1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Zdeformowana A1 Pyrzowice - Piekary Śląskie - są wyniki ekspertyzy

Zdeformowana A1 Pyrzowice - Piekary Śląskie - są wyniki ekspertyzy

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-12-09
Zdeformowana A1 Pyrzowice - Piekary Śląskie - są wyniki ekspertyzy
To niespodziewane reakcje chemiczne są powodem zmiany stanu nawierzchni autostrady A1 Pyrzowice - Piekary Śląskie. Zdjęcia: GDDKIA
Drogowcy będą mogli rozprawić się wreszcie z wybojami na autostradzie A1 między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi. Pagórki na 16 km odcinku pojawiły się zaraz pod oddaniu do użytkowania. Okazuje się, że nierówności to wynik niespodziewanych reakcji chemicznych materiałów użytych do podbudowy. Teraz, po ustąpieniu ich aktywności możliwa będzie skuteczna naprawa.

Budowa 16 kilometrowego odcinka autostrady A1 Pyrzowice - Piekary Śląskie rozpoczęła się w 2009 roku, a kierowcy z nowej trasy skorzystali w czerwcu 2012 roku. Jeszcze w okresie gwarancyjnym na nawierzchni drogi pojawiły się nierówności i proces ten postępował. Drogowcy w porozumieniu z wykonawcą starali się naprawić zdeformowaną drogę. Bezskutecznie… Ostatecznie zlecili przeprowadzenie ekspertyzy w zakresie materiałów zastosowanych do podbudowy trasy.

Wyniki ekspertyzy wskazują, że po oddaniu do użytkowania tego odcinka, materiał zastosowany w podbudowie autostrady zaczął przejawiać cechy wysadzinowe, co jest przyczyną obecnego stanu nawierzchni jezdni. Żużle zastosowane w podbudowie w kontakcie z wilgocią zaczęły pęcznieć. GDDKIA usprawiedliwia, że na etapie projektowania i budowy drogi nie można było przewidzieć wysadzinowego charakteru jednego z materiałów wbudowanych w podbudowę autostrady.

- Przyczyną odkształceń na autostradzie A1 Pyrzowice – Piekary Śląskie była reakcja chemiczna materiałów wykorzystanych do wykonania podbudowy, które po wbudowaniu w nawierzchnię zaczęły przejawiać cechy wysadzinowe – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. I dodaje, że zastosowane w konstrukcji autostrady materiały spełniały wymagania projektowe i kontraktowe, na podstawie których budowano autostradę. Fakt ten potwierdzają dokumenty przedstawione przez wykonawcę. Aktywność chemiczna dobiegła końca i nie obserwujemy już nowych nierówności na autostradzie. To umożliwia nam planowanie prac remontowych, które zapewnią długotrwały efekt – zapewnia GDDKIA.

Projektantem autostrady A1 Pyrzowice – Piekary Śląskie była firma Complex Projekt/Transprojekt Kraków. Budowę trasy zlecono konsorcjum firm Budimex (lider) i Mostostal Warszawa (partner) a nadzór inwestorski pełniła firma Arcadis/MottMcDonald

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A1