Wkrótce ruszą prace koncepcyjne dla drogi S61
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2015-01-10
- Część 1 – Zadanie 1 Węzeł „Podborze” (z węzłem) – węzeł „Śniadowo” (bez węzła), dł. ok. 19,5 km (S61); 3,8 km (S8); 3,6 km (DW627, klasy G)
- Część 2 – Zadanie 2 Węzeł „Śniadowo” (z węzłem) – węzeł „Łomża Południe” (bez węzła), dł. ok. 17,0 km (S61);
- Część 3 – Zadanie 3 Węzeł „Łomża Południe” (z węzłem) – węzeł „Łomża Zachód” (dawniej węzeł „Łomża”, bez węzła) dł. ok. 7,2 km (S61); 9,5 km (DK63, klasy GP);
- Część 4 – Zadanie 4 Węzeł „Łomża Zachód” (dawniej węzeł „Łomża”, z węzłem) – węzeł „Kolno” (dawniej węzeł „Giżycko”, bez węzła) dł. ok. 13,35 km (S61); 6,97 km (DK64, klasy GP);
- Część 5 – Zadanie 5 Węzeł „Kolno” (dawniej węzeł Giżycko, z węzłem) – początek obwodnicy Stawisk, dł. ok. 12,65 (S61); 2,42 (DK63, klasy GP)
- Część 6 – Zadanie 6 Koniec obwodnicy Stawisk – początek obwodnicy Szczuczyna, dł. ok. 16,488 km (S61)
Umowa na opracowanie koncepcji zostanie podpisana na początku 2015 roku. Wykonawca dostanie 9 miesięcy na wywiązanie się z zadania. Inwestycja ma być realizowana w systemie „projektuj i zbuduj”.
- Największym zainteresowaniem – wpłynęło 7 ofert - cieszyło się zadanie nr 5, od obwodnicy Łomży (Węzeł „Kolno”, dawniej węzeł Giżycko, z węzłem), do początku istniejącej obwodnicy Stawisk – 12,65 km drogi w standardzie S i 2,4 km – GP (dk 63). Najtańsza oferta 0,88 mln zł, najdroższa 2,9 mln zł. Dla porównania najmniej ofert, bo po 4 , wpłynęło na zadania nr 3 i 4 obejmujące całą obwodnicę Łomży. I tak na zadanie nr 3 (Węzeł „Łomża Południe” – węzeł „Łomża Zachód” ) oferty opiewały na kwoty od 1,04 mln zł do 1,94 mln. zł., a na zadanie nr 4 (Węzeł „Łomża Zachód” – węzeł „Kolno” (dawniej węzeł „Giżycko”, bez węzła)) – od 1,6 do 3,5 mln zł - informuje GDDKiA.
Koncepcja Programowa to opracowanie projektowe zawierające wszystkie założenia niezbędne do przygotowania projektu budowlanego. Zawiera m.in.: przebieg drogi, liczbę węzłów, konstrukcję obiektów drogowych i inżynierskich, rozwiązania dróg obsługujących tereny sąsiednie, odwodnienie oraz wszystkie założenia umożliwiające wykonanie kosztorysu robót. Jest to ostatni etap dokumentacji zatwierdzany procedurą wewnętrzną GDDKiA, jednoznacznie opisujący jak ma wyglądać przyszła droga.
Na jej podstawie wykonawca inwestycji w systemie „Projektuj i buduj” będzie miał zadanie przygotować dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o zezwolenie na realizacje inwestycji drogowej (zrid) Koncepcja dla S 61 ma być zrealizowana w 9 miesięcy od daty zawarcia umowy (z wyłączeniem okresu na zatwierdzenie koncepcji w ramach wewnętrznych procedur GDDKiA – ZOPI, KOPI).
Droga ekspresowa S61 znalazła się na liście najważniejszych inwestycji drogowych w nowym „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020”. Oznacza to że zostaną zapewnione pieniądze na jego realizację. Dzięki realizacji Programu, z końcem 2023 r. S61 – Ostrów Mazowiecka – gr. państwa w Budzisku powinna powstać w całym swoim przebiegu. Zgodnie z zapisami dokumentu licząca 153 km długości droga S61 od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę i Ełk po oddaną obwodnicę Augustowa ma powstać w latach 2016-2020, a łączny koszt inwestycji szacowany jest na 5 mld 469 mln 266,5 tys. zł.
Droga ekspresowa S61 docelowo będzie liczyć około 235 km. Trasa pobiegnie z Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę, Ełk, Suwałki do Budziska (granica z Litwą), przez województwo mazowieckie i podlaskie. Na granicy połączy się z litewską A5 prowadzącą w kierunku Kowna i Rygi. Droga S61 będzie kontynuacją drogi ekspresowej S8 z Warszawy w kierunku Litwy, Łotwy, Estonii i Finlandii. Droga S61 jest częścią międzynarodowej europejskiej drogi E67 i trasy Via Baltica. Via Baltica to najkrótsza droga łącząca Finlandię, ale także Estonię, Łotwę i Litwę przez Polskę z Europą Centralną i Zachodnią.