A1 koło Częstochowy ma ponad 90 proc. nawierzchni, ale nie pojedziemy nią w tym roku
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-11-09
Nie będzie A1 koło Częstochowy do końca 2019 r.
GDDKiA już nie podtrzymuje swoich obietnic, że autostradowa obwodnica Częstochowy będzie przejezdna w grudniu 2019 roku. Przypominamy, że celem było udostępnienie odcinka od węzła Częstochowa Blachownia do węzła Częstochowa Południe oraz 21,15 kilometrowego odcinka wraz z węzłami Częstochowa Północ - Częstochowa Blachownia.
Jako największe zagrożenia GDDKIA podaje wydłużenie czasu kontraktu z powodu awarii wodociągu i odwołanie w przetargu na montaż barier ochronnych.
Mimo, że sukcesem zakończyła się naprawa wodociągu na kładce technologicznej zlokalizowanej przy wiadukcie drogowym nr 356 w ciągu drogi wojewódzkiej nr 483, to wykonawca zawnioskował o wydłużenie czasu na realizację inwestycji z powodu wspomnianych niespodzianek.
- Obecnie rozpatrywane jest przez Inżyniera Kontraktu roszczenie wykonawcy o przedłużenie czasu na ukończenie z tytułu wystąpienia niezależnych od wykonawcy czynników zakłócających i utrudniających wykonywanie robót na realizowanym kontrakcie – wyjaśniają przedstawiciele GDDKIA.
O problemach na A1 wspominaliśmy tutaj:
Nowe drogi w 2019 roku. Na otwarcie czeka ok. 180 km nowych tras
Drugim problemem mającym wpływ na termin udostępnienia autostrady A1 do ruchu jest odwołanie od wyboru oferty na wykonanie barier ochronnych na autostradzie A1. W głównej mierze to termin rozstrzygnięcia Krajowej Izby Odwoławczej oraz jej decyzja, co do zasadności złożonego odwołania, będą determinowały to, kiedy autostrada będzie udostępniona kierowcom.
- 19 października br. wybraliśmy wykonawcę montażu barier ochronnych, Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe Prowerk z Krakowa, który zaoferował wykonanie zadania za ok. 14,5 mln zł, z terminem realizacji do dwóch miesięcy od daty podpisania umowy. 29 października br. wpłynęło odwołanie od wyboru wykonawcy – wyjaśnia GDDKIA.
Niezależnie od problemów ogłaszane są kolejne przetargi na dokończenie prac na A1. Wystartował już przetarg na montaż ekranów akustycznych na dwunastu obiektach mostowych. Termin składania ofert w tym postepowaniu wyznaczono na 14 listopada br. W najbliższym czasie zostanie ogłoszone kolejne postepowania przetargowe, dotyczące montażu ekranów akustycznych wzdłuż jezdni autostrady.
Postęp prac na budowie autostrady A1 - obwodnicy Częstochowy, listopad 2019 r. Zdjęcia: GDDKIA
Autostradowa obwodnica Częstochowy – autostrada A1 od węzła Częstochowa Północ (Rząsawa) do węzła Częstochowa Południe (Blachownia) – raport z budowy
Wykonawca zrealizował już ponad 90 % nawierzchni z betonu cementowego wraz z całą konstrukcją nawierzchni jezdni trasy głównej autostrady A1. Zakończenie układania warstwy nawierzchni betonowej wykonawca planuje jeszcze w tym miesiącu. Łącznie ułożono 291 074 m2 nawierzchni z betonu cementowego oraz 276 255 m2 nawierzchni z mieszanki mineralno-asfaltowej.
Oprócz tego finalizowane są prace pozostałych asortymentów robót, takich jak uciąglenie trasy głównej na obiektach i przejazdach tymczasowych, humusowanie i obsianie skarp oraz pasa rozdziału. Wykonywane są pobocza oraz układanie ścieku przykrawędziowego, umocnienia skarp, rowów i ścieków.
Wykonawca montuje słupy ekranów akustycznych i ustawia bariery ochronne. Na pozostałych drogach nadal trwa układanie warstw konstrukcyjnych, montaż barier i poręczy ochronnych dla pieszych, wykonywane są prace brukarskie, humusowanie i profilowanie skarp i rowów wraz z obsiewem, a także kontynuowane są pozostałe roboty rozbiórkowe.
Na bieżąco realizowane są również prace przy odwodnieniu i budowie kanalizacji deszczowej autostrady i dróg poprzecznych, roboty melioracyjne, budowa zbiorników i kanałów hydrotechnicznych, oświetlenie dróg, roboty elektroenergetyczne, budowa kanału technologicznego, przebudową linii telekomunikacyjnych.
Na A1 obwodnicy Częstochowy wykonawca w planuje zakończenie układania warstwy nawierzchni betonowej. Prace prowadzone są na wszystkich frontach robót. Zdjęcia: GDDKIA
Do oddania szykowane są kolejne wiadukty na A1
Ponadto wykonawca wykonuje prace wykończeniowe obiektów i sukcesywnie zgłasza kolejne obiekty dróg poprzecznych do pozwolenia na użytkowanie. Są to obiekty:
- wiadukt drogowy nr 355 w ciągu drogi gminnej łączącej miejscowości Wierzchowisko i Kolonia Wierzchowisko,
- wiadukt drogowy nr 361 w ciągu drogi krajowej nr 43 relacji Kłobuck – Częstochowa,
- wiadukt autostradowy nr 363 nad drogą powiatową nr 2048S relacji Kalej – Szarlejka w gminie Wręczyca Wielka,
- wiadukt kolejowy nr 373 w ciągu linii kolejowej nr 61 relacji Kielce – Fosowskie w rejonie projektowanego ronda na węźle Blachownia,
- wiadukt autostradowy nr 375 nad projektowaną łącznicą BC węzła Blachownia,
- wiadukt autostradowy nr 370 nad drogą powiatową nr 1076S łączącą miejscowość Konradów z Częstochową, wiadukt drogowy nr 367 w ciągu drogi gminnej nr 601106S łączącej miejscowość Stara Gorzelnia z Częstochową,
- wiadukt drogowy nr 369 w ciągu drogi powiatowej nr 1047S łączącej miejscowości Stara Gorzelnia i Łojki,
- przepusty nr 20, 24 i 25.
Budowa A1 z Częstochowy do Tuszyna w toku
W realizacji jest pozostałych pięć odcinków które pozwolą połączyć autostradę A1 w całość. w budowie jest blisko 81 km autostrady A1 między węzłem Tuszyn i początkiem obwodnicy Częstochowy (w śladzie istniejącej autostrady A1 i drogi krajowej nr 1). Prace realizowane są w podziale na pięć kontraktów. Zgodnie z planami ostatni kontrakt będzie sfinalizowany w 2022 r.