Zdeformowana A1 Pyrzowice - Piekary Śląskie - są wyniki ekspertyzy
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-12-09
Budowa 16 kilometrowego odcinka autostrady A1 Pyrzowice - Piekary Śląskie rozpoczęła się w 2009 roku, a kierowcy z nowej trasy skorzystali w czerwcu 2012 roku. Jeszcze w okresie gwarancyjnym na nawierzchni drogi pojawiły się nierówności i proces ten postępował. Drogowcy w porozumieniu z wykonawcą starali się naprawić zdeformowaną drogę. Bezskutecznie… Ostatecznie zlecili przeprowadzenie ekspertyzy w zakresie materiałów zastosowanych do podbudowy trasy.
Wyniki ekspertyzy wskazują, że po oddaniu do użytkowania tego odcinka, materiał zastosowany w podbudowie autostrady zaczął przejawiać cechy wysadzinowe, co jest przyczyną obecnego stanu nawierzchni jezdni. Żużle zastosowane w podbudowie w kontakcie z wilgocią zaczęły pęcznieć. GDDKIA usprawiedliwia, że na etapie projektowania i budowy drogi nie można było przewidzieć wysadzinowego charakteru jednego z materiałów wbudowanych w podbudowę autostrady.
- Przyczyną odkształceń na autostradzie A1 Pyrzowice – Piekary Śląskie była reakcja chemiczna materiałów wykorzystanych do wykonania podbudowy, które po wbudowaniu w nawierzchnię zaczęły przejawiać cechy wysadzinowe – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. I dodaje, że zastosowane w konstrukcji autostrady materiały spełniały wymagania projektowe i kontraktowe, na podstawie których budowano autostradę. Fakt ten potwierdzają dokumenty przedstawione przez wykonawcę. Aktywność chemiczna dobiegła końca i nie obserwujemy już nowych nierówności na autostradzie. To umożliwia nam planowanie prac remontowych, które zapewnią długotrwały efekt – zapewnia GDDKIA.
Projektantem autostrady A1 Pyrzowice – Piekary Śląskie była firma Complex Projekt/Transprojekt Kraków. Budowę trasy zlecono konsorcjum firm Budimex (lider) i Mostostal Warszawa (partner) a nadzór inwestorski pełniła firma Arcadis/MottMcDonald