Zakopianka: S7 Naprawa - Skomielna Biała za półmetkiem, druga nitka tunelu przebita
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-04-29
Dwukomorowy tunel na Zakopiance o długości 2060 m powstaje w ramach odcinka S7 Naprawa - Skomielna Biała. Przebicie drugiej nitki tunelu to kolejny ważny etap na drodze do zakończenia realizacji drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka Zdrój. Połączenie odcinków drążonych jednocześnie od północy i południa nastąpiło metodą mikrostrzałów, z użyciem materiałów wybuchowych. Prawa nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r. i obecnie trwają tam prace przy obudowie docelowej, niszach alarmowych i hydrantowych. Zaawansowanie prac na odcinku wynosi ponad 50 procent. Zakończenie budowy planowane jest w 2021 r.
Przypomnijmy, drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. w Naprawie, od prawego portalu północnego. Prace prowadzone są w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.
- Roboty prowadzone bez przerw i postojów wiążą się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń, które są na bieżąco monitorowane. Na bieżąco wykonywana jest też obudowa wstępna, w tym spryskiwanie betonem ścian i przodków, by nie osypywał się materiał skalny – wyjaśniają drogowcy.
W czasie prac nie obyło się bez problemów. W związku z osuwiskiem przy lewym portalu w Skomielnej Białej czasowo wstrzymano rozpoczęcie drążenia lewego tunelu od strony południowej. Konieczne było zabezpieczenie osuwiska i przeprojektowanie obiektów inżynieryjnych. W czerwcu 2019 r. zakończyło się tu palowanie. Pale zabezpieczające osuwisko stanowią jednocześnie konstrukcję budynku wentylatorni. Po jego ukończeniu rozpoczęto drążenie metodą podstropową, pod budynkiem wentylatorni. Jest on zlokalizowany bezpośrednio na wylocie tunelu lewego.
Prawa nitka tunelu na Zakopiance S7 Naprawa - Skomielna Biała. Zdjęcia: I. Mikrut, GDDKIA
Pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym drążone są dwa tunele. Każdym docelowo pojazdy będą jechać w jednym kierunku i każdy będzie miał 2060 m, jednak do wydrążenia jest ok. 1919,6 m tunelu prawego i ok. 1922,4 m tunelu lewego. Pozostałe części tuneli wykonane są w wykopie, który po ukończeniu prac zostanie zasypany.
Wykonawcą odcinka S7 Naprawa - Skomielna Biała jest firma Astaldi S.p.A z Włoch. Wykonawca, drążąc tunele, stosuje metodę kontrolowanej deformacji A.DE.CO.-RS (analiza deformacji kontrolowanych w skałach i gruntach). Jest to metoda opracowana w latach 80 we Włoszech.
- Metoda ta umożliwia uwzględnienie wzajemnego oddziaływania gruntu i obudowy tymczasowej lub stałej, jako funkcję ich odpowiedniej sztywności, ale także czasu pogorszenia właściwości gruntu, zwłaszcza bloków skalnych. Zdaniem wykonawcy takie podejście stanowi nowy, bardziej nowoczesny sposób budowania tuneli, który obecnie zaczyna być powszechnie stosowany. Metoda ta jest często przełomowa, zwłaszcza kiedy tunele drążone są w trudnych warunkach gruntowych – wyjaśniają drogowcy.
Mapa Zakopianki - drogi ekspresowej S7 Lubień Rabka Zdrój w podziale na odc. realizacyjne. Mapa: GDDKIA
Budowa Zakopianki na odcinku drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Koszt wszystkich prac wyniesie ponad 2 mld 105 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. S7 Lubień – Rabka Zdrój została podzielona na trzy odcinki realizacyjne:
- S7 Lubień - Naprawa (dł. 7,6 km, wykonawca polsko-ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw IDS-BUD S.A z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa) - obecnie lewa jezdnia jest użytkowana przez kierowców. Oddanie całej trasy planowane w tym roku.
- S7 Naprawa - Skomielna Biała z dwukomorowym tunelem (dł. ok. 3 km, wykonawca Astaldi S.p.A.) – odcinek w budowie. Zakończenie prac planowane na 2021 r.
- S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój i dwujezdniowa DK47 do Chabówki (ponad 6 km, wykonawca SALINI IMPREGILO S.p.A. ) – odcinek oddany do ruchu we wrześniu 2019 roku.