Z wiosną ruszają prace na budowie autostrady A1 w woj. łódzkim
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-03-16
15 marca - kończy się okres zimowy i dwie firmy z którymi podpisano umowy na projekt i budowę autostrady A1 Tuszyn - granica województwa przystępują do pracy w terenie. Prace poprzedzi wprowadzenie nowej organizacji ruchu.
W pierwszej kolejności sprawa dotyczy dwóch odcinków realizacyjnych; „A” Węzeł Tuszyn – Węzeł Piotrków Trybunalski Południe (czyli odcinek starej autostrady A1) o długości blisko 16 km i „D” Radomsko – granica województwa śląskiego o długości 7 km.
Już 18 marca na drodze pojawią się ekipy przygotowujące swoje odcinki do wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu. Na wstępie będą budowane tzw. przewiązki, czyli miejsca, gdzie ruch z jednej jezdni będzie przekierowany na drugą, w dalszej kolejności ekipy drogowców zaczną malowanie oznakowania poziomego i ustawianie znaków oraz tablic, należy więc spodziewać się pewnych ograniczeń w ruchu, jednak będą one niewielkie.
Kiedy całe oznakowanie będzie gotowe, w asyście zarządcy policji i zarządcy drogi zostanie wprowadzona organizacja ruchu, jaka będzie obowiązywała w pierwszym etapie prac.
Ruch po głównej trasie (A1, DK1) ma odbywać się przez cały czas trwania robót. Główna jezdnia nie będzie więc zamykana.
Na odcinku „A” z ruchu zostanie na początku wyłączona jezdnia zachodnia (w kierunku Katowic) i ruch w obu kierunkach będzie się odbywał po jezdni wschodniej w systemie 2+1. (Dzięki szerokości jezdni możliwe okazało się wyznaczenie trzech pasów ruchu: 2x3,5m + 1x3m). Dwa będą prowadziły w kierunku Katowic, jeden w stronę Łodzi.
Na odcinku „D” w pierwszej kolejności prace będą prowadzone na jezdni wschodniej (kierunek Łódź), zaś ruch w obie strony będzie się odbywał jezdnią zachodnią również w systemie 2+1 (dwa pasy ruchu w kierunku Katowic, jeden do Łodzi).
Według wykonawców ostateczna organizacja ruchu, jaka będzie obowiązywała w czasie budowy powinna zostać wprowadzona: w przypadku odcinka „D” w ostatnich dniach marca, zaś, jeśli chodzi o odcinek „A”, na przełomie marca i kwietnia. Wiele zależy od pogody.
Prace na odcinku „A” realizuje konsorcjum firm: Budimex – Strabag, zaś odcinek „D” buduje firma Intercor.
Mapa realizowanych odcinków autostrady A1 Tuszyn k. Łodzi - Częstochowa. Mapa: GDDKIA
Odcinek autostrady A1 Tuszyn koło Łodzi - Częstochowa to ostatni, liczący 81 km, fragment przeznaczony do realizacji. Po wielu latach szukania inwestora w październiku 2016 r. ministerstwo infrastruktury i budownictwa zleciło jego pilną budowę w trybie tradycyjnym. W 2018 roku podpisano umowy z wykonawcami na realizację czterech z pięciu odcinków na jakie podzielono inwestycję. Na wykonawce nadal czeka fragment między węzłami Piotrków Trybunalski Południe a Kamieńsk.
Brakujący odcinek Łódź – Częstochowa wymaga budowy: 16,9 km odcinka w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 1 na terenie woj. śląskiego (granica woj. – Rząsawa) i 64 km odcinka na terenie woj. łódzkiego (Tuszyn – granica woj.).
Trasa zostanie zrealizowana w ciągu wybudowanego pod koniec lat 80. XX wieku fragmentu A1 (odcinek Tuszyn - Piotrków Trybunalski) oraz dwujezdniowej drogi krajowej nr 1 o przekroju czteropasowym z drugiej połowy lat 70. XX wieku, zwanej potocznie gierkówką (odcinek Piotrków Trybunalski – Częstochowa).