1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Wiemy kiedy nowa Zakopianka z Rdzawki do Nowego Targu

Wiemy kiedy nowa Zakopianka z Rdzawki do Nowego Targu

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2024-07-17
Wiemy kiedy nowa Zakopianka z Rdzawki do Nowego Targu
Nowa Zakopianka Rdzawka - Nowy Targ prawie gotowa, prawie... Otwarcie w październiku. Zdjęcia: GDDKIA
Odcinek Zakopianki między Rdzawką a Nowym Targiem będzie zupełnie nowym, dwujezdniowym i dwupasmowym odcinkiem drogi krajowej DK47. Kierowcy pojadą nim już w październiku. Trasa pozwoli na ominięcie dwóch miejscowości – Klikuszowej i Nowego Targu.

Budowa nowej Zakopianki Rdzawka – Nowy Targ jest zaawansowana w 92 procentach. Wykonawca położył już ostatnią, trzecią warstwę asfaltu na 14,4 km budowanej trasy Rdzawka – Nowy Targ. Cała droga będzie miała 16,1 km. Droga DK47 w wielu miejscach – szczególnie między Obidową a Nowym Targiem – wydaje się prawie gotowa. Dlaczego zatem Zakopianka jest zamknięta?

Jak tłumaczą drogowcy, położenie ostatniej warstwy asfaltu nie oznacza jeszcze, że droga może być udostępniona kierowcom. Droga to nie tylko nawierzchnia – to też cała towarzysząca jej infrastruktura, która ma służyć bezpieczeństwu podróżnych, a tu prace jeszcze trwają. - Przed nami jeszcze trochę pracy, planujemy skończyć do października - dodają. 

Dużo do zrobienia jest w okolicy Rdzawki. W okolicy 270-metrowego wiaduktu budowane są ostatnie nasypy i przygotowywane jest połączenie zachodnich jezdni nowej i dotychczasowej trasy.

Estakada w Rdzawce w ciągu nowej Zakopianki

Estakada w Rdzawce w ciągu nowej Zakopianki

Zdjęcia: GDDKIA

Na pozostałej części Zakopianki wykonawca montuje bariery energochłonne, ekrany akustyczne i ogrodzenie. Prace wykończeniowe są też prowadzone na estakadzie w Lasku.

Na węzłach Klikuszowa i Nowy Targ przygotowywane jest oświetlenie. Na węźle Klikuszowa do zrobienia pozostaną jeszcze prace związane z połączeniem jej ze starą Zakopianką, które przeprowadzone zostaną dopiero po otwarciu nowej trasy. To ze względu na ukształtowanie terenu i konieczność zamknięcia w sąsiedztwie węzła starej Zakopianki - stanie się to jednak dopiero po otwarciu nowej drogi.

Obwodnica Nowego Targu połączy się z Zakopianką

Węzeł Klikuszowa w ciągu Dk47 Rdzawka - Nowy Targ

Węzeł Klikuszowa w ciągu Dk47 Rdzawka - Nowy Targ

Zdjęcia: GDDKIA

Otwarcie nowej Zakopianki planowane jest w październiku br. Po oddaniu odcinka cała droga między Krakowem i Nowym Targiem będzie dwujezdniowa i dwupasmowa. Pamiętajmy jednak, że odcinek Rdzawka – Nowy Targ nie będzie drogą ekspresową a o statusie GP (główna ruchu przyśpieszonego). Na tym odcinku nie znajdziemy też znaków E-20 „Tablica węzła drogowego”, charakterystycznych dla dróg szybkiego ruchu. Takie drogowskazy umieszcza się tylko na autostradach i ekspresówkach. Przed węzłami będą więc znaki kierunkowe, pokazujące poszczególne miejscowości. Ten odcinek od ekspresówki odróżnia jeszcze kilka elementów:

  • maksymalna dopuszczalna prędkość (w zależności od odcinka, najwyższa to 100 km/h);
  • mniejsze ograniczenia w odległości pomiędzy węzłami (na drogach ekspresowych w miastach jest to co najmniej 3 km, na drogach klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) 1 km; między węzłami Nowy Targ Zachód a Nowy Targ Południe jest 1,5 km);
  • wjazdy i zjazdy na drogę poza węzłami (w Rdzawce i Klikuszowej)
  • ostrzejsze niż na drogach ekspresowych zakręty i bardziej strome zjazdy i podjazdy;
  • przystanki autobusowe. 


Nowa Zakopianka nie będzie ekspresówką a drogą w standardzie GP

Nowa Zakopianka nie bedzie ekspresówką  a drogą w standardzie GP

Zdjęcia: GDDKIA

 

Zakopianka do Nowego Targu określana jest mianem "nowa" bo powstaje w zupełnie nowym śladzie, na zachód od dzisiejszej drogi krajowej nr 47. Nowa DK47 pozwoli na ominięcie dwóch miejscowości – Klikuszowej i Nowego Targu – gdzie często tworzą się korki, szczególnie uciążliwe w sezonie turystycznym.

W ciągu odcinka powstało 27 obiektów inżynierskich – mostów, wiaduktów i estakad. Zajmują one jednak aż jedną czwartą trasy. Najdłuższy obiekt powstał w Lasku. Ma 687 m długości, a jezdnia biegnie na nim nawet 24 m nad ziemią. Druga pod tym względem konstrukcja ma 527 m i przebiega nad rzeką Czarny Dunajec i ul. Ludźmierską w Nowym Targu.

Estakady i wiadukty na ponad 16 km odcinku Zakopianki stanowią jedną czwarta trasy

Estakady i wiadukty na ponad 16 km odcinku Zakopianki stanowią jedną czwarta trasy

Zdjęcia: GDDKIA

W okolicy węzła Obidowa trasa przebiega na wysokości 800 m n.p.m. Dziś jest to najwyżej położona budowa drogi krajowej w Polsce. Po oddaniu nowej Zakopianki kierowcom będzie to jedna z najwyżej położonych dróg zarządzanych przez GDDKiA w woj. małopolskim. Wyżej są jedynie DK49 w Jurgowie (przed granicą ze Słowacją trasa prowadzi nawet 870 m n.p.m.) oraz końcowy fragment DK47 w Zakopanem (ul. Kasprowicza przed rondem Andrzeja Chramca, 810 m n.p.m.).

Nowa Zakopianka Rdzawka - Noty Trag to obecnie najwyżej położona budowa w Polsce

Nowa Zakopianka Rdzawka - Noty Trag to obecnie najwyżej położona budowa w Polsce.

Zdjęcia: GDDKIA

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 47 Jak dojadę - Nowy Targ