Zielone światło dla budowy kolejnego odcinka via Carpatia S19 Lublin - Rzeszów
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-06-28
To druga decyzja zezwalająca na budowę S19 pomiędzy Lublinem i granicą z woj. podkarpackim. Pod koniec maja wydano decyzję ZRID dla odcinka Kraśnik Południe do węzła Janów Lubelski Północ. Na decyzję wojewody czeka jeszcze obwodnica Janowa Lubelskiego.
- Budowa odcinka Janów Lubelski - Lasy Janowskie ruszy po przekazaniu placu budowy wykonawcy. Wcześniej biegli rzeczoznawcy pracujący na zlecenie wojewody przeprowadzą inwentaryzację nieruchomości i rozpoczną procedurę odszkodowawczą – informuje lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy, jesienią 2017 roku podpisano umowy w systemie projektuj i buduj na wszystkie trzy odcinki trasy S19 Kraśnik – granica z woj. podkarpackim. S19 Kraśnik Południe do węzła Janów Lubelski Północ (długość ok. 18 km) zrealizuje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe za blisko 390 mln zł. Obwodnicę Janowa Lubelskiego (ok. 7 km) zaprojektuje i zbuduje firma Mota-Engil Central Europe za 148,5 mln zł. Odcinek od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie (ok. 8 km) zrealizuje konsorcjum Strabag i Strabag Infrastruktura Południe za 183,6 mln zł.
Łaczna wartość robót to prawie 722 mln zł, a łączny koszt realizacji tego fragmentu S19 to 1,05 mld zł. Drogą pojedziemy w 2021 roku.
Mapa drogi ekspresowej S19 w woj. lubelskim odc. Kraśnik - granica z woj. podkarpackim. Mapa: GDDKIA
Przebieg nowej trasy S19 Kraśnik – granica województw pokrywa się z obecnym przebiegiem drogi krajowej nr 19 w miejscu włączenia obwodnicy Kraśnika. Dalej trasa omija miejscowości: Polichna, Modliborzyce i Janów Lubelski (w wariancie preferowanym wykorzystując projektowaną wcześniej obwodnicę tego miasta) i przechodzi przez kompleks Lasów Janowskich omijając Łążek Ordynacki by po przekroczeniu granicy województw dojść do węzła Zapacz koło Niska.
Inwestycja zakłada budowę drogi ekspresowej dwujezdniowej 2/2 (docelowo S 2/3 z pozostawieniem rezerwy terenu na dobudowę docelowo trzeciego pasa ruchu po wewnętrznej stronie jezdni) wraz z mostami i wiaduktami w ciągu drogi ekspresowej (w tym nad linią kolejową), wiaduktami w ciągu dróg bocznych, przepustami, przejściami dla zwierząt i płazów. W ciągu trasy powstaną węzły drogowe i Miejsca Obsługi Podróżnych.
Węzły drogowe na S19 Kraśnik – granica województw:
- Szastarka (nazwa robocza Polichna) – na skrzyżowaniu z łącznikiem do z drogi krajowej nr 19 i drogi powiatowej nr 2744L,
- Modliborzyce – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 857,
- Janów Lub. Północ (nazwa robocza Kopce) – na przecięciu z drogą gminną nr 108881L stanowiącą łącznik do drogi krajowej nr 19,
- Janów Lub. Południe (nazwa robocza Jonaki) - na skrzyżowaniu z łącznikiem do drogi krajowej nr 19,
- Lasy Janowskie (nazwa robocza Łążek Ordynacki) - na skrzyżowaniu z drogą gminną nr 108889L, oraz łącznikiem do drogi krajowej nr 19.
MOPy na S19 Kraśnik – granica wojewódzw:
- Słodków, kategorii II strona lewa, kategorii III strona prawa
- Felinów, kategorii I strona lewa i prawa
- Janów Lubelski, kategorii III strona lewa, kategorii II strona prawa
W woj. lubelskim w realizacji znajdują się jeszcze fragmenty trasy S19 z Kraśnika do Lublina. To kolejne trzy odcinki o łącznej długości 42 km. Z kolei na północ od Lublina trwa projektowanie ponad 100 kilometrowej trasy od granicy z woj. mazowieckim przez Lubartów do węzła Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina.
W sumie droga ekspresowa S19 w woj. lubelskim będzie miała około 200 km a jej budowa pochłonie 6,4 mld zł. Obecnie w użytkowaniu jest 35 km (niespełna połowa to m.in. jednojezdniowe obwodnice o dł. 15 km – planowana ich rozbudowa).
Droga ekspresowa S19 o długości około 570 km docelowo pobiegnie przez niemal całą Polskę wschodnią, połączy przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej z przejściem w Barwinku (woj. podkarpackie). Jest częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia.