Wystartowała budowa S52 – Północnej Obwodnicy Krakowa
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-07-22
Jeszcze w pierwszym kwartale 2016 r. Północna Obwodnica Krakowa nie była przewidziana w sieci dróg krajowych. Dopiero zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 maja 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, Północna Obwodnica Krakowa znalazła się w sieci dróg krajowych, ciągu drogi ekspresowej S52. Dzisiaj jej budowa stała się faktem.
Rozpoczęcie prac budowlanych na jednym z odcinków Północnej Obwodnicy Krakowa stało się możliwe dzięki wydanej 9 lipca br. przez Wojewodę Małopolskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). ZRID został wydany na 7-kilometrowy odcinek od końca tunelu pod Zielonkami do węzła Mistrzejowice, który z kolei zostanie wybudowany w ramach budowy S7 na odcinku Kraków – Widoma. Procedowany jest jeszcze ZRID dla 300 metrów włączenia S52 POK do węzła Mistrzejowice. Wniosek o wydanie tej decyzji został złożony do Urzędu Wojewódzkiego 25 marca 2020 r. Nie została jeszcze wydana decyzja na 5-kilometrową część S52 POK od węzła Modlnica do Zielonek, dla której wniosek został złożony 31 stycznia 2020 r.
- Brak tych decyzji nie wpływa teraz na roboty, które rozpoczną się od budowy dróg technologicznych na wschód i zachód od miejsca, gdzie powstanie węzeł Węgrzce. W pierwszej kolejności wykonawca musi wykarczować roślinność i zbudować drogi technologiczne, po których będą się poruszały pojazdy budowy. Swoje prace rozpoczęli już archeolodzy – wyjaśniają drogowcy z krakowskiego oddziału GDDKIA.
Węzeł Zielonki w ciągu Północnej Obwodnicy Krakowa - droga S52. Zdjęcie: GDDKIA
Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) w ciągu drogi ekspresowej S52, odcinek węzeł Modlniczka – węzeł Mistrzejowice
W ramach całej inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Powstaną tunele pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa postanie niewielki obiekt tunelowy o długości 95 m. W ciągu trasy ekspresowej powstanie 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Wybudowane zostaną węzły:
- Modlnica - do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice,Zielonki - węzeł na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną przez samorząd wojewódzki Trasą Wolbromską,
- Węgrzce - w miejscu skrzyżowania z drogą krajową nr7 i Al. 29. listopada,
- Batowice - w miejscu skrzyżowania z drogą powiatową nr 1256 K.
Mapa północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52. Mapa: GDDKIA
Kraków z pełną obwodnicą miasta
Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi S52 zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z S7 i w ten sposób zamknie się czwarta obwodnica Krakowa. Ciąg obwodnic połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7,). Usprawni ruch pojazdów od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie tranzyt, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą krajową nr 79. Według prognoz na nowym odcinku już w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę.
Wykonawcą projektu i budowy S52 Północnej Obwodnicy Krakowa jest konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź. Jednak droga do podpisania umowy nie była prosta. Na początku lipca 2018 r. - jako najlepszą komisja przetargowa wskazała ofertę złożoną przez konsorcjum chińsko-polskie: STECOL CORPORATION z Chin oraz Polbud-Pomorze z Polski. Od wyboru odwołały się do Krajowej Izby Odwoławczej konsorcja z liderami Gulermak i Budimex. KIO wykluczyło firmę Stecol z przetargu. W II połowie września ponownie dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty na projekt i budowę S52 Północnej Obwodnicy Krakowa. Jako najkorzystniejsza, po podliczeniu punktacji, wybrana została oferta konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź. Od tego wyboru do KIO odwołały się konsorcja z liderami Stecol i Budimex. Na posiedzeniu KIO, które odbyło się 12 października 2018 r., wycofały jednak swoje odwołania. Ostatecznie 13 listopada 2018 r. - podpisano umowę na projekt i budowę S52 Północnej Obwodnicy Krakowa z konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź, które wyceniły koszt zadania na prawie 1,43 mld zł.