Wojewoda wydał zgody. Budowa S6 Goleniów – Koszalin może ruszać!
- A.K.
- conadrogach.pl
- 2016-12-19
Są to pierwsze z 6 realizowanych w formule projektuj i buduj odcinków drogi ekspresowej S6 w Zachodniopomorskim, które uzyskały ostatnią decyzję administracyjną poprzedzającą budowę drogi. Decyzje posiadają rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza faktyczne objęcie nieruchomości w posiadanie przez GDDKiA i możliwość rozpoczęcia robót z dniem wydania decyzji. Właściciele nieruchomości zajętych pod drogę otrzymają stosowne odszkodowania w toku prowadzonej przez Wojewodę procedury odszkodowawczej. W pierwszej kolejności ruszą wycinki drzew w pasie przyszłej drogi.
Obecnie w realizacji są odcinki drogi S6 o łącznej długości 140 km – 6 odcinków projektuj i buduj od Goleniowa do Koszalina oraz obwodnica Koszalina i Sianowa, której budowa trwa od marca ubiegłego roku (w lipcu 2018 planowane jest zakończenie budowy obwodnicy). Umowy projektuj i buduj były podpisywane od września do listopada ubiegłego roku. Wykonawcy przez następne miesiące przygotowywali projekty techniczne. Od końca lipca tego roku były składane decyzje o wydanie decyzji ZIRID.
Procedowane są wnioski o wydanie decyzji ZRID na pozostałe odcinki S6 i sukcesywnie Wojewoda Zachodniopomorski wydawał będzie kolejne decyzje. Oznacza to zakończenie fazy przygotowawczej zgodnie z terminami kontraktowymi. Tym samym od przyszłego roku przez województwo zachodniopomorskie będzie biegł plac budowy o łącznej długości 140 kilometrów. Budowa drogi S6 to jedna z największych inwestycji drogowych w skali całego kraju i bez wątpienia największa w historii tego regionu.
S6 Goleniów – Nowogard
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ponad 19 km. Odcinek zaczyna się na węźle Goleniów Północ, gdzie projektowana S6 połączy się z drogą ekspresową S3, a kończy wpadając w obwodnicę Nowogardu na wysokości Olchowa.
W ramach zadania rozbudowany zostanie węzeł Goleniów Północ z drogą S3, powstaną węzły Goleniów Lotnisko (Żółwia Błoć) i Osina (Kikorze). W ramach realizacji zadania powstanie też 17 obiektów mostowych.
S6 Płoty – Kiełpino
Umowę na realizację tego odcinka podpisano z firmą Budimex w październiku 2015 r. Prace realizowane w formule projektuj i buduj wyceniono na prawie 254 mln zł. Odcinek, którego budowa ruszy wiosną 2017 r. ma być gotowy na początku 2019 r.
W ramach inwestycji powstanie 14,5 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S6, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, wraz z infrastrukturą obiektów inżynieryjnych i siecią dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. W ramach realizacji zadania powstaną 2 węzły drogowe – Wicimice z istniejącą DK6 (od tego węzła nowa S6 odejdzie w stronę Kołobrzegu od obecnej drogi krajowej) i Kiełpino z DW105, 13 obiektów mostowych.
S6 Kiełpino – Kołobrzeg
Wartość kontraktu na zaprojektowanie i budowę odcinka Kiełpino – Kołobrzeg, który podpisano w październiku ubiegłego roku wynosi około 455 milionów złotych. Wydanie decyzji ZRID oznacza zakończenie fazy przygotowawczej, podczas której wykonawca opracował projekty techniczne drogi i uzyskał wszelkie zgody i pozwolenia niezbędne do realizacji robót budowlanych. W ramach zadania zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 24,1 km. Roboty obejmą budowę węzła drogowego Kołobrzeg Zachód z DW nr 162, obustronnego miejsca obsługi podróżnych Jarkowo. Wybudowane zostaną wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt, przepusty, drogi wspomagające.