1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Wiele firm chce budować drogę S74 w woj. świętokrzyskim

Wiele firm chce budować drogę S74 w woj. świętokrzyskim

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2023-06-01
Wiele firm chce budować drogę S74 w woj. świętokrzyskim
Bliżej realizacji trzech kolejnych odcinków S74 w woj. świętokrzyskim. Zdjęcia: GDDKIA
Drogowcy otworzyli oferty w przetargach na realizację drogi ekspresowej S74 w woj. świętokrzyskim. Chodzi o trzy odcinki od granicy z województwem łódzkim do Mniowa, od Cedzyny do Łagowa i od Łagowa do Opatowa o łącznej długości 76 kilometrów. Zainteresowanie budową trasy S74 jest olbrzymie i co ważne zdecydowana część ofert mieści się w zaplanowanym przez drogowców budżecie.

Spis treści:

Nowe przetragi i umowy na budowę odcinków drogi S74

Mapa drogi ekspresowej S74

S74 granica województw łódzkiego i świętokrzyskiego - Przełom/Mniów

S74 Cedzyna - Łagów z obwodnicą Łagowa 

S74 Łagów - początek obwodnicy Opatowa 

Świętokrzyskie odcinki S74 w realizacji

Trasa S74 połaczy trzy województwa

 

Nowe przetragi i umowy na budowę odcinków drogi S74

Zaprojektowaniem i wybudowaniem trasy S74 od granicy z województwem łódzkim do Mniowa zainteresowanych jest 10 wykonawców. Złożone przez nich oferty w przedziale cenowym od ok. 1 mld do 1,2 mld zł mieszczą się w kwocie, jaką Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych przeznaczyła na realizację inwestycji (ok. 1,3 mld zł).

- Średnia wartość ze złożonych ofert to około 86 proc. wartości naszego kosztorysu, gdzie najniższa złożona oferta stanowiła 75 proc., z kolei najdroższa to 93 proc. – podała GDDKIA.

Kryteriami oceny ofert w tym przetargu są: cena (waga kryterium 55 proc,) przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe (20 proc.) oraz na inne elementy m.in. ekrany (20 proc.), a także wykorzystanie destruktu asfaltowego (5 proc.).

Do przetargu na realizację odcinka S74 Cedzyna - Łagów stanęło 11 wykonawców, którzy złożyli oferty opiewające na kwoty od ok. 1,1 (co stanowi 69 proc. kosztorysu GDDKiA) do ponad 1,6 mld zł (to ok. 98 proc. wartości kosztorysu GDDKiA). Średnia wartość ze wszystkich 11 ofert stanowiła około 77 proc. kwoty jaką GDDKiA zaplanowała na realizację tego zadania. Przypomnijmy, że na tę inwestycję drogowcy pzreznaczyli prawie 1,7 mld zł.

Z kolei na odcinek od Łagowa do Opatowa wpłynęły oferty 12 wykonawców, którzy zaproponowali zrealizowanie inwestycji za kwoty od ok. 632 do prawie 825 mln zł - czyli odpowiednio stanowią one 75 proc. i 98 proc. wartości kosztorysu GDDKIA. Średnia wartość ze wszystkich 12 ofert to około 86 proc. kwoty, jaką inwestor przeznaczył sfinansowanie zadania, a ta wynosi prawie 842 mln zł.

W tych przetarS74 uzupełni sieć drogową w południowo-wschodniej Polscegach cena stanowi 60 proc., a pozostałe 40 proc. przypisano pozacenowym kryteriom ofert: przedłużeniu okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe (20 proc.) oraz na inne elementy m.in. ekrany (20 proc.).

- Komisje przetargowe przystępują do analizy ofert w celu wyłonienia wykonawców. Podpisanie umów na realizacje inwestycji planowane jest w II połowie roku po zakończeniu postępowań przetargowych – informuje kielecki oddział GDDKIA.

Wyłonieni w przetargach wykonawcy na realizację zadania będą mieli 39 miesięcy od podpisania umów, z wyłączeniem okresów zimowych. Realizacja inwestycji przewidziana jest w systemie projektuj i buduj. Przebieg odcinków został określony w decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach. Szczegółowe rozwiązania techniczne opracowane zostaną na etapie projektu budowlanego.

