1. Strona główna
  2. Informacje
  3. W realizacji już ponad 50 km trasy S19 Rzeszów - Barwinek

W realizacji już ponad 50 km trasy S19 Rzeszów - Barwinek

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-02-14
W realizacji już ponad 50 km trasy S19 Rzeszów - Barwinek
Rusza realizacja odcinka Babica - Jawornik trasy Via Carpatia w woj. podkarpackim. Zdjęcia: GDDKIA
W kolejnych latach na Podkarpaciu powstaną nowe odcinki trasy Via Carpatia na południe od Rzeszowa do granicy ze Słowacją w Barwinku. Drogowcy podpisali umowę na odcinek S19 pomiędzy Babicą a Jawornikiem. W sumie w realizacji jest już pięć odcinków trasy Via Carpatia o łącznej długości 50,5 km.

Podkarpacka trasa S19 - odcinki oddane, w realizacji i przygotowaniu

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Oto jak wygląda stan realizacji trasy S19 w woj. podkarpackim:

  • 75,7 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Rzeszów Południe),

  • 50,5 km - w realizacji (w budowie: Zdziary - Rudnik nad Sanem oraz w systemie Projektuj i buduj: Rzeszów Południe - Babica, Babica - Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),

  • 42,3 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Lutcza - Domaradz i Dukla - Barwinek, na etapie realizacji Koncepcji programowej: Jawornik - Lutcza i Domaradz - Iskrzynia).

Via Carpatia. Przetarg na kolejny odcinek S19 z tunelem

Mapa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek w ciągu trasy Via Carpatia

Mapa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek w ciągu trasy Via Carpatia. Mapa: GDDKIA

Budowa dróg w Polce. Te drogi ekspresowe i obwodnice wejdą w fazę budowy


Umowa na S19 Babica - Jawornik

W poniedziałek, 14 lutego 2022 r., liczba realizowanych kilometrów trasy S19 powiększyła się o odcinek drogi ekspresowej S19 pomiędzy Babicą a Jawornikiem. Jego realizacje drogowcy zlecili Przedsiębiorstwu Usług Technicznych Intercor. Umowa o wartości ponad 1,2 mld zł przewiduje opracowanie projektu, a następnie budowę około 12 kilometrowego odcinka S19 z ponad kilometrową estakadą.

Z podpisanej umowy wynika, że prace projektowe i roboty budowlane dla S19 Babica – Jawornik wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie trwać 43 miesiące od daty podpisania umowy, przy czym do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca). Ponadto wymaganiem inwestora jest złożenie wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w terminie 10 miesięcy od podpisania umowy (tzw. kamień milowy). Zakończenie budowy odcinka S19 Babica - Jawornik zaplanowano w 2026 r.


Odcinek drogi ekspresowej S19 Babica - Jawornik na ktory zawarto umowę z PUT IntercorOdcinek drogi ekspresowej S19 Babica - Jawornik, na który zawarto umowę z PUT Intercor. Mapa: GDDKIA

W ramach inwestycji powstanie odcinek drogi ekspresowej S19 pomiędzy Babica a Jawornikiem o długości 11,6 km, o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). Wybudowany zostanie węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów i Czudec, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz obiekty inżynierskie. Będzie to siedem estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,2 km i filarach o wysokości ok. 100 m. Powstanie również sześć wiaduktów i trzy przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych). Droga zostanie też wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne.

Przypominamy, że odcinek S19 Babica - Jawornik przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym na ich dnie ciekiem wodnym. Prowadzenie prac geologicznych było więc bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych.

- Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem w sumie 13 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, warto wspomnieć o liczbie wykonanych otworów badawczych. Wykonano ich 765, o łącznym metrażu 12 081 mb i głębokości od 3 do 50 m. Wykonano również 319 sondowań badawczych o łącznym metrażu 2 272 mb i głębokości od 1,8 do 35 m – wyliczają drogowcy.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19