej S61 Łomża – Augustów – Budzisko. Omija miasto od północnego-zachodu i północy. Wykonawcą drugiej jezdni obwodnicy jest firma Polaqua. Wraz z drogą powstaną obiekty inżynierskie i poszerzenia fragmentu istniejącej jezdni. Nowa droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu 2x2 o szerokości pasów ruchu 3,5 m plus pasy awaryjne – po 2,5 m każdy. Droga będzie mogła przenosić obciążenia do 115 kN/oś.
Rusza budowa drogi ekspresowej S61 w ciągu via Baltica. Zdjęcia: GDDKIA
W realizacji jest już cała droga ekspresowa S61. To łącznie ponad 200 km drogi, która usprawni komunikację na trasie Warszawa – Budzisko. Wartość prac budowlanych w ramach S61 przekracza 5 mld zł. Całą trasą, od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku, powinniśmy pojechać przed końcem 2021 r.