1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Zamknięta DK75 koło Nowego Sącza: Potrzebne dodatkowe wzmocnienie na Juście

Zamknięta DK75 koło Nowego Sącza: Potrzebne dodatkowe wzmocnienie na Juście

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-06-04
Zamknięta DK75 koło Nowego Sącza: Potrzebne dodatkowe wzmocnienie na Juście
Dodatkowe prace trzeba zrobić na DK75, przebiegającej przez osuwiskową górę św. Justa, w Tęgoborzu koło Nowego Sącza. Droga jest zamknięta. Zdjęcia: GDDKIA
Do 9 sierpnia droga krajowa nr 75, odcinek biegnący przez górę św. Justa w Tęgoborzu koło Nowego Sącza, będzie zamknięty. Trwa walka z osuwiskiem. Okazało się, że potrzebna jest dodatkowa palisada z pali wielkośrednicowych od strony zbocza i dodatkowe wzmocnienie konstrukcji DK75.

Umowę na rozbudowę 1.7 km drogi krajowej nr 75 (od 51,600 km do km 53,320) w miejscowości Tęgoborze wraz z odwodnieniem osuwiska w obrębie drogi z konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Inżynieryjne „IMB-Podbeskidzie” ze Skoczowa i Przedsiębiorstwo Drogowo – Mostowe LIMDROG z Limanowej podpisano 4 kwietnia 2018 r.

Zadaniem wykonawcy jest przywrócenie drogi do stanu przed uszkodzeniami, które spowodowało osuwisko, wzmocnienie jej i zabezpieczenie od strony stoku przed napierającymi masami ziemnymi. Celem jest utrzymanie przejezdności drogi, ponieważ ruchy osuwiskowe mogą doprowadzić do całkowitego jej zniszczenia. Powstanie odwodnienie drogi poprzez budowę systemów drenaży, studni i rowów odprowadzających wodę. W praktyce oznacza to, że trzeba było rozebrać istniejącą drogę, odbudować ją i wzmocnić, zabezpieczając jednocześnie betonowymi palisadami od strony stoku. W trakcie prac okazało się, że konieczna jest dodatkowa ochrona i wzmocnienie.

- Dodatkowa palisada od strony zbocza wzdłuż DK75 wykonana będzie z żelbetowych pali o średnicy 1 m każdy, na głębokość do 20 m, w sumie 2000 pali. Aż 18 tys. pali przemieszczeniowych umieścić trzeba w nasypie pod drogą. Pierwotnie nie były one przewidziane, jednak jak zaczęto frezować nawierzchnię na odcinku miedzy serpentynami, okazało się, że ruchy osuwiskowe nie tylko przesuwały masy nawierzchni z gruntami, ale także je obracały. Ujawniły się głębokie na kilka metrów szczeliny, do których wpływały wody podziemne. Wykonano dodatkowe badania geologiczne i podjęto decyzję, żeby wzmocnić drogę o konieczności budowy dodatkowych pali pod nią – informuje krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Prace nie obejmują stabilizacji całego osuwiska Just-Tęgoborze. Mają zasięg lokalny. Osuwisko Just-Tęgoborze ma 21,3 ha powierzchni i obejmuje południowy oraz południowo-wschodni stok. Droga krajowa nr 75 zajmuje tylko kilka procent tego obszaru.

Prace trwają przy całkowicie wyłączonej z ruchu drodze. Ruch odbywa się objazdem i według przewidywań taki stan potrwa do 9 sierpnia 2019 r. Wszystkie prace maja zostać ukończone we wrześniu 2019 r.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 75