S74 uzupełni sieć drogową w południowo-wschodniej Polsce

Mapa drogi ekspresowej S74

Mapa drogi ekspresowej S74. Wkrótce umowy na trzy odcinki w woj. świętokrzyskimMapa drogi ekspresowej S74. Wkrótce umowy na trzy odcinki w woj. świętokrzyskim. Mapa: GDDKIA

S74 granica województw łódzkiego i świętokrzyskiego - Przełom/Mniów

Zadanie na terenie powiatu koneckiego i kieleckiego obejmuje budowę odcinka o długości ok. 27,5 km, który będzie skomunikowany z realizowanym odcinkiem Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód. Dwujezdniowa trasa ekspresowa biec będzie częściowo po nowym śladzie m.in. jako obwodnica miejscowości Smyków. W ramach zadania planowana jest budowa trzech węzłów drogowych zapewniających połączenie z istniejącym układem komunikacyjnym (Ruda Maleniecka, Radoszyce, Smyków).

Powstaną także 32 obiekty inżynierskie, w tym m.in: 12 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej nad przejściami dla zwierząt dużych i średnich, sześć mostów zintegrowanych z przejściami dla zwierząt, 10 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej i w ciągach dróg poprzecznych, przejście górne dla zwierząt średnich. W Rudzie Malenieckiej wybudowany zostanie nowy obwód utrzymania drogowego, a w miejscowościach Koliszowy, Jacentów, Lisie Jamy zaplanowano miejsca obsługi podróżnych.

S74 Cedzyna - Łagów z obwodnicą Łagowa 

Skomunikowany z użytkowaną drogą S74 Kielce - Cedzyna i zlokalizowany w powiecie kieleckim odcinek o długości około 30 km biec będzie głównie po nowym śladzie na północ od istniejącej DK74, tworząc obwodnicę Łagowa. W ramach inwestycji zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych (Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów), obwodu utrzymania drogi w Woli Jachowej, dwóch miejsc obsługi podróżnych w Górnie. Zaprojektowanych i wybudowanych zostanie: 16 wiaduktów w ciągu S74 i nad drogą ekspresową, 13 mostów w ciągu drogi ekspresowej i innych dróg publicznych. Przewidziano przejście dla zwierząt typu zielony most i 33 przepusty pełniące funkcje ekologiczne.  

S74 Łagów - początek obwodnicy Opatowa 

Odcinek o długości ok. 18,3 km na terenie powiatu kieleckiego i opatowskiego skomunikowany będzie z planowaną obwodnicą Łagowa i realizowaną aktualnie obwodnicą Opatowa. Nowa trasa biec będzie głównie nowym śladem na południe od istniejącej DK74. W ramach inwestycji poza węzłem w Baćkowicach zaplanowana została budowa dziewięciu wiaduktów, siedmiu mostów, przejścia dla zwierząt oraz dwóch miejsc obsługi podróżnych w Oziębłowie.  

Świętokrzyskie odcinki S74 w realizacji

Aktualnie trwa realizacja trzech odcinków drogi ekspresowej S74. W styczniu został złożony wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla odcinka Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód (ok. 16,4 km). Jej uzyskanie w II połowie br. pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych. Realizacja zadania rozpoczęła się w marcu ub. roku, roboty powinny się zakończyć w II połowie 2025 r.

Styczeń br. obfitował również w podpisanie umowy na zaprojektowanie i wybudowanie 5-kilometrowego odcinka węzeł Kielce Zachód - Kielce. Obecnie trwa opracowanie dokumentacji projektowej, pod koniec roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Inwestycja powinna zakończyć się w II połowie 2026 r.

Najbardziej zaawansowane prace dotyczą obwodnicy Opatowa, dla której w marcu rozpoczęły się roboty budowalne. Inwestycja zakłada budowę obwodnicy w ciągu DK9 (ok. 5 km) i S74 (ok. 7 km). Zakończenie prac, realizowanych w systemie Projektuj i buduj od czerwca 2021 r., planowane jest za niecałe dwa lata.

Budowa S74, obwodnicy Opatowa i łącznika północnego wystartowała

Przypominamy również, że w październiku ub. roku złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka ekspresówki wchodzącego na teren woj. podkarpackiego tj. od Opatowa do – Niska i połączenia z S19.


Trasa S74 połączy trzy województwa

Trasa ekspresowa S74 połączy w przyszłości województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie, poprawiając także skomunikowanie z woj. lubelskim. Mieszkańcom Kielc ułatwi dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych w woj. podkarpackim. Droga ma ogromne znaczenie dla mieszkańców woj. świętokrzyskiego - zapewni bezpieczną i płynną komunikację na kierunku wschód-zachód. 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S74 Jak dojadę - Kielce