Wrocław: W tym roku przetarg na projektuj i buduj dla Alei Wielkiej Wyspy
- conadrogach.pl
- www.wroclaw.pl
- 2017-02-14
Aleja Wielkiej Wyspy połączy ul. Krakowską z ul. Mickiewicza. Jej realizacja wraz z wykupem gruntu szacowana była na ok. 350 mln zł, jednakże obecna sytuacja na rynku robót budowlanych, w tym rozstrzygnięte przetargi w zakresie dróg, wskazują, że koszt inwestycji można zredukować do kwoty nieco powyżej 200 mln zł.
- Po decyzji o braku dofinansowania miasto analizowało różne warianty realizacji, zarówno w trybie tradycyjnym, jak i w partnerstwie publiczno-prywatnym. Biorąc pod uwagę obecny rynek, przeszacowanie AWW przez Wrocławskie Inwestycje oraz wewnętrzne analizy pionu finansowego zdecydowano, że Aleja Wielkiej Wyspy będzie realizowana w trybie tradycyjnym w przetargu nieograniczonym z cesją na 10 lat - informuje wrocławski magistrat. W jego opinii tryb tradycyjny „zaprojektuj i buduj” daje możliwość szybszej realizacji ze względu na krótszą procedurę przetargową. Zakłada się:
- Ogłoszenie przetargu – II kw. 2017 r.
- Opracowanie dokumentacji – IV kw. 2017 r. – IV kw. 2018 r.
- Realizacja – IV kw. 2018 r. – I kw. 2021 r.
Tym samym przewiduje się, że z początkiem 2021 r. będzie można już jeździć nowym 3,5-kilometrowym odcinkiem drogi.
W ramach Alei Wielkiej Wyspy powstaną:
- jednojezdniowe połączenie ul. Krakowskiej z ul. Mickiewicza o dł. ok. 3,5 km
- most nad Odrą i most nad Oławą
- estakady nad terenami zalewowymi
- dwupoziomowe skrzyżowania z ul. Krakowską i ul. Międzyrzecką
- jednopoziomowe skrzyżowania z ul. Olszewskiego, Dembowskiego i Mickiewicza
- ekrany przyrodnicze, przejścia dla zwierząt i przepusty
- sieci uzbrojenia terenu
Historia przygotowań Alei Wielkiej Wyspy
Początki przygotowań jednojezdniowej Alei Wielkiej Wyspy to przełom 2011 i 2012 r. Wniosek o decyzję środowiskową został złożony 30 stycznia 2012 r. Decyzja określająca środowiskowe uwarunkowania została wydana przez WŚiR 31 lipca 2013 r. Zaskarżyły ją do Samorządowego Kolegium Odwoławczego stowarzyszenia: Akcja Park Szczytnicki i Przyjazna Wyspa. 20 marca 2014 r. SKO utrzymał w mocy wydaną decyzję środowiskową. Następnie stowarzyszenia wniosły skargi na decyzję SKO do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu. WSA 22 września 2014 r. utrzymało w mocy decyzję SKO. I tym razem stowarzyszenie Akcja Park Szczytnicki złożyło skargę kasacyjną od wyroku WSA do Naczelnego sadu Administracyjnego w Warszawie. Rozprawa przed NSA w Warszawie odbyła się 15 marca 2016 r. – decyzja środowiskowa dla Alei Wielkiej Wyspy została utrzymana w mocy. Uzasadnienie pisemne wyroku dostarczono 20 maja 2016 r.
W kwietniu 2016 r. Wydział Zarządzana Funduszami złożył wniosek o środki UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W grudniu 2016 r. miasto otrzymało informację, że AWW nie otrzyma dofinansowania, ponieważ nie będzie drogą krajową.
W programie POIiŚ 2014-202, w ramach którego został złożony wniosek, znajduje się zapis: „Budowa obwodnic i dróg wylotowych z miast, w tym dróg krajowych w miastach na prawach powiatu”. Oznacza to, że drogi krajowe są jedynie elementem większego zbioru dotyczącego budowy obwodnic i dróg wylotowych. Zatem zawężenie dróg, które mogły uzyskać wsparcie w ramach POIiŚ do dróg krajowych, jest niezgodne z zapisami Programu Operacyjnego zaakceptowanego przez KE. Na tym bazowano, składając wniosek do tego programu. W budżecie unijnym nie ma innego programu, w ramach którego można by się starać o dofinansowanie tak ważnej dla Wrocławia inwestycji.