Wkrótce umowa na S3 Polkowice – Lubin. Wykonawca ma rok na dokończenie prac
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-10-17
W przetargu na dokończenie prac na odcinku trasy S3 pomiędzy węzłami Kaźmierzów i Lubin Północ wybrano ofertę złożoną przez konsorcjum firm: Mota-Engil Central Europe (lider), Masfalt oraz Drogomex. Opiewa ona na około 228,4 mln zł. To ostatni brakujący odcinek w ramach realizacji trasy ekspresowej S3 Nowa Sól - Legnica.
Do wykonania pozostało ok. 25 proc. prac przewidzianych w pierwotnym kontrakcie. Nowy wykonawca będzie musiał m.in. dokończyć budowę drogi ekspresowej (2 jezdnie po 2 pasy ruchu i pas awaryjny) oraz węzłów Kaźmierzów, Polkowice i Lubin Północ. Ponadto zadanie obejmuje dokończenie budowy 25 obiektów inżynierskich, wykonanie systemów odwodnienia i urządzeń ochrony środowiska. Wykonawca będzie musiał uzyskać również decyzję o pozwoleniu na użytkowanie i oddać trasę do ruchu.
Mapa drogi ekspresowej S3 Legnica - Nowa Sól z brakującym odc. Kaźmierzów - Lubin Północ. Mapa: GDDKIA
Umowa z konsorcjum Mota-Engil, Masfalt oraz Drogomex zostanie podpisana najprawdopodobniej jeszcze w IV kwartale 2019 r. Jednak pełne prace budowlane ruszą dopiero po sezonie zimowym. Wykonawca, zgodnie z deklaracją złożoną w ofercie, na realizację zadania będzie miał 12 miesięcy od daty zawarcia umowy bez wliczania okresów zimowych.
Tak opóźniona realizacja strategicznego odcinka drogi S3 przez Zagłębie Miedziowe to efekt problemów poprzedniego wykonawcy tj. konsorcjum któremu liderowało Salini. - Konsorcjum firm, z Salini Polska w roli lidera, mimo wielokrotnych wezwań nie realizowało prac objętych kontraktem. Wykonawca prowadził kontrakt niezgodnie z zawartą umową, nie wypełniał zapisów dotyczących realizacji kontraktu, w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulował płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów – przypominają drogowcy.
Ostatecznie GDDKiA odstąpiła od umowy i naliczyła kary umowne w wysokości prawie 84,5 mln zł za przekroczenie czasu na zakończenie robót z winy wykonawcy. Dodatkowo GDDKiA jest uprawniona do obciążenia poprzedniego wykonawcy dalszymi karami umownymi w przypadku odstąpienia od części robót – w wysokości 15% wartości nie zakończonych robót. - Na dzień złożenia oświadczenia o odstąpieniu wartość przedmiotowej kary została oszacowana na kwotę ponad 20,6 mln zł. Dokładna kwota będzie znana po zakończeniu procedury rozliczenia robót. Zamawiający otrzymał również od gwaranta wypłatę z gwarancji należytego wykonania umowy w kwocie ponad 56 mln zł – informuje GDDKIA