Budowa drogi S3 do Lubawki - nowe terminy, aktualny stan prac, zdjecia
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-07-19

zdjęcia


Budowa drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku o długości 31 km - stan prac lato 2022 r. Kiedy otwarcie drogi S3 do Lubawki - sprawdzamy. Zdjęcia: GDDKIA


Pogoda sprzyja budowie drogi ekspresowej S3. Prace prowadzone są na wszystkich frontach. Ogólne zaawansowanie robót na odc. S3 Bolków - Kamienna Góra w zakresie branży drogowej wynosi 36 proc., w zakresie robót branżowych 43 proc., w zakresie robót mostowych 50 proc., a w zakresie robót tunelowych 66 proc. Zdjęcia: okolice węzła Bolków, GDDKIA


S3 Bolków - Kamienna Góra Północ powstanie jako dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W ciągu odcinka powstaną dwa tunele drogowe (2300 m i 320 m). Zdjęcia: GDDKIA


Drążenie tunelu TS-26 na odc. S3 Bolków - Kamienna Góra od strony portalu południowego rozpoczęło się w grudniu 2020 roku, natomiast od strony północnej przystąpiono do prac drążeniowych w marcu 2021 roku. Zdjęcia: GDDKIA


Dłuższy tunel TS-26 wydrążony został metodą górniczą w technologii NATM (ang. New Austrian Tunnelling Method, pol. Nowa austriacka metoda). Krótszy tunel drogowy TS-32 realizowany jest w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Zdjęcia: GDDKIA


S3 Bolków - Kamienna Góra, portal południowy tunelu TS-26. Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości 2 301 m i prawa (zachodnia) o dł. 2 272 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Zdjęcia: GDDKIA


S3 Bolków - Kamienna Góra, budowa tunelu TS-32 (krótszego) metodą Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. W pierwszym etapie robót wykonywany został głęboki wykop, aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonywana jest żelbetowa konstrukcja. Prace przekroczyły już półmetek. Zdjęcia: GDDKIA


Przekrój tunelu powstającego w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra. Źródło: GDDKIA


Wykonawcą S3 Bolków - Kamienna Góra jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner). Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł. Odcinek ma być oddany w 2024 roku.


Odcinek drogi S3 Kamienna Góra - Lubawka (granica państwa), długości ok. 15,3 km, będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym. W jego ciągu powstaną liczne estakady i trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe, Lubawka oraz Punkt Kontroli Granicznej. Zdjęcia: węzeł Kamienna Góra Południe, GDDKIA


W I połowie 2022 roku wykonawca zakończył nasuwanie pięciu estakad (długości od 435 do prawie 600 m). Co ciekawe, łączna długość obiektów wynosi prawie 4,5 km, co stanowi ok. 29 procent całej realizowanego odcinka S3 Kamienna Góra - Lubawka. Zdjęcia: GDDKIA


Obecnie na S3 Kamienna Góra - Lubawka realizowane prace dotyczą robót bitumicznych na trasie głównej, drogach bocznych i węzłach. Trwają prace wykończeniowe na obiektach inżynierskich. Zdjęcia: Układanie nawierzchni drogi ekspresowej S3, GDDKIA


Wykonawcą odcinka drogi S3 Kamienna Góra - Lubawka jest konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i ONDE (partner). Wartość umowy wynosi prawie 900 mln zł. Planowany termin zakończenia robót budowlanych to I połowa 2023 r. , a nie jak pierwotnie zakładano IV kwartał 2022 r. Zdjęcia: GDDKIA


W tym miejscu kończy się polska droga ekspresowa S3. Czesi muszą wybudować autostradę D11. Brakująca trasa D11 Jaromer - Trutnov - granica państwa, o długości prawie 41 km, jest jeszcze na etapie przygotowania. Prace dla odc. przy granicy ruszą niebawem i mają zakończyć się w 2026 r. Najmniej zaawansowany jest fragment od Trutnova do Jaroměř. Jego budowa ma się rozpocząć w 2025 roku, a zakończyć w 2028 r. Zdjęcia: GDDKIA