Zachodniopomorskie: Wykonawca obwodnicy m. Dobra na placu budowy
- A.K.
- conadrogach.pl, ZZDW
- 2016-02-26
Dobra to miasteczko o wyjątkowo dużej liczbie zabytkowych budynków oraz chronionym średniowiecznym układzie ulic. Ciasna i wąska zabudowa powoduje, że nie ma tu możliwości prowadzenia ruchu tranzytowego, zwłaszcza samochodów ciężarowych. Tymczasem przez Dobrą przewożony jest do Szczecina tranzytem żwir z licznych, pobliskich kopalń. Dlatego cały ruch tranzytowy powinien odbywać poza centrum Dobrej.
Obwodnica będzie rozpoczynała się na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 146 z widoczną po prawej stronie drogą gruntową. Projekt obwodnicy zakłada powstanie w tym miejscu dużego ronda. Po lewej stronie znajduje się droga do Błądkowa, która w przyszłości może stanowić dalszą część obwodnicy, pozwalającą na pełne obejście tej miejscowości przez drogę nr 144.
Aktualnie droga gruntowa przebiega częściowo w wąskim wykopie, którego wysokość dochodzi do 4 m. Droga będzie tu wymagała poszerzenia i sporych prac ziemnych, a także rozbiórkowych związanych z likwidacją zdewastowanego wiaduktu. 18-metrowy obiekt służył kiedyś mieszkańcom do przejeżdżania nad torami. Obecnie jest uszkodzony i nie nadaje się do remontu i ponownego wykorzystania.
Droga gruntowa dochodzi do skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego. Zgodnie z projektem powstanie tu mini rondo z przejezdną wyspą.Dalej przyszła droga wojewódzka będzie biegła po istniejącej ul. Bema. Skrzyżowanie z ulicą Traugutta nie zmieni swojego charakteru i pozostanie skrzyżowaniem zwykłym typu T. Ostatni odcinek prowadzi do istniejącego ronda gdzie ul. Bema łączy się z drogą nr 144 (ul. Piłsudskiego). Ze względu na konieczność poprawy geometrii i stanu technicznego tego ronda, również zaplanowano jego przebudowę.
Roboty budowlane będą prowadzone łącznie na odcinku 1,26 km. Powstanie tu jednojezdniowa droga klasy technicznej G (droga główna) o szerokości 7 m. Przy jezdni będzie znajdował się 2,5 metrowy chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego. Na całym odcinku powstanie nowa kanalizacja deszczowa i oświetlenie. W przyszłości droga może zostać przedłużona na północ w stronę Błądkowa i drogi nr 144.
Wykonawca, firma PRD Nowogard zbuduje obwodnicę za niespełna 6,5 mln zł. Zgodnie z ogłoszonym przetargiem roboty budowlane powinny zakończyć się 31 października tego roku.
Zadanie będzie realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20.
Droga nr 144 jest łącznikiem pomiędzy dwoma drogami krajowymi. Zaczyna się w Nowogardzie położonym przy krajowej S6, a kończy w Chociwlu przy drodze krajowej nr 20. Pod względem liczby wypadków jest to jedna z 20-u najbardziej niebezpiecznych dróg wojewódzkich. Droga nr 146 prowadzi natomiast od drogi wojewódzkiej nr 106 (Nowogard - Stargard Szczeciński) do Łobza.