Zniknęło sześć wiaduktów na A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski. Autostrada przejezdna
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-01-20
Blisko osiem godzin przed planowanym terminem udało się przywrócić ruch na odcinku budowanej autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim. Pierwotnie planowano zamknięcie trasy na 59 godzin, trwało dokładnie 52 godziny i 40 minut. Tyle potrzeba było, aby wyburzyć sześć wiaduktów na drogach powiatowych biegnących nad budowaną autostradą. Do takiej operacji konieczne było całkowite zamknięcie odcinka. Zdecydowano się na weekend, ze względu na mniejszy ruch i mniejszą uciążliwość dla kierowców.
- To bardzo trudna czaso - i pracochłonna operacja. Po zamknięciu ruchu w pierwszej kolejności trzeba było przygotować specjalne poduszki z piasku, które zabezpieczały jezdnię przed uszkodzeniami w czasie rozbiórki. Następnie konieczne było przywiezienie ciężkiego sprzętu do rozbiórki (po kilka sztuk do każdego wiaduktu). W dalszej kolejności, już po rozbiórce, konieczne było wywiezienie setek to gruzu, złomu, ze zbrojeń starych konstrukcji i piasku użytego do budowy poduszek – wyjaśniają drogowcy. Licząc średnio w przypadku każdego z wiaduktów taka operacja zajęła niecałe 10 godzin. Należy to uznać za swoisty rekord – dodają.
Wyburzenie wiaduktów spowodowane było ich złym stanem technicznym oraz nieodpowiadającym obecnym standardom i parametrom technicznym. W ich miejsce powstaną nowe obiekty, o większej nośności, z oddzielnym ciągiem pieszo-rowerowym, znacznie bezpieczniejsze. Jak deklaruje wykonawca, wszystkie sześć wiaduktów powinno być gotowych i przekazanych od użytkowania w ciągu najbliższego roku.
Był to punkt zwrotny tej inwestycji. Od tej chwili nie będzie już kolejnych długotrwałych utrudnień dla okolicznych mieszkańców, a jedynie stała poprawa warunków funkcjonowania, wraz z oddawaniem do użytkowania kolejnych gotowych nowoczesnych obiektów. Już za kilka miesięcy (w okolicach czerwca, jak deklaruje wykonawca) zostanie oddany niesłychanie ważny zarówno dla okolicznych mieszkańców, jak i kierowców spoza łódzkiego wiadukt na ul. Wojska Polskiego w Piotrkowie Trybunalskim, na DW473.
Mapa autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa wraz z oddaną do ruchu obwodnicą Częstochowy. Mapa: GDDKIA
Obecnie wszystkie brakujące odcinki autostrady A1 pomiędzy Tuszynem a Częstochową są w fazie realizacji. W Łódzkiem, w budowie jest 64 kilometrów autostrady A1, stanowiącej komunikacyjny kręgosłup kraju. Dzięki inwestycji poprawi się nie tylko sam komfort podróży ale radykalnie zmienią się również: bezpieczeństwo i przepustowość drogi.
W miejsce dwujezdniowej drogi krajowej o dwóch pasach ruchu i nawierzchni bitumicznej, pojawi się nowoczesna autostrada. Znikną skrzyżowania jednopoziomowe, które były źródłem wielu kolizji i wypadków, w tym bardzo groźnych, a na nową trasę będziemy mogli dostać się za pośrednictwem wygodnych i bezpiecznych węzłów bezkolizyjnych. Ruch lokalny zabezpieczą nowoprojektowane drogi w sąsiedztwie autostrady.
Autostrada A1 będzie miała bardzo trwałą i nowoczesną nawierzchnię betonową. Według ocen specjalistów powinna ona wytrzymać bez poważniejszych zabiegów remontowych 30-40 lat. Kolejną zmianą będzie to, że każda jezdnia w miejsce dwóch, będzie miała trzy pasy ruchu. To podniesie przepustowość nowej trasy o 50% w stosunku do stanu obecnego.
Realizacja tej strategicznej trasy jest, zarówno dla inwestora, jak i dla wykonawców, wyzwaniem szczególnym, ponieważ proces, jest de facto, rozbudową istniejącej drogi krajowej nr 1 do standardu autostrady. Trzeba więc nie tylko prowadzić prace budowlane ale także zapewnić przejezdność i zadbać o bezpieczeństwo tak podróżujących, jak i wykonawców.
Po rozbudowie odcinka Tuszyn - Czestochowa będie można stwierdzić, że w Polsce zakończono budowę autostrady A1. Dzięki temu w przyszłości przejazd z południa kraju do portów trójmiejskich skróci się do 6 godzin.