Zakopianka: Dwujezdniowa droga połączy Kraków z Nowym Targiem
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-09-20
19 września 2018 r. zawarto kontrakt na projekt i budowę dwujezdniowej drogi krajowej nr 47, czyli popularnej Zakopianki, od Rdzawki do Nowego Targu. Umowę w trybie „projektuj i buduj” podpisano z Przedsiębiorstwem Usług Technicznych „INTERCOR” Sp. z o.o. z Zawiercia. Koszt inwestycji wyniesie ponad 880 mln 100 tys. zł. Projektowanie nowej drogi wraz z uzyskaniem decyzji ZRID potrwa 23 miesiące, a na fazę realizacji robót przewidziano 26 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych tj. od 01 grudnia do 31 marca). Oznacza to, ze rozpoczęcie robót budowlanych przewidywane jest na sierpień 2020r., a zakończenie w październiku 2023 r.
Wizualizacja Zakopianki na odcinku Rdzawka - Nowy Targ. Zdjęcia: GDDKIA
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga klasy GP, o długości 16,136 km na trasie Rdzawka – Nowy Targ, szerokości jezdni 2x3,50m z czterema węzłami drogowymi : Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 22 obiektami inżynierskimi (mosty, wiadukty, estakady). Wybudowane zostaną drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, kanalizacja i odwodnienie, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) oraz przebudowana infrastruktura techniczna.
Mapa przebiegu drogi krajowej nr 47 Rdzawka - Nowy Targ (Zakopianka). Mapa: GDDKIA
Budowa dwujezdniowej Zakopianki do Nowego Targu jest kolejnym etapem zwiększenia przepustowości głównego połączenia drogowego pomiędzy Krakowem a Zakopanem, które jest znane z wysokiego natężenia ruchu, szczególnie w okresach wakacyjnych oraz w święta i weekendy. Dzięki budowie bezkolizyjnych skrzyżowań, ograniczeniu ilości zjazdów oraz odseparowaniu ruchu pieszego znacząco poprawi się też bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu na tej drodze.
Aktualnie na szlaku Kraków - Zakopane prowadzona jest też budowa drogi ekspresowej S7 od Lubnia do Rabki Zdroju wraz z budową fragmentu DK47 do Chabówki , która rozpoczęła się w 2016 r.
W efekcie prowadzonych inwestycji połączony zostanie Kraków z Nowym Targiem, na całym przebiegu, drogą dwujezdniową. Ma to kluczowe znaczenie ze względu na czas przejazdu i bezpieczeństwo ruchu dla wszystkich osób wyjeżdżających z różnych regionów kraju na Podhale i pod Tatry.