1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Wykonawca zakończył drążenie wszystkich tuneli na S1 Przybędza – Milówka. Nowy termin otwarcia trasy S1

Wykonawca zakończył drążenie wszystkich tuneli na S1 Przybędza – Milówka. Nowy termin otwarcia trasy S1

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2023-09-15
Wykonawca zakończył drążenie wszystkich tuneli na S1 Przybędza – Milówka. Nowy termin otwarcia trasy S1
Budowa S1 Przybędza - Milówka. Tunel TD-2.2 przez masyw Białożyński Groń, portal północny. Zdjęcia: GDDKIA
Od października 2019 roku trwa budowa obwodnicy Węgierskiej Górki, czyli odcinka drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka. To ostatni brakujący fragment trasy S1 przy granicy ze Słowacją. Drogowcy poinformowali ostatnio o zakończeniu drążenia wszystkich tuneli jakie powstają w ciągu 8,5 km odcinka. Niestety na otwarcie trasy poczekamy dłużej przewidywały umowy...

Spis treści:

Drążenie tuneli w ciągu drogi S1 zakończone

Kiedy otwarcie S1 Przybędza - Milówka?

Obwodnica Węgierskiej Górki - jaka będzie i stan prac na S1 

Mapa przebiegu S1 Przybędza - Milówka

Droga ekspresowa S1 - odcinki oddane i w budowie, mapa

 

Drążenie tuneli w ciągu drogi S1 zakończone

Pod koniec czerwca w dłuższym z dwóch tuneli drogi S1 wykonywanych w masywie Białożyńskiego Gronia przebito nawę w kierunku Zwardonia. Z kolei zakończenie drążenia krótszego tunelu nastąpiło pod koniec 2022 r. W połowie września br. drogowcy poinformowali o przebiciu ostatniej nawy drugiego tunelu.

- Przebiliśmy ostatnią nawę drugiego tunelu w masywie Białożyńskiego Gronia w ciągu drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka. Tym samym zakończyliśmy drążenie wszystkich tuneli – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Przypomnijmy, tunele, którego druga nawa jest dziś przebijana, wykonywano od listopada 2020 r. od portalu północnego. Po pokonaniu 110 m doszło do zawału skał stropowych. Z tego powodu roboty wstrzymano, a prace górnicze ponowiono w grudniu 2021 r. W styczniu 2022 r. rozpoczęto drążenie od strony portalu południowego.

Budowa S1 obwodnica Węgierskiej Górki. Obiekt MD-3 prowadzący do tunelu TD-2.2

Budowa S1, obwodnica Węgierskiej Górki

Zdjęcia: wrzesień 2023 r. GDDKIA


Kiedy otwarcie S1 Przybędza - Milówka?

W związku z problemami przy drążeniu tuneli na S1, GDDKIA uznała roszczenia wykonawcy o wydłużenie czasu na realizację zadania. Umowę z konsorcjum Mirbud (lider), Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż o wartości prawie 1,4 mld złotych zawarto w październiku 2019 r. z pierwotnym terminem zakończenia przypadającym na sierpień 2023 r. Przełożono go na przełom 2024 i 2025 r. Teraz drogowcy podają nowy, bardziej odległy termin otwarcia S1 – obwodnicy Węgierskiej Górki.

- Z uwagi na konieczne procedury odbiorowe, ten odcinek drogi S1 udostępnimy kierowcom w I połowie 2025 r. – informuje GDDKIA.

Wszystkie tunele w ciągu S1 wydrążone
Wszystkie tunele w ciągu S1 wydrążone, ale otwarcie trasy S1 nie wcześniej niż w I połowie 2024 r. Zdjęcia: GDDKIA

Obwodnica Węgierskiej Górki - jaka będzie i stan prac na S1

Ogólne zaawansowanie robót całego tego odcinka S1 Przybędza – Milówka przekracza obecnie 66 proc. W przypadku prac mostowych to 85 proc., drogowych 61 proc., wykopy wykonano w 97 proc., a nasypy w 87 proc.

Budowa drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka

Budowa drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka, stan prac sierpień - wrzesień 2023 r. Zdjęcia: GDDKIA


W ramach zadania powstają dwa tunele: pierwszy pod masywem Barania Góra o długości 834 metrów, drugi pod masywem Białożyńskiego Gronia o długości 1 km. Tunele są drążone Nową Austriacką Metodą Górniczą (NATM) całym przekrojem, aby nie osłabić górotworu. W obu będą dwie nawy połączone ze sobą trzema przejściami poprzecznymi. Budowane są też estakada o długości 940 m nad ulicami Zielona Górna i Zielona w Węgierskiej Górce oraz trzy mosty drogowe (w sumie 2,3 km), a także pozostałe estakady w ciągu drogi S1 (łącznie będzie ich pięć o sumarycznej długości 3,7 km). Na trasie wykonywanych jest 10 murów oporowych, dziewięć konstrukcji oporowych oraz siedem ścian oporowych. Ich łączna powierzchnia wyniesie 96 tys. m2. Węzły Przybędza i Milówka są rozbudowywane o dodatkowe łącznice. Przekrój trasy będzie jednojezdniowy przed i za tunelami (3,7 km) po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. W tunelach i między nimi będzie miał dwie dwupasowe jezdnie (4,8 km).


Estakada w ciągu trasy S1 Przybędza - Milówka

Zdjęcia; GDDKIA

Mapa przebiegu S1 Przybędza - Milówka

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka. Mapa: GDDKIA

Droga ekspresowa S1 - odcinki oddane i w budowie, mapa

S1 Pyrzowice - Zwardoń jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Jej słowackim przedłużeniem jest autostrada D3 relacji Żylina – Skalité. Trasa liczy 148 km, przy czym częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za 136 km. Pozostałe fragmenty są w zarządzie Prezydentów Miast Dąbrowa Górnicza (4,62 km), Tychy (4,98 km) i Bielsko-Biała (2,37 km). Odcinek S1 Pyrzowice – Zwardoń częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Po ich wykonaniu cały odcinek S1 będzie posiadał klasę drogi ekspresowej.

W realizacji jest aktualnie 55 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. To odcinki Podwarpie – Dąbrowa Górnicza (niemal 7 km), Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała (cztery zadania, w sumie prawie 40 km) oraz Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km). Wartość tych inwestycji przekracza 4 mld zł.

Mapa stanu realizacji drogi ekspresowej S1

Mapa stanu realizacji drogi ekspresowej S1

Mapa: GDDKIA

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S1 Jak dojadę - Milówka