Zgoda na budowę ekspresowej trasy na północy Krakowa. Salini ruszy z budową S7?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-07-22
Wreszcie możliwa jest budowa dróg ekspresowych na północ od Krakowa. Niedawno po wydaniu ZRID-u uruchomiono prace dla 7 kilometrowego odcinka Północnej Obwodnicy Krakowa (droga S52), a teraz zielone światło dostał odcinek drogi ekspresowej S7 Kraków Nowa Huta – Widoma. Dwie trasy połączą się na węźle Mistrzejowice.
Łopaty wbite pod budowę Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi S52
Mapa drogi ekspresowej S7 na północ od Krakowa - odcinki w realizacji. Mapa: GDDKIA
W ramach budowy odcinka S7 od węzła Widoma do węzła Kraków Nowa Huta powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 18,3 km wraz z obiektami inżynierskimi, węzłami, przebudową dróg poprzecznych, budową dróg dojazdowych umożliwiających obsługę komunikacyjną przyległego terenu.
Kraków: Rozkręca się remont wiaduktu na Zakopiańskiej. Zmiany na A4
Na obszarze Krakowa droga ekspresowa będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Poza obszarem będą dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci pas. Wybudowane zostaną 42 obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości ok 1,5 km, zlokalizowana mniej więcej od ul. Gustawa Morcinka do ul. Petofiego (węzeł Mistrzejowice). Powstaną cztery węzły drogowe: Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice oraz Kraków Grębałów.
Czarne chmury nad budową Zakopianki. Nie pojedziemy S7 Lubień – Naprawa
Inwestycja obejmuje również przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej niezwiązanej z drogą kolidującej z projektowanym układem drogowym (m.in. linie elektroenergetyczne, telekomunikacyjne, wodociągi, kanalizacje i inne), budowę nowych urządzeń infrastruktury technicznej dla potrzeb drogowych (oświetlenie, kanalizacja deszczowa, kanał technologiczny) oraz budowę urządzeń ochrony środowiska (przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne, urządzenia podczyszczające wody opadowe itd.) i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery, oznakowanie, ogrodzenie drogi).
Wykonawcą zadania jest Salini Impregilo S.p.A ( niedawno zmieniła się nazwa wykonawcy Salini Impregilo S.p.A./ Salini Impregilo S.p.A. Oddział w Polsce na Webuild S.p.A /Webuild S.p.A. Oddział w Polsce), z którą umowę na projekt i budowę podpisano pod koniec października 2018 r. Prace zgodnie z umową wyniosą ponad 1,07 mld zł.
Niestety włoskie Salinii nie wywiązało się z wielu inwestycji drogowych w Polsce. Warto dodać, że na etapie przetargu inwestor (GDDKIA) próbował wykluczyć wykonawcę z tego przetargu, ale okazało się to niemożliwe w świetle obowiązujących przepisów.
Budowa drogi ekspresowej S7 w Małopolsce
Realizacja brakującej trasy S7 Małopolsce (oprócz odcinków Zakopianki S7 Lubień - Rabka Zdrój) obejmuje 55,6 km fragment na północ od Krakowa. Inwestycja została podzielona na krótsze odcinki realizacyjne:
- S7 Moczydło - Miechów, dł. ok. 18,7 km
- S7 Miechów - Szczepanowice, dł. ok. 5,3 km
- S7 Szczepanowice - Widoma, dł. ok. 13,1 km
- S7 Widoma - Kraków Nowa Huta, dł. ok. 18,3 km
Droga ekspresowa S7 docelowo będzie miała około 720 km długości i będzie najdłuższą drogą ekspresową w Polsce. Droga S7 jest częścią międzynarodowej drogi europejskiej E77 przebiegającej od Gdańska przez Warszawę do granicy państwa ze Słowacją w miejscowości Chyżne.