1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Zmienia się oblicze drogi krajowej nr 7

Zmienia się oblicze drogi krajowej nr 7

  1. conadrogach.pl
  2. GDDKiA
  3. 2013-04-13
Zmienia się oblicze drogi krajowej nr 7
Droga ekspresowa S7 Olsztynek - Nidzica, fot. GDDKiA
Droga krajowa nr 7, miejscami ekspresowa S7, jedna z najdłuższych dróg krajowych ma coraz więcej dwujezdniowych odcinków. Zaprojektowane i wybudowane są według nowoczesnych standardów zwiększają bezpieczeństwo jazdy.
Według strategicznych koncepcji rozwoju Polski z lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, centrum gospodarcze kraju miało przesuwać się lekko na zachód, w kierunku Łodzi. Tamtędy miał się przetaczać główny ruch pojazdów z północy na południe kraju i odwrotnie. Taką wizją kierowano się przy kreśleniu - wtedy jeszcze mglistych - projektów budowy autostrad.

DK 7 równoległa do A1

Żadnej z nich nie planowano na Warmii i Mazurach, krainy, która kojarzyła się raczej z turystyką, a mniej z transportem samochodowym. Tymczasem obciążenie pojazdami trasy Gdańsk - Warszawa - Kraków sukcesywnie rosło i okazało się, że zwykła droga krajowa nie wystarczy. Do ustalonych wcześniej priorytetów dodano zatem budowę drogi ekspresowej S7 Gdańsk - Rabka, liczącą łącznie około 720 km.

- Siódemka (DK 7) jest trasą równoległą do autostrady A1, ponieważ łączy Wybrzeże z Warszawą i południową granicą kraju, będąc istotnym elementem sieci polskich dróg. Biegnie zachodnim skrajem województwa, ale jest równie ważna dla regionu, bo komunikuje Warmię i Mazury z dużymi miastami i obszarami w granicach całej Polski, a tym samym łączy je z resztą Europą - mówi Mirosław Nicewicz, dyrektor oddziału GDDKiA w Olsztynie.

Droga ekspresowa S7 - nowa odsłona

Budowana S7 znajduje się w sieci europejskich korytarzy transportowych TEN-T i jest częścią trasy środkowoeuropejskiej E77. Przez teren województwa warmińsko-mazurskiego przebiega 155 km tej trasy, w całości przewidzianej jako dwujezdniowa droga ekspresowa. Obecnie jest ich 80 kilometrów. Im więcej takich odcinków , tym bezpieczniej. Bo nadal najbardziej groźne są drogi z jedną jezdnią, po której auta jadą w przeciwnych kierunkach.

W obrębie woj. warmińsko-mazurskiego, komfrt jazdy drogą ekspresową S7 jest niczym po autostradzie, bo została on zaprojektowana jako dwujezdniowa droga ekspresowa z jedenastometrowym pasem rozdziału między jezdniami. Siódemka trzyma tu krajowy standard. Obecnie wszystkie „eski" budowane są z rezerwą pod trzeci pas ruchu. Z przezorności i wyobraźni. Ten szeroki pas pomiędzy jezdniami zaplanowano po to, aby w przyszłości można było - i to od środka - przeprowadzić po trzecim pasie ruchu w jedną i drugą stronę. Biorąc pod uwagę tempo rozwoju motoryzacji w Polsce te dodatkowe pasy mogą być potrzebne szybciej niż wydawało się na początku - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7 Utrudnienia na drodze 7