Wiemy kiedy nowa Zakopianka z Rdzawki do Nowego Targu
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-07-17
Budowa nowej Zakopianki Rdzawka – Nowy Targ jest zaawansowana w 92 procentach. Wykonawca położył już ostatnią, trzecią warstwę asfaltu na 14,4 km budowanej trasy Rdzawka – Nowy Targ. Cała droga będzie miała 16,1 km. Droga DK47 w wielu miejscach – szczególnie między Obidową a Nowym Targiem – wydaje się prawie gotowa. Dlaczego zatem Zakopianka jest zamknięta?
Jak tłumaczą drogowcy, położenie ostatniej warstwy asfaltu nie oznacza jeszcze, że droga może być udostępniona kierowcom. Droga to nie tylko nawierzchnia – to też cała towarzysząca jej infrastruktura, która ma służyć bezpieczeństwu podróżnych, a tu prace jeszcze trwają. - Przed nami jeszcze trochę pracy, planujemy skończyć do października - dodają.
Dużo do zrobienia jest w okolicy Rdzawki. W okolicy 270-metrowego wiaduktu budowane są ostatnie nasypy i przygotowywane jest połączenie zachodnich jezdni nowej i dotychczasowej trasy.
Estakada w Rdzawce w ciągu nowej Zakopianki
Zdjęcia: GDDKIA
Na pozostałej części Zakopianki wykonawca montuje bariery energochłonne, ekrany akustyczne i ogrodzenie. Prace wykończeniowe są też prowadzone na estakadzie w Lasku.
Na węzłach Klikuszowa i Nowy Targ przygotowywane jest oświetlenie. Na węźle Klikuszowa do zrobienia pozostaną jeszcze prace związane z połączeniem jej ze starą Zakopianką, które przeprowadzone zostaną dopiero po otwarciu nowej trasy. To ze względu na ukształtowanie terenu i konieczność zamknięcia w sąsiedztwie węzła starej Zakopianki - stanie się to jednak dopiero po otwarciu nowej drogi.
Obwodnica Nowego Targu połączy się z Zakopianką
Węzeł Klikuszowa w ciągu Dk47 Rdzawka - Nowy Targ
Zdjęcia: GDDKIA
Otwarcie nowej Zakopianki planowane jest w październiku br. Po oddaniu odcinka cała droga między Krakowem i Nowym Targiem będzie dwujezdniowa i dwupasmowa. Pamiętajmy jednak, że odcinek Rdzawka – Nowy Targ nie będzie drogą ekspresową a o statusie GP (główna ruchu przyśpieszonego). Na tym odcinku nie znajdziemy też znaków E-20 „Tablica węzła drogowego”, charakterystycznych dla dróg szybkiego ruchu. Takie drogowskazy umieszcza się tylko na autostradach i ekspresówkach. Przed węzłami będą więc znaki kierunkowe, pokazujące poszczególne miejscowości. Ten odcinek od ekspresówki odróżnia jeszcze kilka elementów:
- maksymalna dopuszczalna prędkość (w zależności od odcinka, najwyższa to 100 km/h);
- mniejsze ograniczenia w odległości pomiędzy węzłami (na drogach ekspresowych w miastach jest to co najmniej 3 km, na drogach klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) 1 km; między węzłami Nowy Targ Zachód a Nowy Targ Południe jest 1,5 km);
- wjazdy i zjazdy na drogę poza węzłami (w Rdzawce i Klikuszowej)
- ostrzejsze niż na drogach ekspresowych zakręty i bardziej strome zjazdy i podjazdy;
- przystanki autobusowe.
Nowa Zakopianka nie będzie ekspresówką a drogą w standardzie GP
Zdjęcia: GDDKIA
Zakopianka do Nowego Targu określana jest mianem "nowa" bo powstaje w zupełnie nowym śladzie, na zachód od dzisiejszej drogi krajowej nr 47. Nowa DK47 pozwoli na ominięcie dwóch miejscowości – Klikuszowej i Nowego Targu – gdzie często tworzą się korki, szczególnie uciążliwe w sezonie turystycznym.
W ciągu odcinka powstało 27 obiektów inżynierskich – mostów, wiaduktów i estakad. Zajmują one jednak aż jedną czwartą trasy. Najdłuższy obiekt powstał w Lasku. Ma 687 m długości, a jezdnia biegnie na nim nawet 24 m nad ziemią. Druga pod tym względem konstrukcja ma 527 m i przebiega nad rzeką Czarny Dunajec i ul. Ludźmierską w Nowym Targu.
Estakady i wiadukty na ponad 16 km odcinku Zakopianki stanowią jedną czwarta trasy
Zdjęcia: GDDKIA
W okolicy węzła Obidowa trasa przebiega na wysokości 800 m n.p.m. Dziś jest to najwyżej położona budowa drogi krajowej w Polsce. Po oddaniu nowej Zakopianki kierowcom będzie to jedna z najwyżej położonych dróg zarządzanych przez GDDKiA w woj. małopolskim. Wyżej są jedynie DK49 w Jurgowie (przed granicą ze Słowacją trasa prowadzi nawet 870 m n.p.m.) oraz końcowy fragment DK47 w Zakopanem (ul. Kasprowicza przed rondem Andrzeja Chramca, 810 m n.p.m.).
Nowa Zakopianka Rdzawka - Noty Trag to obecnie najwyżej położona budowa w Polsce
Zdjęcia: GDDKIA