• Facebook - conadrogach
W tym miesiącu umowy na S3 do Lubawki
Nowy odcinek drogi ekspresowej S3 połączy miasta Legnica i Lubawka. Budowa odcinków Legnica - Bolków dobiegła końca. Na trasę z Bolkowa do Lubawki w październiku będą podpisane umowy. Zdjęcia: S3 Legnica - Bolków, GDDKIA

Drogowcy wybrali wykonawców prac dla dwóch ostatnich odcinków drogi ekspresowej S3 w woj. dolnośląskim. Umowy na odcinki Bolków – Kamienna Góra i Kamienna Góra – Lubawka mają być podpisane w tym miesiącu. Nowy odcinek drogi ekspresowej S3 połączy budowany odcinek z Legnicy do Bolkowa z południową granicą państwa w Lubawce. Droga powstanie ze wsparciem unijnym.

Realizacja odcinków S3 Bolków – Lubawka jest częścią większego projektu, który zakłada budowę odcinka trasy S3 o długości 67 km. Połączy on dwa dolnośląskie miasta – Legnicę (węzeł S3 z autostradą A4) i Lubawkę. Trasa rozpoczyna się w gminie Krotoszyce, następnie trasa przechodzi przez gminy Męcinka, Jawor, Mściwojów, Paszowice, Dobromierz, Bolków, Stare Bogaczowice, Czarny Bór, Marciszów, Kamienna Góra i Lubawka. Projekt składa się z czterech zadań:

  • zadanie I: od węzła Legnica II (bez węzła) do węzła Jawor II (z węzłem);
  • zadanie II: od węzła Jawor II (bez węzła) do węzła Bolków (z węzłem);
  • zadanie III: od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła);
  • zadanie IV: od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa.

Całkowity koszt budowy fragmentu S3 Legnica - Lubawka jest szacowana na prawie 3 961 mln złotych. Dofinansowanie UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 wyniesie prawie 1 891 mln złotych.

Roboty na odcinku S3 od Legnicy do Bolkowa są już na ukończeniu i jesienią tego roku odcinek ten zostanie oddany do ruchu.

40 kilometrów trasy S3 Legnica – Bolków czeka na otwarcie

 

40 kilometrów trasy S3 Legnica – Bolków czeka na otwarcie

 

Droga ekspresowa S3 - odcinki Legnica - Lubawka. Zdjęcia: GDDKIA

Natomiast w ramach odcinka S3 od Bolkowa do Lubawki (granica państwa) GDDKiA wybrała wykonawców robót. Drogowcy za najkorzystniejszą dla odcinka S3 Bolków – Kamienna Góra uznali ofertę złożoną przez konsorcjum: lider - PORR S.A. z Warszawy, partner - PORR Bau GmbH z Austrii. Wybrany wykonawca zaoferował wykonanie zadania za kwotę: 1 536 856 988,60 zł. Z kolei dla odcinka Kamienna – Góra – Lubawka najkorzystniejsza ofertę złożyło konsorcjum: lider - MOSTY ŁÓDŹ S.A. z Łodzi, partner: Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego S.A., z Torunia. Wybrany wykonawca zaoferował wykonanie zadania za kwotę: 879 696 969,70 zł.

Planowane podpisanie umów z wykonawcami planowane jest w tym miesiącu.

 

Projektowany tunel w ciagu drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka

Projektowany tunel w ciagu drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka. Zdjęcia: GDDKIA

Droga ekspresowa S3 Południe Bolków (bez węzła) - Granica Państwa będzie miała długość około 32 kilometrów. W ramach zdania wybudowane zostaną m.in: 3 węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe oraz Lubawka, szereg obiektów inżynierskich w tym estakad po ok. 700 m oraz dwóch tuneli drogowych po ok. 2300 m i ok. 320 m. Realizacja trasy została przewidziana w systemie „projektuj i buduj“. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec maja 2023 r.

Inwestycja ma duże znaczenie dla usprawnienia ruchu drogowego w regionie. Po wybudowaniu całej drogi ekspresowej S3 na odcinku Legnica – Lubawka natężenie ruchu na drodze krajowej nr 8 Kudowa Zdrój – Kłodzko – Wrocław zmniejszy się o około 1000 pojazdów (w tym około 400 samochodów ciężarowych) na dobę. Nastąpi również poprawa warunków ruchu tranzytowego przy drogach krajowych nr 3 i nr 5, która przyczyni się do poprawy komfortu życia mieszkańców m.in. Jawora, Bolkowa, Kamiennej Góry i Lubawki.

- S3, obok autostrady A1 i S19, to jeden z trzech filarów, na których opiera się polski system dróg prowadzących z północy na południe kraju. S3 uruchomi potencjał tkwiący w portach Szczecin – Świnoujście, gdy połączy je systemem dróg w Czechach i Austrii – zaznaczył minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.

Droga ekspresowa S3 w Polsce stanowi element korytarza paneuropejskiego – Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC - The Central European Transport Corridor). Docelowo połączy miasto Malmö w Szwecji z miejscowością Chania w Grecji.

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

olo
2018-10-10 08:40
"Panie antybezmyslnik, Pan się nie boi..."
antybezmyslnik
2018-10-09 17:57
Min. Kwieciński ewidentnie zaprzecza temu, co niedawno powiedział (kłamał) M.Morawiecki , że będzie budował nową ekspresową S-8 od Wrocławia przez Kłodzko do Kudowy Zdroju ? Robią kpiny z ludzi z tamtych terenów . Bo jak będzie S3 do Lubawki (m.in. za duże pieniądze z UE), to na pewno nie będzie S8 do Kudowy. Bo byłoby to dublowaniem wyjazdu/przyjazdu z/do Polski - na co UE się nie zgodzi. OHYDA!

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: