Za pół roku dostaniemy S17 pomiędzy Garwolinem i granicą województw
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-12-26
W grudniu zaawansowanie robót na dwóch realizowanych odcinkach drogi ekspresowej S17 pomiędzy Garwolinem i granicą województw osiągnęło około 90 procent. Niemal ukończona jest nawierzchnia z betonu cementowego, do położenia ostatnie metry nawierzchni bitumicznej na trasie głównej i na obecnie użytkowanych drogach dojazdowych.
W trakcie budowy dwóch odcinków realizacyjnych, od końca obwodnicy Garwolina do Gończyc (12,3 km) i od Gończyc do granicy z woj. lubelskim (13 km) wykonano blisko 1,7 mln m sześciennych wykopów, blisko 2 mln m sześciennych nasypów i wymieniono ponad 155 tys. m sześciennych gruntów słabonośnych. Zbudowano 34 obiekty inżynierskie (w tym sześć podwójnych w ciągu trasy głównej, na dwóch trwają jeszcze prace związane z betonowaniem płyty ustroju nośnego) oraz 78 przepustów. Powstały także dwa miejsca obsługi podróżnych i kończone są prace przy budowie obwodu utrzymania drogi.
Droga ekspresowa S17 Garwolin - granica województw jest niemal gotowa. Zdjęcia: grudzień 2018 r., GDDKIA
Do wykonania jest jeszcze ostatni przepust, który będzie zlokalizowany pod obecną DK17 za Trojanowem w kierunku Warszawy. Wykonawca rozpocznie przy nim prace po przełożeniu ruchu na fragment nowej trasy (na przełomie roku po uzyskaniu pozwoleń na użytkowanie). Jadąc od strony Lublina na budowanym rondzie zjedziemy na węzeł Trojanów i dalej pojedziemy nitką trasy głównej. Kolejna zmiana w organizacji ruchu będzie miała miejsce na zjeździe z obwodnicy Garwolina w kierunku Lublina. Tu kierowcy będą korzystać z ok. 2,5 km odcinka jezdni prowadzącej do Warszawy a przełożenie ruchu umożliwi dokończenie łącznic węzła Górzno.
Warto pamiętać, że oprócz trasy głównej zbudowano blisko 55 km dróg niższej kategorii (zbiorczych, lokalnych i dojazdowych) służących lokalnej społeczności. Wzdłuż trasy głównej do ustawienia jest blisko 100 km barier energochłonnych, a zamontowano już ok. 40 proc. Wymalowano także część oznakowania poziomego. Trwają jeszcze prace przy rozkładaniu nawierzchni betonowej na przejazdach awaryjnych i łączniach węzłów.