Za pięć lat ekspresową S7 przez Małopolskę
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2016-11-16
S7 Moczydło granica z woj. świętokrzyskim - Igłomska (Kraków)
Dla odcinka drogi ekspresowej S7 na odcinku Moczydło (granica z woj. świętokrzyskim)-Szczepanowice–Widoma–Zastów–Kraków (do węzła „Igołomska”) na granicy województw małopolskiego i świętokrzyskiego prowadzone są prace koncepcyjne. Odbyły się już spotkania z mieszkańcami, którym przedstawiono możliwe rozwiązania i przebiegi trasy. GDDKiA ogłosiła też przetargi na wybór wykonawcy w systemie projektuj i buduj. W I połowie 2017 r. powinniśmy poznać wykonawców prac. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to w 2018 roku po wydaniu przez wojewodę zgody na realizację inwestycji drogowej tzw. ZRID ruszy budowa, która potrwa około 3 lata.
Jej realizację podzielono trzy odcinki:
- Odcinek I: S7 granica woj. świętokrzyskiego – węzeł Szczepanowice (bez węzła) – długość ok. 23.2 km
- Odcinek II: S7 węzeł Szczepanowice – węzeł Widoma – długości ok. 14km
- Odcinek III: S7 węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska) długości ok.18,3 km
Trasa S7 od Krakowa do granic województwa ma mieć prawie 55,5 km długości. Powstanie jako droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku z możliwością rozbudowy do trzeciego na każdej z nich. Komunikacja z trasą ma zapewnić dziewięć węzłów.
Nieco lepiej wygląda sytuacja na pozostałych odcinkach, które są juz w budowie:
- Zakopianka czyli S7 na trasie Lubień – Rabka Zdrój
- Wschodnia obwodnica Krakowa czyli odcinek S7 węzeł Rybitwy - węzeł Igołomska
Droga ekspresowa S7 Lubień – Rabka-Zdrój
GDDKiA budowę drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Rabką Zdrojem podzieliła na trzy zadania: Lubień – Naprawa, Naprawa – Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała – Chabówka. Cała inwestycja obejmuje budowę 16,7 km Zakopianki w tym 15,83 km ekspresowej. Oprócz budowy dwukomorowego tunelu o długości 2,06 km, który stanowił będzie 12,3% całej trasy wybudowane zostanie 38 obiektów inżynierskich. Koszt całości odcinka wyniesie ponad 2 mld 105 mln zł.
Wschodnia Obwodnica Krakowa - odcinek S7 Rybitwy - Igołomska
Budowa wschodniej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S7 rozpoczęła się w 2008 roku i pierwszy jej fragment (węzeł Bieżanów - węzeł Rybitwy) jest już przejezdny. Na drugim (węzeł Rybitwy - węzeł Igołomska) trwają prace budowlane. W ramach inwestycji, poza samą drogą S7, dwujezdniową z trzema pasami ruchu w każdym kierunku, powstanie ok. 1,5 km nowej dwujezdniowej drogi krajowej 79, nowy most przez Wisłę o długości 700 m oraz oba węzły.
Umowa na realizację tej inwestycji została podpisana 22 lipca 2014 roku z konsorcjum firm Strabag oraz Heilit + Woerner. Termin realizacji wynosi 27 miesięcy od daty zawarcia umowy, nie wliczając okresów zimowych. Kierowcy tym fragmentem wschodniej obwodnicy Krakowa powinni pojechać w lipcu 2017 roku. Koszt budowy tego odcinka drogi S7 wyniesie 528,9 mln zł.
Do realizacji pozostanie jeszcze trzeci odcinek, który jest częscia trasy S7 prowadzącej do granicy z woj. świętokrzyskim, tj. odcinek do węzła Widoma do węzła Igołomska o długości 18,3 km. W samym Krakowie powstanie dwa dodatkowe węzły - najprawdopodobniej Nowa Huta oraz Kocmyrzów, gdzie S7 będzie się krzyżować z przyszłą północną obwodnicą Krakowa.